המועצה הארצית לתכנון תכריע בעניין תוכנית הדולפינריום

המתנגדים לתוכנית שאושרה לאחרונה, טוענים כי היזם שהזניח את המתחם, זוכה מהעירייה לקרקע עתירת זכויות בנייה ■ "התוכנית מקורה בחטא וכל מטרתה להגשים את העסקה הסודית בין העירייה, רמ"י והיזם"

המתנגדים לתוכנית הדולפינריום בתל אביב לא מוותרים: אלה הגישו לאחרונה בקשה לרשות ערעור למועצה הארצית לתכנון ובנייה, על החלטת הוועדה המחוזית מלפני חודש, לאשר את התוכנית למתן תוקף.

כזכור, התוכנית חלה על קרקע בת 45 דונם בין מתחם הדולפינריום והרחובות הירקון, הכרמלית, הכובשים והרברט סמואל. במסגרת התוכנית, היזם המחזיק במתחם הדולפינריום הסמוך לים, ימסור את הקרקע לעירייה, ובתמורה יקבל קרקע בסמוך, המיועדת להקמת שני מגדלים למגורים ולמלון. לטענת המתנגדים לתוכנית, שמקורה בעסקת חילופי קרקע מפוקפקת, גם השפעה הרסנית על הסביבה.

המתנגדים טוענים בבקשת הערעור שהוגשה באמצעות עוה"ד אייל מאמו ודנה פריד ממשרד אגמון רוזנברג הכהן ושות' כי התוכנית מהווה מוקד למחלוקת ציבורית קשה, זאת על רקע הסכם משולש בין עיריית תל אביב, רשות מקרקעי ישראל והיזם המחזיק בזכויות במתחם הדולפינריום.

לטענתם, על פי ההסכם, ייערכו חילופי שטחים באופן בלתי פורפורציונאלי בין הצדדים. "פרטי העסקה מוסתרים מעין הציבור ולמרות בקשות חוזרות ונשנות מן הגורמים הרלוונטיים, טרם נחשפו" מציינים המתנגדים. "העסקה מעלה טעם לפגם בנוגע להתנהלות הרשויות בנושא ונראה כי התוכנית מקורה בחטא וכל מטרתה להגשים את העסקה הסודית". לטענתם, קיים חשש שהתוכנית היא תוצאה של מינהל בלתי תקין, כך שהיזם מקבל מתנה בשווי של מאות מיליוני שקלים, על חשבון הקופה הציבורית. "מדובר בעסקה שערורייתית ממש ואישור התוכנית יביא למעשה לאישורה של העסקה".

לטענתם אישור התוכנית, יוצר תמריצים שליליים חמורים ליזמים ולמחזיקי קרקעות בכל הארץ המזניחים את הנכסים ויוצרים מפגעים סביבתיים. "מתחם הדולפינריום המוחזק על ידי היזם מסוף שנות ה-80 עומד כאבן שאין לה הופכין זה מספר עשורים מוזנח ועלוב ומהווה מפגע סביבתי של ממש" הם טוענים בבקשת הערעור. "בזכות אותה הזנחה פושעת זוכה היזם לעסקת חילופי השטחים, והעירייה שחפצה בהסרת המטרד מוכנה בתמורה להעביר ללא מכרז קרקעות בעלות זכויות בניה מופלגות".

עוד טוענים המתנגדים כי התוכנית פוגעת באופן אנוש בסביבה החופית ובסביבה העירונית הסמוכה, עד כדי "בניית חומת בניינים ומגדלים אימתנית אשר תחסום את נגישות הציבור לים ואת יכולת הצפייה ממזרח למערב, תשבש את זרימת האוויר לעיר ותשמיד את אחד המעוזים האחרונים המאפשרים גישה נוחה והדרגתית בין העיר לחוף". הם מוסיפים כי "אישור התוכנית כיום ישפיע באופן ישיר גם על הדורות הבאים אשר לא יזכו ליהנות מגישה נוחה לים ותהווה תקדם להתפשטות התופעה".