מגדילים את ההיצע? עלייה במשך הבנייה לצד ירידה בהיתרים

על פי נתוני משרד הבינוי, מספר היתרי הבנייה שניתנו ב-3 הרבעונים הראשונים של 2014 ירדו בהשוואה ל-2013 ■ במקביל, גם משך הבנייה של פרויקטים למגורים המשיך להתארך

אורי אריאל / צילום: רפי קוץ
אורי אריאל / צילום: רפי קוץ

בזמן שבמשרד הבינוי מתהדרים בשיווקים נרחבים ומדברים על גידול בהיצע, נתונים חדשים שפרסם המשרד אודות מספר היתרי הבנייה שהתקבלו בפועל מאז תחילת 2014 ומשך הבנייה שרק הולך ומתארך מעידים על האטה בבנייה בפועל. במקביל, גם חלק ניכר מהשיווקים הנרחבים שהוציאו במשרד הבינוי וברשות מקרקעי ישראל, עדיין נמצאים על הנייר בלבד ואינם מתורגמים לזכיות של קבלנים או התחלות בנייה בשטח, מה שיקרה רק במחצית השנה הבאה במקרה הטוב בכל הקשור לזכיות קבלנים ובעוד שנתיים במקרה הטוב בכל הקשור להתחלות בניה.

על פי נתוני משרד הבינוי, בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2014 ניתנו 26,090 היתרי בנייה. 16,097 מהם הונפקו במחצית הראשונה של השנה ועוד 9,993 היתרים הונפקו ברבעון השלישי לבדו. בחינת הנתונים מעידה על ירידה במתן היתרי הבנייה לקבלנים בהשוואה לשלושת הרבעונים הראשונים של 2013, אז עמד מספר ההיתרים שהונפקו על 26,990. מדובר בירידה של כ-3%.

מכיוון שבכל שנת 2013 ניתנו כ-35,670 היתרי בנייה בסך הכל, כדי להגיע למצב דומה גם בסיום 2014 צריך לעמוד נתון זה על 9580 ברבעון הרביעי של השנה אולם גורמים בענף מתקשים להאמין שהמספר יגיע בפועל לרמה זו. באם המספר יהיה נמוך יותר תימשך הירידה בהיקף היתרי הבנייה מכיוון שכבר ב-2013 היה מספר היתרי הבנייה שהונפק בכל השנה נמוך בכ-3% מבשנת 2012. כידוע, היתרי בבנייה משקפים התחלות בניה של קבלנים וככל שמספר ההיתרים יורד, כך הדבר יתורגם בהמשך לירידה בהתחלות הבנייה בענף.

עוד על פי נתוני משרד הבינוי, גם משך הבנייה של פרויקטים למגורים ממשיך להתארך. כך, ביוזמה הפרטית עלה זמן הבנייה הממוצע של דירה ל-27.5 חודשים, לעומת 25.7 בממוצע בשנה הקודמת שגם בה נרשמה עליה בנתון זה. נציין כי בשנים 2009-2012 זמן הבנייה היה יציב ועמד על בין 24 ל-25 חודשים בממוצע .

במשרד הבינוי מסבירים את העלייה במשך זמן הבנייה מהגידול בהתחלות הבנייה ומהגידול במלאי הדירות החדשות המוצעות למכירה מחד ובהכרזה על תכניות ממשלתיות מע"מ אפס ומחיר מטרה, שהקטינו ביקוש לרכישת דירות חדשות למגורים מנגד. להסבר זה יש להוסיף את מצוקת העובדים הקשה השוררת בענף הבנייה כאשר מצבת העובדים הזרים עדיין לוקה בחסר לעומת שנים קודמות. עובדה זו גם מעלה את שכר עובדי הבנייה הזרים, במיוחד אלו שהגיעו מסין, תוספת תשלום שמתגלגלת בסופו של דבר למחיר הדירה הסופי לצרכן.