8.5% עלייה ממוצעת בדירות 3 חדרים בת"א ב-2014

סיכום 2014 במדד גלובס-הומלס: מחיר הדירות המבוקש עלה כמעט בכל האזורים ■ הדירות הקטנות הן ללא ספק המנצחות הגדולות של השנה ■ מחירי השכירות לא מדביקים את הקצב והתשואה ממשיכה לרדת

מחירי הדירות המבוקשים לא הפסיקו לעלות גם בשנת 2014. פה ושם אמנם היו עצירות נקודתיות, ביחד עם כל השוק שהמתין לשפע התוכניות הממשלתיות, אולם הנתונים מעידים בבירור על עוד שנה של עליות מחירים מצד המוכרים.

הדירות הקטנות הן ללא ספק המנצחות הגדולות של השנה (ראו סקר בעמ' 6). מתוך 15 האזורים שנבדקו, רק בראשל"צ המחיר המבוקש בסוף השנה לדירת שלושה חדרים נמוך מזה שבתחילתה. תל אביב - שממשיכה לרכז ביקושים גדולים לדירות מצד ישראלים, אולם רבים מהם נאלצים להתמקד בחיפוש הדירות הקטנות יותר - בולטת מאוד עם עלייה של 8.5% במחיר המבוקש בסיכום 2014, לעומת ירידה של כמעט 3% במחיר המבוקש לדירת 4 חדרים (שינוי שצמצם את הפער בין דירות 3 ל-4 חדרים מקרוב ל-600 אלף שקל בממוצע לפחות ממחצית מכך). בעקבות זאת, גם התשואה בדירות הקטנות היום בתל אביב עומדת על 2.7% בלבד ברוטו.

העליות החדות ביותר, באחוזים (לא בכסף), נרשמו בדירות הגדולות יחסית בערי הפריפריה. בעכו-נהריה דירת 4 חדרים ממוצעת עומדת היום למכירה ב-850 אלף שקל, עלייה של 16% לעומת אשתקד. בחיפה והסביבה ובאר שבע והסביבה נרשמה השנה עלייה של 13% במחיר המבוקש הממוצע לדירות חמישה חדרים. העליות הורידו את התשואות משכירות גם בפריפריה, ואפילו בעכו או בבאר שבע קשה למצוא היום נכסים שמניבים יותר מ-4% תשואה שנתית.

שר הבינוי אמנם הכריז בשבוע שעבר בחגיגיות על שיווק של 50,551 יחידות דיור בשנה האחרונה, "שיא של כל הזמנים", אולם אין עדיין שום הבטחה שהקבלנים יקנו את הקרקעות, שהם יזדרזו לבנות עליהן, ושיהיה מי שיסכים לממן להם את כל הסיפור. קשה לראות בכך אפילו סנונית שיכולה לבשר בקרוב על אביב.

מתודולוגיה:

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע.

המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

מחיר מבוקש לדירת 4 חדרים 8-1-15
 מחיר מבוקש לדירת 4 חדרים 8-1-15

התשואה על חדרים
 התשואה על חדרים