האם משתלם לנשות האלפיון לתבוע מזונות בסכומי עתק?

האלפיון העליון בבעיה: ניהול רמת חיים בעלות של עשרות ומאות אלפי שקלים בחודש לא נתפסת כאמיתית בבית המשפט ■ לכן, לנשים מומלצת פשרה נדיבה מחוץ לבית המשפט ■ יכול להיות שדווקא לגברים כדאי להסתכן

גירושין  / צילומים: גלובס tv
גירושין / צילומים: גלובס tv

באתרי האינטרנט השונים התפרסמה בשבוע שעבר תביעת מזונות של אם, שטענה כי הפעוטה שלה מתקלחת במים מינרליים ונהנית ממגוון רחב מאוד של פינוקים. עקב כך תבעה האם יותר מ-100 אלף שקל בחודש מזונות.

תביעות מזונות בעשרות ומאות אלפי שקלים לחודש מוגשות לבתי המשפט בישראל. אמנם לא כדבר שבשגרה, אך גם לא באופן חריג. מה לעשות שגם אנשי האלפיון העליון מתגרשים, ושכאשר זה קורה, רמת החיים שלהם נפרסת על פי עשרות עמודי תביעה. לעיתים, כדי להמחיש את הפאר, מצורפות לכתב התביעה תמונות של האחוזה המפוארת, ארונות ובהם הבגדים הממותגים, רכבי הפאר ובריכות השחייה.

בפועל, הניסיון מראה כי לנשות האלפיון העליון עדיף להגיע להסכם ולא להזדקק לחסדי בית המשפט לענייני משפחה בכל הנוגע לגובה המזונות. גם ניהול הליך ארוך לא יוביל בדרך-כלל לפסיקת מזונות שתביא לביטוי אמיתי את רמת החיים בה חיו וחיים הצדדים.

אמנם, כל תביעת מזונות נדונה באופן פרטני, וחובה על בית המשפט לבחון לעומק את צרכי הזכאים למזונות על סמך הראיות שיונחו בפניו. אמנם, תביעת מזונות נפסקת על-פי הראיות ועל פי הסכומים הספציפיים של אותה משפחה, אולם במציאות הסכומים שנפסקים אינם עולים בקנה אחד עם רמת החיים של האלפיון העליון.

לשם השוואה וקבלת קנה-מידה, כל סכום מזונות הגבוה מ-3,500 שקל לילד אחד (לא כולל הוצאות חריגות) נחשב לסכום גבוה באופן יחסי. סכומי מזונות של 10,000, 12,000 ואף 15,000 שקל לילד נדירים הרבה יותר בבתי המשפט ונחשבים גבוהים מאוד.

אולם, לעתים גם סכומים כאלה, הנחשבים הצלחה מסחררת מבחינה משפטית, אינם מבטאים את רמת החיים האמיתית של הילדים.

במקרים רבים סכום המזונות המוצע בהליך של משא-ומתן נמוך בהרבה מהסכום אליו הורגלו האישה והילדים, למרות שהוא עדיין גבוה מזה שייפסק בסופו של דבר בבית המשפט. הפער בין הסכום המבוקש לבין הסכום המוצע נובע בדרך-כלל בפערי תפיסה מושרשים. בעוד האישה מסרבת לקבל ירידה ברמת החיים - הבעל מסרב לקחת על עצמו מחויבות חוזית גבוהה מאוד למשך שנים רבות.

ככלל, האלפיון העליון בבעיה: ניהול רמת חיים בעלות של עשרות ומאות אלפי שקלים בחודש לא נתפסת כאמיתית בבית המשפט. התובעות זוכות לשאלות כמו "כמה סטייקים הילד אוכל ביום?" והערות כמו "לא כל יום קונים לילד לואי ויטון". פסיקה שמבטאת את רמת החיים בפועל היא פסיקה נדירה, שכמעט לא קיימת.

המסקנה מכך ברורה לחלוטין: הסכמים המציעים סכומי מזונות גבוהים עדיפים על החלטות שיפוטיות, גם אם הסכום המוצע נמוך ופחות נדיב מרמת החיים שהתקיימה בפועל. לגברים, לעומת זאת, אשר מוכנים להציע סכום נדיב יחסית והצעתם נתקלת בסירוב, ניהול הליך מזונות עשוי להביא לפסיקת סכומים נמוכים יותר מאלה שהוצעו.

■ הכותבת היא מומחית לדיני משפחה, בעלת האתר www.getup.co.il