חבית נפט או חומר נפץ?

הצניחה במחיר הנפט לקראת סיום. סמנו את 45 דולר כרף תחתון

נפט / צילום: שאטרסטוק
נפט / צילום: שאטרסטוק

רק לפני כמחצית השנה נסחר הנפט ביותר ממאה דולרים לחבית. אנליסטים רבים הזדרזו להמר כי מחירה של חבית נפט יחצה את רמת 120 דולר. מאז ועד היום הדרדר מחירה ביותר מחמישים אחוז, אחת הירידות התלולות בהיסטוריה ואם לשפוט על פי אותם אנליסטים, הרי שהסוף אינו קרוב. האומנם?

ישנם כמה היבטים מעניינים לקריסה זו ונסקור אותם בקצרה. כמו בכל קריסה או נסיקה של סחורה או מטבע, גם כאן לא מדובר בגורם משפיע אחד אלא בשילוב של גורמים - האטה כלכלית בעולם, עצמאות אנרגטית של ארה"ב כתוצאה מהמעבר לפצלי שמן, והרצון להעניש את רוסיה ועל הדרך גם את איראן וונצואלה סללו את הדרך לקריסה המהירה. וכשלחגיגה זו מצטרפים הנגזרים הפיננסיים אין כל פלא שהכלכלנים מרימים ידיהם בכניעה.

מה שהכי מגוחך בעיני הוא שירידות השערים האחרונות בבורסות העולם יוחסו לקריסת הנפט. אז נכון שמספר מדינות ובראשן רוסיה יסבלו קשות מהירידה וכשמדובר בפוטין אף אחד לא היה רוצה להיות בצד השני של המתרס כשהוא ירגיש ממש בפינה ויסתובב לו הבורג. אולם מצד שני צריך להבין שירידת מחירי הנפט תחסוך לעולם כטריליון וחצי דולרים מדי שנה. טריליון וחצי שלא יוצאו על בנזין, מזוט וכל הנלווים להם ובמקום זאת יופנו לאפיקי צריכה אחרים. רק תחשבו על כך שכל אחד מאתנו חוסך כבר למעלה ממאה שקלים כל חודש כתוצאה מירידת המחירים. הכסף הזה ילך לצריכה של מוצרים אחרים, הן במגזר הפרטי והן במגזר העסקי, וזה מה שייתן דחיפה עצומה לכלכלה העולמית.

לא לחינם יש המכנים את התרגיל האמריקאי/סעודי תכנית ההקלה הכמותית מספר 4. אלא שבניגוד לתכניות הקודמות כאן הציבור סוף סוף מקבל את הכסף. וכמובן שאסור לשכוח כי נוצר כאן סיכוי ממשי לאירופה לצאת מהביצה הטובענית בה היא שוקעת. ירידת מחירי האנרגיה יחד עם אירו חלש ותכנית הקלה כמותית עליה נתבשר ככל הנראה בעוד פחות משבועיים יעניקו לכלכלת אירופה החבוטה זריקת מרץ והזדמנות יוצאת מן הכלל להפגין שיפור בביצועי הכלכלה המדממת.

אז מעבר לזה שהבורסות לא יקרסו, בטח לא עקב ירידת מחירי הנפט, נשאלת השאלה היכן זה ייעצר. חשוב לזכור שברוני הנגזרים תמיד ימצאו סיבה להמשך המהלך. ככה זה עובד בשוק הגדול פי עשרות מונים מכלל התל"ג העולמי. כך למי שכבר שכח, כבר לפני שנים הבטיחו לנו נאסדק ב 10,000 נקודות, זהב ב-2,500 דולר, 1.8 דולר לאירו ושלושה שקלים לדולר. מי שרץ עם המגמה ידאג תמיד לפמפם לכם סיבות להמשכה.

אני לעומת זאת סבור שאנו לקראת סוף התהליך. רק לפני מספר שבועות שאל אותי לקוח, כשחבית נסחרה סביב 63 דולר, אם זה הזמן לקנות. אינני חסיד של תפיסת סכין נופלת באוויר ועל כן שללתי זאת על הסף. מתחת ל-45 דולר לחבית זה כבר סיפור אחר ואני מניח שרבים יזהו כאן הזדמנות קנייה ויגיע היפוך מגמה. גם הניתוחים הטכניים תומכים בכך למי שמאמין בהם. סביר מאד להניח שמי שיקנה ברמות אלו לטווח של שנה ואפילו שנתיים ירווה נחת. שיווי משקל סביב 70 דולר לחבית נראה סביר בהחלט.

הכי נוח להשקיע בנפט באמצעות תעודות סל, רגילות או ממונפות (אל תשכחו - הסיכוי כפול אולם כך גם הסיכון!), אולם חשוב לציין - אין זו השקעה סולידית כלל וכלל, מדובר בהשקעה עם סיכון גבוה. היא לא מתאימה לכל אחד ולבטח אל תשקיעו שם את הפנסיה שלכם. מצד שני צריך לזכור שבסופו של דבר מדובר בסחורה שיש לה ערך ויהיה לה גם ערך בשנים הבאות. אפשר להתווכח מהו הערך האמתי אולם זו לא תהיה השקעה שעלולה חלילה להימחק.

יוסי פרנק, יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים. yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות, תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.