שנה אחרי שפורסם - הצעות במכרז הבנייה לשכירות בחיפה

בין המגישים גם שיכון ובינוי נדל"ן, קבוצת אשטרום ואאורה ישראל ■ בימים הקרובים צפויים משרד האוצר ואגף החשב הכללי לבחון את ההצעות לקראת הכרזה על זוכה במכרז למגרש שעליו ניתן לבנות 268 יח"ד

דירה להשכרה / צילום: איל יצהר
דירה להשכרה / צילום: איל יצהר

לאחר דחיות רבות, ביטול המכרז ופרסומו במתווה חדש, נסגר בסופ"ש האחרון המכרז לבנייה לשכירות ארוכת טווח בחיפה. ל"גלובס" נודע, כי למכרז הוגשו שלוש הצעות, ובין המגישים גם שיכון ובינוי נדל"ן, קבוצת אשטרום ואאורה ישראל. בימים הקרובים צפויים משרד האוצר ואגף החשב הכללי לבחון את ההצעות לקראת הכרזה על זוכה במכרז, זאת במידה שהן יעמדו בתנאי הסף.

המכרז בחיפה, המתייחס למגרש שעליו ניתן לבנות 268 יח"ד, הוא המכרז השלישי שפרסם האוצר במסגרת תוכנית הבנייה להשכרה שאותה קידם שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד. שני המכרזים הקודמים, בהרצליה וברמת השרון, נסגרו לפני מספר חודשים, כאשר בראשון זכתה אפריקה ישראל מגורים ובשני קבוצת אביב.

המכרז בחיפה פורסם לראשונה כבר לפני שנה ונדחה מספר פעמים. כאשר נסגר המכרז המקורי לא הוגשו הצעות ע"י קבלנים או יזמים, ובאוצר החליטו לשנות את יחס יחידות הדיור להשכרה ולמכירה ולפרסמו מחדש. המכרז המחודש קבע כי הזוכה יחויב לבנות 142 דירות המיועדות להשכרה ארוכת טווח למשך 20 שנה, כאשר את השאר - 126 יח"ד - יוכל למכור בשוק החופשי.

זאת, לעומת המכרז המקורי שבו עמד מספר יח"ד שאותן יוכל הזוכה למכור על 68 בלבד. נזכיר, כי תוכנית הדיור הממשלתית לבנייה להשכרה אמורה לספק היצע גדול של דירות להשכרה לטווח ארוך, חלקן בשכר דירה מפוקח לזכאים. בתחילת הדרך נקב לפיד במספר של 150 אלף דירות להשכרה שייבנו במהלך עשור, אולם עד כה מהווים שלושת המכרזים שפורסמו היצע מזערי של 603 יח"ד להשכרה בלבד. זאת, כשנה וחצי מאז אושרה התוכנית בממשלה.

נכון להיום מקדמת חברת דירה להשכיר גם מתווה נוסף לקידום תחום הדיור להשכרה. מדובר בתוכנית שעיקרה רכישת זכויות בנייה מיזמים בשוק החופשי, זכויות בפרויקטים עם תוכנית מאושרת שטרם החלה להיבנות במטרה לקדם את בנייתם כפרויקטים להשכרה שייבנו, ינוהלו ויפוקחו ע"ע החברה הממשלתית, ומאוחר יותר יימכרו לגופים מוסדיים כמקבץ דירות להשכרה פעיל ומניב תשואה. דירה להשכיר אף קיבלה מימון לצורך תוכנית זו - 200 מיליון שקל - שישמשו אותה כהון עצמי לרכישת הזכויות האמורות מקבלנים, אך נכון להיום טרם בוצעו רכישות.