אלקוברה חוזרת: גייסה עוד 26 מ' ד' ורוצה לחזור על ניסוי

ההנפקה מתבצעת כמה חודשים לאחר שאלקוברה איבדה 85% משוויה, בעקבות כישלון של ניסוי קליני במוצר לטיפול בהפרעות קשב

דליה מגידו / צילום: איל יצהר
דליה מגידו / צילום: איל יצהר

הממשק בין חברות הביומד הישראליות לבין שוק ההון האמריקאי לא מפסיק להפתיע. ביום שישי גייסה חברת אלקוברה, המפתחת תרופות לטיפול בהפרעות קשב, כ-26 מיליון דולר. ההנפקה בוצעה במחיר של 4 דולר, דיסקאונט של 5% על מחיר הפתיחה של המניה בנאסד"ק בשישי, אך לאחר מכן עלה מחיר המניה עוד 26% למחיר של 5.25 דולר. שווי החברה עומד כעת על 72 מיליון דולר, מעט פחות משוויה בהנפקתה הראשונה בנאסד"ק במאי 2013.

האירוע מפתיע משום שהוא מגיע כמה חודשים לאחר שאלקוברה איבדה 85% משוויה בתוך כשבועיים, וזאת בעקבות כישלון בהשגת היעד העיקרי של ניסוי קליני במוצר המוביל שלה לטיפול בהפרעות קשב. הניסוי הוצג על ידי החברה כהצלחה בעקבות ניתוח סטטיסטי שבדיעבד, אך השוק לא קיבל את הגרסה הזו ושלח את החברה מטה, פעם אחת בגלל התוצאות עצמן ופעם שנייה בשל הצגתן שנתפסה כמטעה. האירועי יצר סנטימנט שלילי נרחב כלפי אלקוברה, ואף כמה תביעות משפטיות.

אלקוברה הייתה החברה הישראלית הראשונה שהונפקה בנאסד"ק בגל הנפקות הביומד האחרון. היא הגיעה לשוק כחברה בלתי מוכרת, בחסות המייסדת והממציאה ד"ר דליה מגידו וסמנכ"ל הכספים אודי גלבוע. בחברה בקושי היו עובדים, למעט המנכ"ל ירון דניאלי, והיא ביצעה את כל פעילותה באאוטסורסינג. כמו כן, לא היה לה כמעט מזומן בקופה בעת ההנפקה. החברה התקבלה יפה בוול סטריט, והצליחה לגייס 27 מיליון דולר לפי שווי של 89 מיליון דולר, בזכות תוצאות טובות של התרופה בניסוי שלב IIB בהפרעות קשב. בהמשך, הפכה אלקוברה לאחת המניות המוצלחות בנאסד"ק ב-2013, וגייסה עוד 33 מיליון דולר באוקטובר אותה שנה, הפעם כבר לפי שווי של 189 מיליון דולר.

מה מתוכנן לעתיד הקרוב?

בתשקיף שפורסם לצורך ההנפקה הנוכחית, מפרטת אלקוברה לראשונה את תוכניותיה בנוגע למוצר המוביל שהניסוי בו נכשל. "בכוונתנו להתחיל ניסוי שלב III שני בארה"ב בהפרעות קשב במבוגרים, תוך הפקת לקחים מניסוי שלב III", נמסר, "כגון משך הטיפול, מספר הביקורים של המטופלים בקליניקה ובחירת החולים. אם ניסויים נוספים ידגימו יעילות, נפעל להשיג אישור". הניסוי אמור להתחיל במחצית השנייה של 2015, והתוצאות צפויות בתחילת 2016.

שני ניסויי שלב III הם ממילא דרישה מקובלת על ידי ה-FDA, אולם גם אם הניסוי השני יהיה מוצלח, ייתכן שאלקוברה תידרש לניסוי נוסף, בשל התוצאות הלא מספקות של הראשון.

לדברי אלקוברה, הבעיה לא הייתה במוצר אלא בניסוי. היא סיפרה עם הצגת הניסוי לראשונה, כי שלושה מן הנבדקים בקבוצת הביקורת הציגו תוצאות חריגות מאוד לטובה, ובכך טשטשו את ההבדל למול קבוצת הניסוי - הבדל הדרוש כדי להציג את הניסוי כמובהק.

בינתיים, אלקוברה מצפה למספר אירועים מעניינים ממש בקרוב: לתוצאות בשני ניסויי שלב II - בטיפול בהפרעות קשב בילדים כבר ברבעון הנוכחי, וכן בטיפול בסינדרום האיקס השביר, כנראה ברבעון השני של 2015. הפרעת קשב בילדים הוא שוק גדול יותר מבמבוגרים, אך אין לחברה עדיין תוצאות קליניות בילדים, ולכן קשה להעריך מה יהיו תוצאות הניסוי. סינדרום האיקס השביר הוא מחלת יתום. אם אחד הניסויים הללו יניב תוצאות טובות, יהיה זה חיזוק להערכה כי המוצר אכן פעיל, ויעלה את הציפיות גם מהניסוי המרכזי.

בקופת אלקוברה נכון לסוף הרבעון השלישי של 2014 היו 28 מיליון דולר, כלומר ההנפקה מאפשרת לה להשלים את רוב התוכניות הקליניות (במחיר הנפקת כמעט מחצית מהחברה). בשלושת הרבעונים הראשונים של 2014 החברה הפסידה 26 מיליון דולר.

עוד ממפעלות גלבוע ומגידו: תוצאות טובות בניסוי ראשון של ביובלאסט

בזמן שאלקוברה מגייסת, חברה נוספת שנוסדה על ידי הצמד אודי גלבוע וד"ר דליה מגידו, עושה גם היא חיל. ביובלאסט, שמפתחת תרופות יתום ומנוהלת על ידי מגידו, ונסחרת בבורסה מאז יולי 2014, פרסמה הודעה משמעותית ראשונה על תוצאות מתוך ניסוי קליני.

מדובר בניסוי בתרופה לטיפול במחלת ניוון השרירים הנדירה OPMD. מניתוח של נתונים מ-11 החולים הראשונים שטופלו עד כה בישראל, לא נמצאו בעיות בטיחות במוצר, וועדת הבטיחות אישרה להמשיך בניסוי. כמו כן, אצל כל החולים חל שיפור בלפחות אחד ממדדי המחלה, כאשר בשמונה חולים חל שיפור משמעותי במדד איכות החיים הכללי. בקבוצה כולה (אפילו אם משקללים את החולים שלא השתפרו) מדובר על שיפור של 14% במדד.

הניסוי של ביובלאסט ייערך ב-70 חולים בישראל, קנדה וארה"ב. מניית החברה נסחרת כעת לפי מחיר נמוך ב-30% ממחיר ההנפקה שלה, המשקף לחברה שווי של 111 מיליון דולר, לאחר שבחודשיים האחרונים היא רשמה עליות של 73%.

בעקבות התוצאות, בנק ההשקעות אופנהיימר הציב לחברה המלצת "קנייה" במחיר של 32 דולר, פי 3 ממחיר ההנפקה וכמעט פי 4 ממחירה היום. עם זאת הבנק ציין כי חלק מהפרמטרים בהם נמדדה איכות החיים של החולים, הם שאלוני דיווח סובייקטיביים שקשה לפענח ללא קבוצת ביקורת.