תיק ההשקעות המומלץ של רועי שגיב ממגדל שוקי הון

מעריך כי הכלכלה הרוסית תיכנס השנה למיתון, וכי הפדרל ריזרב יעלה ריבית לראשונה ביוני ■ "הגורמים החשובים השנה: המשך הצמיחה בארה"ב ותמיכה מצד הבנקים המרכזיים"

רועי שגיב / צילום: תמר מצפי
רועי שגיב / צילום: תמר מצפי

עם פתיחתה של 2015, במגדל שוקי הון מספקים למשקיעים כמה נקודות למחשבה, הצפויות ללוות את השווקים בתקופה הקרובה, ולהשפיע על כיוונם בהמשך השנה.

לפני פחות משבועיים סיכמה הבורסה המקומית שנה חיובית נוספת, עם עלייה שנתית של כ-10% במדד המעו"ף, במקביל לעליות נאות שנרשמו בבורסות מרכזיות נוספות בעולם, ומדדים מובילים לא מעטים קבעו רמות שיא חדשות במהלך 2014.

במגדל שוקי הון מייחסים מגמה זו "לאופטימיות לגבי המשך הצמיחה בכלכלה האמריקאית ותמיכה מוניטרית של הבנקים המרכזיים", ובמבט קדימה מעריכים כי אלה צפויים "להיטיב עם נכסי הסיכון".

יחד עם זאת מדגישים שם, כי "מספר גורמים עלולים להעיב על האופטימיות בשוקי ההון", ובמוקד מתייחסים למתיחות הגיאופוליטית של המערב מול רוסיה.

רועי שגיב, מנהל השקעות קרנות חו"ל במגדל שוקי הון אומר, כי "החרפת המשבר ברוסיה, שהחל בפלישת רוסיה לחצי האי קרים, נמשכת, עם סנקציות הדדיות בין רוסיה למדינות המערב. השיא הגיע בצניחת מחירי הנפט בקרוב ל-50% בחודשים האחרונים".

לדברי שגיב, "צריך לזכור כי הנפט הוא רכיב מרכזי בכלכלה וביצוא הרוסי, וגם חוזיה של ענקית הגז הרוסי גזפרום צמודים למחירי הנפט. שילוב הגורמים האלה הביא לטלטלה ולבריחת כספים מרוסיה, כאשר הרובל צונח תוך תנודתיות חדה ביותר, שגברה לאחר העלאת הריבית ברוסיה מרמה של 10.5% לרמה של 17%".

במגדל שוקי הון מעריכים, כי "הכלכלה הרוסית צפויה להיכנס למיתון בשנה הקרובה, והאינפלציה צפויה לזנק. החשש הגדול של המשקיעים הוא מפעולת תגמול של הממשל הרוסי כלפי המערב, ומהתחממות המשבר וחשש מפני חדלות פירעון של המדינה".

שגיב מוסיף כי "נוסף על רוסיה, ישנן כלכלות נוספות הצפויות להיפגע מהירידה החדה במחירי הנפט, ביניהן ניתן למצוא את ברזיל ומדינות נוספות".

חשש נוסף מהשפעה שלילית על שוקי העולם, עלול להגיע במהלך השנה לדברי שגיב, "מכיוון התחום הפוליטי באירופה, ובעיקר הבחירות הצפויות ביוון בחודש הקרוב, הצפויות להעלות לשלטון את מפלגת השמאל הקיצוני המתנגדת לתוכנית הצנע".

"נוסף על כך", לפי שגיב, "צפויות במהלך השנה בחירות בספר מדינות ברחבי היבשת, שהנושא הכלכלי הוא במרכזן, וזאת לאחר שנים של תוכניות צנע. רבים מאזרחי אירופה מאסו במדיניות הכלכלית, ומפלגות האופוזיציה המתנגדות לצנע זוכות לפופולריות גבוהה יותר, המגבירה את החשש מפני פירוק עתידי של גוש האירו".

מול החששות, שגיב חוזר לנתוני הצמיחה של השוק האמריקאי בצד החיובי, במבט להמשך, ומפרט כי "הכלכלה האמריקאית, ובעיקר הצרכן האמריקאי, צפויים ליהנות מירידה במחיר האנרגיה. שוק העבודה ממשיך לגייס עובדים רבים מדי חודש. נתונים חיוביים אלו יביאו את הפד להעלות ריבית לראשונה כנראה בחודש יוני 2015, זאת למרות מדדים נמוכים יחסית הצפויים ברבעון הראשון של השנה, בעיקר בשל ירידה במחירי האנרגיה והתחזקות הדולר".

תוכנית הקלה כמותית באירופה

גורמים נוספים הצפויים להיטיב עם המשקיעים לפי שגיב הם הבנקים המרכזיים. לדבריו, "בדומה לשנים האחרונות, גם בשנת 2015 הבנקים המרכזיים, למעט הפד, צפויים להיות אקטיביים ביותר, ולהזרים נזילות רבה לשווקים".

"ראשית", הוא מפרט, "הבנק המרכזי באירופה (ECB) צפוי להכריז על תוכנית הקלה כמותית (QE), בדומה לתוכנית שהוכרזה בארה"ב. במסגרת התוכנית צפוי הבנק לבצע רכישות אג"ח ממשלתיות של המדינות השונות באירופה. סכום הרכישות צפוי לעמוד על 1 טריליון יורו במשך שנתיים".

לדברי שגיב, "לפי מרבית הכלכלנים והאנליסטים, הבנק המרכזי צפוי להשיק את התוכנית ברבעון הראשון של 2015. תוכנית זו צפויה להחליש את היורו ולתמוך בחברות האירופיות היצואניות, שייהנו ממטבע חלש. גם הבנק היפני צפוי להמשיך ולהזרים סכומים אדירים לשווקים, וזאת לאחר זכייתו מחדש של שינזו אבה בראשות הממשלה בבחירות הבזק שנערכו שם בחודש החולף".

בהתאם לתחזיות, במגדל שוקי הון ממליצים "להתמקד בשוק המניות האמריקאי, המהווה עוגן בתיק ההשקעות בחו"ל, אך מומלץ להקטין במעט את החשיפה לארה"ב, עקב ביצועי יתר של מדדי המניות האמריקאיים לעומת מדדים בעולם. סיבה נוספת לצמצום החשיפה לשוק האמריקאי היא העלאת הריבית הצפויה במהלך השנה". בסך הכול מקצים במגדל שוקי הון 45% מתיק המניות הגלובלי שלהם לשוק האמריקאי.

לשוק המניות האירופי מקצים במגדל שוקי הון 25% מהתיק, "תוך התמקדות בחברות היצואניות ביבשת, בדגש על גרמניה. מניות אלו צפויות ליהנות מתוכנית ההקלה של הבנק המרכזי ומפיחות של האירו. מומלץ להיחשף לשווקים באירופה תוך גידור מטבעי".

לגבי השווקים המתעוררים, מציינים במגדל שוקי הון, כי "מומלץ להיחשף בעיקר דרך השווקים באסיה שייהנו בצורה מירבית מהירידה במחיר הנפט, עם דגש לסין ולהודו, ולהמשיך ולהימנע מהשקעה ברוסיה, בעיקר עקב חוסר הוודאות הכלכלית במדינה".

רועי שגיב - עושה שוק 12/1/15
 רועי שגיב - עושה שוק 12/1/15

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך