שלמה בן אליהו קידם לפני מינויו ביטול החלטה להחזרת קרקע לרמ"י

כך נחשף במסגרת הסדר ניגוד העניינים של מנכ"ל משרד הבינוי

שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל משרד הבינוי, שלמה בן אליהו, שהוא גם חבר במועצת מקרקעי ישראל, הוא בעלים של כמה חטיבות קרקע ויש לו אחזקה במספר חברות עסקיות - כך עולה מחשיפת הסדר מניעת ניגוד העניינים שנערך לבן אליהו בכניסתו לתפקיד מנכ"ל. ההסדר נחשף לאחר שהתנועה לחופש המידע הגישה בשבוע שעבר עתירה לביהמ"ש לעניינים מינהליים בירושלים לחשיפתו, לאור מידע שהגיע אליה על מספר רב של נכסים ודירות שלבן אליהו זיקה אליהם.

עוד עולה מן ההסדר, כי בן אליהו היה מעורב בפרשיה שהסעירה באחרונה את רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), הנוגעת לקרקע במבשרת ירושלים שהוקצתה לפני 25 שנה לחברת "מלונות החוף הצפוני" בשליטת משפחת דהוקי. לאור העובדה שהיזמים לא מימשו את בניית המלון תקופה כל כך ארוכה, ובעקבות המלצה של הדרגים המקצועיים ומחוז ירושלים, הוחלט לפני 3 שנים בהנהלת רמ"י, בראשות מ"מ המנכ"ל רונן כהן-שור, לבטל את הקצאת הקרקע ולהחזיר את הקרקע לחזקת המדינה. היזמים הפעילו בתחילה את עורכי הדין רוני דובר ומשה אדרי (לשעבר בכיר ברמ"י) לביטול ההחלטה, אבל נתקלו בהתנגדות. בן אליהו, כעו"ד פרטי, ייצג בהמשך את היזמים מול הנהלת רמ"י בהליכים לביטול החלטת ההנהלה, וזאת עד למינויו כמנכ"ל המשרד - וההחלטה בוטלה.

עוד עולה מהסדר ניגוד העניינים, כי בן אליהו הוא בעלים של שתי חטיבות קרקע, באחת מהן של חלק מהקרקע. בטופס ההסדר שנמסר לתנועה לחופש המידע נמחקו הפרטים המזהים של שותפיו בקרקע וייעודה. בן אליהו אומר כי באחת הקרקעות יש תהליך ייזום ואולם מדובר בקרקע פרטית שאין זיקה בינה לבין רמ"י או משרד הבינוי, ובכל מקרה הוא התחייב להימנע מטיפול בכל הליך הנוגע לקרקע.

בן אליהו הוא גם בעל מניות ב-4 חברות, שתיים מהן הוגדרו חברות מדף. כל הפרטים עליהן ועל תחום עיסוקן ונכסיהם נמחקו מנוסח ההסדר שנמסר בעקבות העתירה. בן אליהו התחייב להפקיד את מניותיו בחברות אלה בנאמנות עיוורת או למכור אותן, וכן לא לעסוק בעניינים הקשורים להן. בהסדר אין התייחסות למידע שבגינו התבקשה חשיפתו על ידי התנועה לחופש המידע, ולפיו יש לבן אליהו זיקה למספר רב של דירות. בתגובה לפנייה בענין זה אמר בן אליהו ("גלובס", 1.12.14), כי מלבד הדירה שבה הוא מתגורר יש בבעלותו דירה נוספת שאותה הוא משכיר.