השולף המהיר במערב

נתניהו קורא לצרפתים לעלות לארץ, אבל קצת מחשבה לא תזיק

בנימין נתניהו - עצרת זיכרון בעקבות הפיגועים בפריז / צילום:רויטרס
בנימין נתניהו - עצרת זיכרון בעקבות הפיגועים בפריז / צילום:רויטרס

אם למישהו היה ספק באשר לכישוריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, השבוע הוא הוכיח שהוא השולף הכי מהיר במערב. לא באופן פיזי כמובן, אלא מטאפורי - חסר אחריות, פזיז ואטום לרגישותם של אחרים.

הדבר הראשון שעלה בדעתו של השולף שלנו, מיד אחרי הבעת התנחומים למשפחות הנרצחים בהתקפת הטרור ב"היפר כשר" בפריז, הוא לקרוא נרגשות ליהודי צרפת באשר הם לעלות מיד לישראל, והוא, זאת אומרת, אנחנו, נקבל אותם בזרועות פתוחות ובחום. על אותה אמירה ממש, כאילו לא היתה לו חצי יממה של מחשבה מחדש, חזר שוב, והפעם על אדמתה של צרפת, כשאוזנו של הנשיא פרנסואה הולנד נמצאת שלושה סנטימטר מפיו.

האופן שבו נתניהו שולף בלי לחשוב מדאיג. וסוגיית העליה של יהודי צרפת היא רק דוגמא להתנהלות שאינה לוקחת בחשבון את השלכות הדברים שהוא אומר.

בתחילת החודש מלאו 30 שנים למבצע משה, בו הועלו בחשאיות לארץ למעלה מ-6,000 יהודים מאתיופיה. קברניטי המדינה ידעו אז שהסודיות היא המפתח להצלחת המבצע ולכן הוא לא נדון בישיבות הממשלה ורק קומץ בכירים היו חשופים לפרטיו. מדינת ישראל ידעה מבצעים כאלה לאורך ההסטוריה שלה, שצלחו בגלל הפרופיל הנמוך שבו בוצעו.

הסוכנות היהודית יודעת את העבודה היטב, ואם נתניהו היה רוצה באמת לדאוג להעלתם של היהודים, ולא רק להעלאת הפופולאריות שלו ערב בחירות, הוא היה מוריד הוראה לקודקודים שם והם היו עושים מה שצריך ובשקט. גם משרד הקליטה, שלא ממש עסוק בשנים האחרונות בהבאת יהודים לארץ ישראל מהתפוצות, למרות תקצובו הנאה, היה יכול להירתם למשימה.

אבל את נתניהו כל זה לא מעניין. הוא רואה רק את ה-17 במארס מול העיניים. גם לא מעניינים אותו הצרפתים האנטישמים האלה, שתומכים בפלסטינים, זאת אומרת, נגדו. מעניין איך היה חש אם אחרי הפיגוע ב"מלון פארק", נגיד, בו קורבנות רבים היו בעלי אזרחות צרפתית, היה קם ראש ממשלת צרפת דאז וקורא לכל מחזיקי הדרכון של הרפובליקה לארוז את הפקלאות ולטוס הביתה, לצרפת. או לחילופין, אם היה מציע מענק לכל ישראלי שעוסק בהיי-טק, להגר לעיר האורות עובר סכום נאה.

מה גם שהאלטרנטיבה שאנחנו מציעים להם פה היא לא טובה יותר. איך שלא נסתכל על זה, סטטיסטית, מספר הפיגועים ומעשי הטרור בישראל, גדולים פי כמה מאלה שמתבצעים, לפחות עד עכשיו, על אדמתה של הרפובליקה הצרפתית.

מר טרור, בכבודו ובעצמו, האיש שלא מוכן להתכופף בפני אף טרוריסט, כי ה"טרור לא ישבור אותנו", ממליץ ליהודי צרפת לברוח לישראל? איפה העמידה האיתנה? איפה הנחישות מול הפונדמנטליזם האיראני? הוא אפשרי רק במדינת ישראל? באירופה הסיסמאות האלה לא תופסות, גם אחרי השתתפותו של נתניהו עצמו בהפגנת המליונים נגד הטרור?

וכל זה, עוד לפני שנכנסים למוכנות של מדינת ישראל לקליטת עלייה, מבחינת דיור זמין ותעסוקה סבירה לעולים. במדינה מתוקנת, ראש ממשלה שמכהן כבר שש שנים ברציפות, היה מכין מראש תכנית אסטרטגית ארוכת טווח בדיוק בשביל אירועים כאלה, שפוטנציאלית יכולים להביא לכאן גל עלייה. אבל מי צריך אסטרטגיות כשאפשר לשלוף מילים בלי כיסוי ומחשבה.