"כל מי שקשור לנדל"ן יקרוס - כולל הבנקים"

מנכ"ל מש' הבינוי שלמה בן אליהו על תוכנית הדיור של כחלון לבטל את מינהל מקרקעי ישראל: "בגדול כחלון צודק, אבל הוא לא מעשי" ■ על ההצעה להוציא את השליטה בקרקעות מהמינהל: "זה ימנע את המשבר הבא, לא את הנוכחי"

שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

"כל מוצר שמחיריו עולים בצורה כל-כך מהירה יקרוס; כל מי שיהיה קשור לנדל"ן יקרוס, - כמו במניות - כולל הבנקים", כך אמר מנכ"ל משרד הבינוי שלמה בן אליהו במסגרת כנס נדל"ן שהתקיים אתמול (ג') במכללה האקדמית נתניה.

לדבריו, "כשמחירי הדירות עולים, הם לא מידרדרים בחזרה. כדי למנוע את המשבר הכלכלי הזה אין משמעות כמה עולה המע"מ, צריך להוריד את מחירי הדיור על-ידי היצע".

בן אליהו נשאל על התוכנית של משה כחלון להורדת מחירי הדירות, שבמסגרתה הוא רוצה לבטל את מינהל (רשות) מקרקעי ישראל, ואמר כי "בגדול כחלון צודק, אבל הוא לא מעשי. כשיוצרים באמת גופים שמתחרים אחד בשני, ערך המוצר יורד. ולכן אם היינו מצליחים שיהיו לנו גופים שונים שמפתחים, מתכננים ומשווקים - מחירי הדירות אכן היה יורד".

בן אליהו מסכים עם הצעת כחלון להפריד את ניהול נכסי קק"ל מהמנהל, ואמר כי "אם כחלון יישם את התהליך הזה, הוא ימנע את המשבר הבא בדיור, אבל זה לא בהכרח יפתור את המשבר הנוכחי. קק"ל זה הגוף הכלכלי הכי גדול והכי חזק במדינה וזה תהליך ארוך. הרעיון הוא רעיון נכון, הביצוע הוא בלתי אפשרי".

בן אליהו דיבר על ההיגיון שמאחורי תוכנית מע"מ 0% (שנקברה) ומכרזי מחיר מטרה: "אני דוחף את השוק שלא לקנות דירות מיד שנייה ואומר להם לא להיות פראיירים. לזוג הצעיר אני אומר 'לך לקבלן תקנה דירה ממנו בלי מע"מ - פחות 250 אלף שקל'. למשפר הדיור אני אומר: 'אני אתן דירה במחיר מטרה - דירת 4 חדרים במיליון שקל'. אם לקחתי את שתי הקבוצות האלה ודחפתי אותן לקבלנים הבכיינים הפחתתי את הלחץ".

מנכ"ל משרד הבינוי הוסיף כי "תמכתי בתכנית המע"מ, 90% מהכלכלנים שהתנגדו לא קראו את התכנית והצעת החוק וכל הטענות שלהם לא מבוססות, אני לא סומך עליהם ואני חושב שצריך להעריך את לפיד על תוכניתו והאומץ שלו. התכניות של מע"מ 0% ומחיר מטרה הן תוכניות שיתנו פתרון עד שיירדו מחירי הדיור. אין תכנית שאין בה באגים, השאלה מה האלטרנטיבה, לשבת ולקטר או למצוא את הפתרונות?".

בכנס השתתפו גם עוזי לוי, מנכ"ל חברת "דירה להשכיר"; פרופ' בארי הרש, סגן דיקנית התואר השני לנדל"ן באוניברסיטת ניו יורק; ודניאלה פז, מנכ"לית חברת פז כלכלה והנדסה. פרופ' סיני דויטש, המשנה לנשיא המכללה, הנחה את הכנס.