עיר חרדית חדשה בישראל: אושרה הקמת העיר כסיף בנגב

העיר החדשה מתוכננת לכלול 16 אלף יחידות דיור, עם שטחי מסחר ותעסוקה המתאימים למגזר החרדי, לרבות מוסדות חינוך ודת ■ התכנון של התוכנית צפוי להסתיים ב-2016, וב-2017 צפוי להינתן תוקף לשיווק המגרשים

חרדים/ צילום:אוריה תדמור
חרדים/ צילום:אוריה תדמור

לאחר כישלון התוכנית להקים את חריש כעיר חרדית, החליטה אמש (ג') ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הולנת"ע, להמליץ למועצה הארצית לאשר את התכנית להקמתה של כסיף, העיר החרדית החדשה בנגב, שתכלול עד 100 אלף נפש.

זאת בהמשך להחלטת ממשלה משנת 2007 אז הוחלט על הקמת הישוב העירוני כסיף, בצומת תל-ערד. בהחלטה זו, ביקשה הממשלה לתת מענה למצוקת הדיור של המגזר החרדי וגם לעודד את פיתוח ההתיישבות בנגב. הממשלה הטילה על משרד הבינוי, בשיתוף משרד הפנים לפעול לאישור התכנית מול מוסדות התכנון. כעבור כשלוש שנים, אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה עקרונית את התכנית.

העיר החדשה מתוכננת לכלול 16 אלף יחידות דיור, עם אוכלוסייה של 80-100 אלף נפש, המאופיינת במשקי בית צעירים וגדולים של המגזר החרדי. העיר צפויה להשתרע על כ-6,400 דונם ותאופיין בדירות גדולות בבנייה רוויה של 4-5 קומות, וצמודי קרקע בשיעור של 15%-20% מסך יחידות הדיור בישוב. בנוסף תכלול התוכנית שטחי מסחר ותעסוקה המתאימים למגזר החרדי, לרבות מוסדות חינוך ודת.

לתוכנית הוגשו מספר התנגדויות בהיבט החברתי סביבתי, שנשמעו אמש על בולנת"ע. בסיום הדיון, הוועדה החליטה לדחות את ההתנגדויות שהוגשו וקבעה שתמליץ למועצה הארצית לאשר את התכנית שתובא בקרוב לאישורה הסופי של המועצה.

התכנון המפורט של התוכנית צפוי להסתיים ב-2016, ובמשרד הפנים צופים כי ב-2017 יינתן תוקף לשיווק המגרשים.

שר הבינוי אורי אריאל אמר בעקבות אישור התכנית: "משרד הבינוי מוביל יחד עם משרד הפנים הקמת עיר חדשה בנגב שתעודד את ההתיישבות בנגב ותיתן פתרון דיור נוסף למגזר החרדי בשנים הבאות. נמשיך למצוא פתרונות להגדלת ההיצע ולהורדת מחירי הדיור לכלל האזרחים והמגזרים".

כזכור שר הבינוי הקודם אריאל אטיאס הכריז על הקמת העיר חריש המותאמת לאוכלוסייה חרדית, כאשר ליזמים הוצעו מגרשים במחיר קרקע אפס, שאיפשרו שיווק של דירות מוזלות. בשל מחאה מצד אוכלוסייה חילונית, ניגשו למכרז עמותות בנות מאות חברי קבוצת רכישה חילוניים, וחזונו של אטיאס להקמת עיר חרדית בחריש לא התממש.