סומוטו נחתכה כ-50% עקב צמצום בשת"פ עם אפל

השת"פ בין סומוטו ואפל מתבצע דרך חברת גי'ניו שמוזגה אליה באחרונה ■ בסומוטו מעריכים כי הפעילות שהופסקה היוותה 25% מהכנסותיה ב-2014

הבשורות הרעות שסיפקה במהלך סוף השבוע חברת האינטרנט סומוטו בנוגע לצמצום שיתוף הפעולה שלה עם ענקית הטכנולוגיה אפל (Apple), באו היום לידי ביטוי בירידה חדה בשווי המניה אשר קילפה 50% משווי החברה. זאת, לאחר מסע עליות מרשים במהלכו רשמה מניית סומוטו זינוק של 75% מאז סוף יולי 2014, בגיבוי תחזיות אופטימיות לגבי תוצאותיה העסקיות.

קריסתה של מניית סומוטו היום מזכירה אירועים דומים שחוו שתי חברות אינטרנט מקומיות בשנים האחרונות, בעקבות הפסקת ושינוי מתווה שיתוף פעולה שלהן מול אחת מענקיות האינטרנט העולמיות.

כך, באוקטובר 2013 צנחה מניית בבילון ביותר מ-60% בעקבות הודעתה של ענקית האינטרנט גוגל - שהייתה אחראית לליבת הכנסותיה ורווחיה - כי לא תחדש את הסכם שיתוף הפעולה בין החברות. בבילון נסחרת כיום בשווי של כ-100 מיליון שקל, ורחוקה ביותר מ-90% מרמת השיא בה נסחרה ב-2012, אז הגיע שוויה לכ-2 מיליארד שקל.

הודעה של גוגל היא זאת שהייתה אחראית גם לצניחה דו-ספרתית במניית חברת האינטרנט פריון, בעקבות פרסומים שהחלו ביולי האחרון על אפשרות להרעה בתנאי החוזים של פריון מולה ומול מיקרוסופט. מניית פריון, שמתאפיינת מאז בחולשה, איבדה תוך כחצי שנה כ-50% מערכה.

"הביטול נוגע רק לתוסף מסוים"

ובחזרה לסמוטו. הדרמה בחברה, העוסקת ב"פיתוח ושיווק מערכת התקנה לתוכנות ממומנות", החלה לקראת סיום המסחר ביום חמישי, אז עדכנה סומוטו כי קיבלה הודעה מאפל על ביטול החתימה הדיגיטלית המאושרת שהעניקה לה, ללא הסברים או התראה מראש. שיתוף הפעולה בין סומוטו ואפל מתבצע באמצעות חברת גי'ניו (Genieo Innovations), שמוזגה באחרונה לסומוטו ואשר הכנסותיה מבוססות על שיווק, הפצה ומוניטריזציה מבוססי התאמה אישית למשתמש בסביבת מחשבי אפל ומאק (MAC). ג'יניו פיתחה מערכת התקנת תוכנות המתאימה למערכת ההפעלה של חברת אפל.

בסומוטו ציינו כי ג'יניו פנתה לאפל כדי "לבחון את הנסיבות לקבלת ההודעה, וכן את אפשרות ביטולה", וכפי שנמסר לה מאפל, "הנושא מצוי בבדיקה, וגי'ניו מצפה לקבלת את תשובת אפל בזמן הקרוב". בסומוטו מעריכים כי הפעילות שהופסקה היוותה 25% מכלל הכנסותיה ב-2014, ואילו "ההשפעה על הכנסותיה ב-2015 צפויה להיות נמוכה משמעותית משיעור זה".

בסומוטו הסבירו כי "החברה תהא זכאית להכנסות עתידיות משמעותיות שעיקרן צפוי להתקבל ב-2015, לאחר שטרם הוכרו ב-2014, וינבע מחיפושים עתידיים שיבוצעו על ידי משתמשי קצה שג'יניו התקינה אצלם תוכנות בעבר". הכנסות אלה, לפי סומוטו, "יצמצמו באופן משמעותי את השפעת היקף הפגיעה הפוטנציאלי". רק לפני ימים ספורים פרסמה סומוטו עדכון חיובי שכלל תחזיות משופרות לתוצאותיה במחצית השנייה של 2014, שיוחס לסינרגיה המוצלחת בינה לבין ג'יניו.

החתימות הדיגיטליות שמנפיקה אפל מהוות אישור להרצת תוכנות במכשירים שהיא מפתחת, וג'יניו משתמשת בחתימה זו עבור הפצת מוצריה באותם מכשירים. אמש פרסמה סומוטו הערכה לפיה "הסיבה להודעת אפל נוגעת לכמות תלונות גבוהה של משתמשי קצה". עוד היא הוסיפה כי "גי'ניו קיימה בעבר שיחות עם אפל מתוך כוונה לתת מענה לתלונות אלו, ובעקבות כך אף ביצעה התאמות מסוימות בתוסף". בסומוטו מעריכים כי כמות התלונות הגבוהה נובעת מהיקף גדול של התקנת תוסף חיפוש בשם Omnibar בדפדפן ספארי (Safari), שלפי דיווחים קודמים של סומוטו, הוא הדפדפן הפופולארי בסביבת הפעילות של מחשבי מאק.

בסמוטו הדגישו עוד כי החתימה הדיגיטלית שביטלה אפל "מתייחסת אך ורק לתוסף Omnibar בדפדפן ספארי", ו"אינה מתייחסת ליכולת ג'יניו להפיץ את מוצרי ג'יניו על גבי מערכת ההפעלה של Apple".

נציין כי במהלך מיזוגה של ג'יניו לסומוטו דווח על ידי החברה כי היא "מעריכה שהיא פועלת על פי ההנחיות שחברת אפל מספקת למפתחי התוכנה, ועל כן אינה צופה בשלב זה ביטול החתימה הדיגיטלית המאושרת שבידיה שהונפקה לה על ידי חברת אפל".

ירדה 30% מההנפקה

סומוטו וגי'ניו חתמו על הסכם שיתוף פעולה ביניהן כבר בסוף 2013, במסגרתו הפיצה סומוטו תוכנות עבור מחשבי קצה מאק (Mac OS X) של אפל, באמצעות מנהל ההורדה וההתקנה של גי'ניו. עם המיזוג בין השתיים ציינה סומוטו כי היא רואה ברכישת ג'יניו "הזדמנות עסקית להרחיב את פעילותה לתחום מחשבי ה-Mac ובכך להגדיל את מספר ההתקנות, וכפועל יוצא את הכנסות החברה ורווחיותה".

המיזוג בין סומוטו וג'יניו הושלם בתחילת ספטמבר האחרון, כשסמוטו התחייבה לשלם כ-34 מיליון דולר במזומן ובמניות (18 מיליון דולר במועד השלמת העסקה, והיתרה, בהיקף של 16 מיליון דולר, צפויה להיות מועברת בעוד כחצי שנה).

ג'יניו, אותה ייסדו היזם יענקלה טננבוים ואשת ההיי-טק וההאקרית בעברה סול צבי, פיתחה טכנולוגיות בינה מלאכותית לצורך ניתוח התנהגות משתמשים באינטרנט, יחד עם פלטפורמות פרסום ממוקד ורשמה עליהן מספר פטנטים. כיום מחזיקים טננבוים וצבי כ-11% מהונה של סומוטו, בחלוקה שווה, ובסופו של דבר החזקותיהם בחברה צפויות להגיע לכ-19%. מלבד השניים החזיקו במניות ג'יניו שורה של משקיעים בהם החברה הזרה Teltora, חברת קומסק נכסים, קרן פרוסיד, מוטי גוטמן (מנכ"ל מטריקס), צביקה בארינבוים ועו"ד רוני ברקמן.

חברת סומוטו הונפקה בבורסה באוגוסט 2013, אז גייסה כ-20 מיליון שקל בהנפקת כ-15% מהון מניותיה, מהלך ששיקף לחברה שווי של כ-135 מיליון שקל "אחרי הכסף". בעקבות הירידות היום, היא נסחרת בשווי של כ-90-100 מיליון שקל - נמוך בכ-30% משווייה בהנפקה. בעלי השליטה בחברה הם בן גירון (מנכ"ל) ואיל יעקב (סמנכ"ל טכנולוגיות), ויו"ר החברה הוא שוקי אברמוביץ', לשעבר מנכ"ל כלל פיננסים.

בין המשקיעים הבולטים בסומוטו מאז ייסודה ב-2009 נמנים אריק שטיינברג, לשעבר יו"ר פסגות, גיגי לוי, לשעבר מנכ"ל חברת האינטרנט 888, נדב גושן, שהיה סמנכ"ל חברת בבילון, יזמי ומנהלי חברת מובילאיי, ויבואנית ומשווקת התרופות ניאופרם של דוד פורר. סומוטו מעסיקה כיום כ-75 עובדים, אחרי שפיטרה בחודשים האחרונים כ-10 מעובדיה, במטרה לצמצם עלויות שוטפות ובעקבות רכישת ג'יניו.

צניחות השווי במניות
 צניחות השווי במניות