גולן טלקום ומשל הנחש

המבצע של גולן משול לנחש חנק שלוחץ על הטרף עד שהוא נופח את נשמתו

מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי
מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי

השוק העסקי נחשב מאתגר במיוחד, ואף יותר לשחקנים כמו גולן טלקום והוט מובייל שכיוונו עד היום את מרבית מאמציהם לשוק הפרטי. זאת, בעיקר בשל מדיניות משרד התקשורת שרצה לגרום לירידת מחירים אגרסיבית עבור הצרכנים הפרטיים על חשבון השוק העסקי.

כעת, אחרי שהצליחו לתפוס נתח שוק, מתפנות החברות לטפל גם בשוק הזה שנחשב לכר פעילות נרחב עבורן. לקוח עסקי, בעל מאות או אלפי קווים, מביט כבר תקופה מהצד ורואה כיצד המחירים בשוק הפרטי צונחים בזמן שהוא כבול להסכמים של 3 שנים. אין כל סיבה שחברת החשמל, החשב הכללי, או התעשייה האווירית, ישלמו בין 50 ל-70 שקל לחודש עבור חבילת סלולר, בזמן שהמחירים נאמדים ב-20 שקל.

מנכ"ל שלא יבקש לפתוח את חוזי הסלולר של החברה שבה הוא מכהן מועל בתפקידו, ולכן החשש הגדול של החברות הוותיקות הוא בבחינת הזדמנות עבור גולן והוט. לשתי החברות יש הרבה פחות עלויות, ולפיכן הן יכולות להרשות לעצמן להפסיד יותר היום כדי להביא לקריסת החברות הוותיקות בעתיד.

משתלם למיכאל גולן ולפטריק דרהי "להפסיד" עכשיו כמה מיליוני שקלים אם הם מצליחים להפיל את השווי של פרטנר או סלקום ב-10%-20% - ובפועל הם מצליחים יותר (10% בשווי החברות הוא לא פחות מ- 200 מיליון שקל). מתחילת השנה ירדו מניות סלקום ופרטנר ב-30%-40%, משמע 600-800 מיליון שקל שאבדו לבעלי המניות.

המשמעות היא ששווי החברות נחתך, והשניים חסכו מאות מיליוני שקלים בקנייה העתידית של אחת החברות הוותיקות. גולן ודרהי הם אנשי עסקים טובים ומיומנים שהצליחו לזהות את רצון הרגולטור, לקבל ממנו תנאים מועדפים, לשווק לציבור את בשורת יוקר המחיה ואת הקריאה להפסיק להיות פראיירים ועל הדרך גם ליהנות מכל התהליך.

לא מוגזם לדמות את המבצע החדש של גולן לשוק העסקי לנחש חנק שלוחץ על הטרף כל כמה דקות, יותר ויותר, עד שהוא נופח את נשמתו ובולע אותו. זה בדיוק, אבל בדיוק, מה שעושה היום גולן, ומה שהוט החלה לעשות לפניו (אם כי במבצע פחות אגרסיבי) לשחקניות הוותיקות בשוק הסלולר.