חלם: פורסם מכרז למגורים בירושלים על קרקע לפינוי-בינוי

ראש עיריית ירושלים: "שיווק המגרש בשלב זה יסכל התחדשות עירונית עתידית ברחוב הזקוק לה יותר מכל"

ניר ברקת / צילום: איל יצהר
ניר ברקת / צילום: איל יצהר

יד ימין לא יודעת מיד שמאל? המדינה מקדמת תוכניות לבינוי פינוי בינוי בירושלים אך במקביל משווקת קרקע רגילה ליזמים שעשויה לסכל פרויקט שכזה.

במשרד הבינוי מדברים רבות על תוכנית בינוי-פינוי-בינוי שבמסגרתה תקדם המדינה את תחום ההתחדשות העירונית. במסגרת תוכנית זו תקצה המדינה קרקע עליה ניתן יהיה לבנות פרויקט חדש אליו יעברו בעלי דירות ישנות ממגרש סמוך, כאשר הבניינים הישנים יהרסו ואת המגרש תשווק המדינה לבניית פרויקט חדש.

בעוד תוכנית זו מתקדמת לאיטה, אחד המקומות הראשונים בה נערך פיילוט לתוכנית היא העיר ירושלים, שם נדהמו לפני מספר ימים לגלות כי המדינה פרסמה מכרז רגיל על קרקע המיועדת להיות קרקע משלימה לפרויקט פינוי בינוי במסגרת אותה התוכנית ממש. מדובר במכרז שפורסם בסוף 2014 בשכונת עיר גנים, ברחוב הנורית.

"תמוה בעיני שמגרש זה משווק על ידי רשות מקרקעי ישראל ללא תיאום עם עיריית ירושלים ועם משרד הבינוי, בניגוד גמור למדניות תוכנית התכנון באזור ובניגוד לתיאום המשותף של העירייה והמשרד", כך כתב ראש עיריית ירושלים ניר ברקת במכתב ששלח לשר הבינוי אורי אריאל. "רחוב הנורית הוא אחד ממוקדי המצוקה החברתית והפיזית הקשים בעיר", המשיך ברקת, "אנו נדרשים לכל עתודת קרקע פנויה ברחוב זה על מנת להניע פרויקטים של התחדשות עירונית, למתן צפיפות ולאפשר שלביות ביצוע במתכונת של בינוי-פינוי-בינוי. שיווק המגרש בשלב זה יסכל התחדשות עירונית עתידית ברחוב הזקוק לה יותר מכל". ברקת חותם את המכתב בדרישה משר הבינוי להורות לרשות מקרקעי ישראל לבטל את המכרז האמור.

ממשרד הבינוי נמסר בתגובה כי: "מרגע שנודע לנו על שיווק הקרקע ברחוב הנורית, פנינו מיידית לרשות מקרקעי ישראל והסברנו את חשיבותו של המגרש כקרקע משלימה לצורך הליכי התחדשות עירונית בשכונת קרית מנחם. יזמנו פגישה בעניין עם הגורמים הרלבנטיים ברמ"י, שבה סוכם על הקפאת המכרז לצורך בדיקות ותיאומים מתוך מגמה לרתום את המגרש לפרויקטים של פינוי בינוי בשכונה".

נציין כי המכרז אכן עודכן באתר רמ"י ופורסמה מודעת דחייה: "רשות מקרקעי ישראל מודיעה בזאת על הקפאת המכרז למשך כחודשיים". נשאלת השאלה האם במשרד הבינוי וברשות מקרקעי ישראל הכפופה לו אין תיאום בין תוכניות המקודמות מחד ומכרזים המשווקים לציבור הרחב מאידך.

מרמ"י נמסר כי: "רק לאחר פרסום המכרז קיבלנו פנייה ממשרד הבינוי לשקול הכללת המגרש במסגרת תכנית להתחדשות עירונית. סוכם שמשרד הבינוי יערוך את הבדיקות התכנוניות והכלכליות בתוך חודשיים ורק לאחר מכן יערכו הבדיקות הנדרשות על פי החלטת המועצה 1303 שעניינה התחדשות עירונית, לרבות כדאיות כלכלית ויוחלט האם להקצות את המגרש כמגרש השלמה. לאור זאת פרסמנו מודעה על הקפאת המכרז לתקופה של כחודשיים. ככל שלא ימולאו התנאים הנדרשים יחודש הליך המכרז".

עמית פוני ראש מנהלת ההתחדשות העירונית בחברת מוריה התייחס גם הוא לנושא ואמר : "מדובר במגרש חשוב וקריטי לקידום פינוי בינוי ברחוב הנורית ובלעדיו יהיה קשה להוציא את הפרויקט החשוב והגדול הזה לפועל. באופן רשמי המכרז נדחה לצורך בדיקה אך הדרישה שלנו היא כמובן לבטל אותו לחלוטין ואני סבור שכך ייעשה".