נס טכנולוגיות הצליחה להפחית ב-57% את הארנונה בת"א

נס טכנולוגיות, שמחזיקה ב-20 אלף מ"ר משרדים בקריית עתידים, הצליחה לשנות את סיווג התעריף ממשרדים לתעשייה ולצמצם את הארנונה במיליונים לשנה

ניצחון לנס טכנולוגיות: ועדת הערר לענייני ארנונה של עיריית תל-אביב קבעה לאחרונה כי כל נכסי המקרקעין של חברת הטכנולוגיה נס בקריית עתידים בתל-אביב, כולל אלה המשמשים למשרדים (עסקים אחרים) ולא רק לייצור תוכנה בפועל, יסווגו לצורכי חיוב ארנונה כבתי תוכנה (תעשייה) ולא כמשרדים. מדובר בהחלטה מהותית עבור נס, שצפויה להפחית ב-57% את עלויות הארנונה שמשלמת החברה. זאת מאחר שעיריית תל-אביב מחייבת בתי תוכנה ב-157 שקל למ"ר לשנה, לעומת משרדים המחויבים בסכום של 365 שקל למ"ר לשנה.

נס הגישה השגה על החיוב בתעריף המשרדים הגבוה לוועדת הערר לעניניי ארנונה של עיריית תל-אביב, שבה טענה כי יש לחייב את כלל הנכסים בהם היא מחזיקה, הנאמדים ב-20 אלף מ"ר, לפי סיווג "בית תוכנה" ולא לפי סיווג "משרדים" כפי שקבעה העירייה.

עוד טענה נס בהשגה שהוגשה באמצעות עו"ד אלכס כץ ממשרד כץ גבע איצקוביץ (KGI) ועו"ד ליאב ברק כי עיסוקה העיקרי הוא ייצור תוכנה, ומשכך, היא עונה להגדרה בצו הארנונה שעניינה "קביעת סיווג לבתי תוכנה". לכן טענה כי יש לסווג את כלל הנכסים שלה לפי סעיף זה ואין עליה כל חובה להראות שנעשה ייצור בכל מ"ר ומ"ר משטח הנכסים שלה.

מנגד טענה העירייה כי בנכסים שמחזיקה נס אין הסממנים הנדרשים על מנת לסווגה כ"בית תוכנה" שכן הסעיף הרלוונטי בצו הארנונה נועד אך ורק לגבי מי שעוסק בייצור תוכנה בלבד.

עוד טענה העירייה כי בכל חמשת הבניינים של נס מתבצעים שימושים אחרים שאינם בבחינת ייצור תוכנה אלא בפועל משמשים כמשרדים.

כאמור, ועדת הערר קיבלה את טענות נס, וקבעה כי עיסוקה הולם את הסיווג של בית תוכנה לכל דבר ועניין, כי שטחי הנכסים של נס מהווים "יחידות הומוגניות מעורבות שימוש", וכי אין צורך להוכיח כי כל מ"ר ומ"ר מכלל השטחים משמש רק את ייצור התוכנה. עוד קבעה ועדת הערר כי שטחי הנכסים המשמשים בית תוכנה גדולים בהרבה משטחי המשרדים, ולכן יש לסווג בסיווג אחיד את כל השטח על פי הכלל "התפל הולך אחר העיקר".

לדברי עו"ד אלכס כץ, שייצג את נס בערר, "להחלטה יש השלכות רוחב, שכן כל חברת טכנולוגיה תוכל להסתמך עליה ולפנות בדרישה לעירייה לשלם ארנונה על פי סיווג זה ולא על פי סיווג משרדים". מהנתונים עולה כי עד היום שילמה נס 7.3 מיליון שקל לשנה ארנונה, וכעת תשלם 3.1 מיליון שקל.

תעריפי ארנונה
 תעריפי ארנונה