מנכ"ל YouPhone: שוק הסלולר יחזור למבנה של 3 חברות

אריאל שרייבר תוקף את ההקלות שקיבלו גולן טלקום והוט מובייל וטוען: יש לבטל הסכמי איחוד הרשתות שמוציאים את השוק משיווי-משקל ■ מעריך כי כבר בטווח הבינוני יחל תהליך של מיזוגים בשוק הסלולר, והוא יחזור למבנה הישן

אריאל שרייבר / צילום:תמר מצפי
אריאל שרייבר / צילום:תמר מצפי

אריאל שרייבר, מנכ"ל YouPhone, חברת הסלולר מבית קבוצת אלון, אומר היום (ד') כי "רפורמת הסלולר, שאמורה הייתה לייצר תחרות בריאה של 5 חברות בעלות תשתית עצמאית לצד מפעילים וירטואליים, כשלה בסופו של דבר".

לדבריו, "משרד התקשורת שינה את תנאי המכרז בדיעבד והעניק הקלות לא הוגנות ולא פרופורציונליות לגולן טלקום והוט מובייל, שהובילו לכשל שוק. אסור לאשר את הסכם איחוד הרשתות במתכונתו הנוכחית, וזאת במטרה לשמור על התחרות והמחירים לטובת הצרכן".

שרייבר התייחס הבוקר (ד') בנאומו בוועידת 2015 Go Mobile למהפכת הסלולר ולמבנה שוק התקשורת, וציין כי ענף הסלולר נמצא כיום בכאוס מוחלט. לדבריו, ישנה מלחמת מחירים אגרסיבית שהצרכן מרוויח ממנה בטווח הקצר, אך מסתמן שבטווח הבינוני יחל בשוק תהליך של מיזוגים ורכישות, ושוק הסלולר יתכנס חזרה למבנהו המקורי של 3 חברות סלולר בעלות תשתית - דבר שיוביל להאטה משמעותית בתחרות, עליית מחירים, פגיעה בשירות וצמצום בהשקעות בטכנולוגיה, וכל זאת בחסות משרד התקשורת.

שרייבר הוסיף כי "כולם רוצים לראות את התחרות המבורכת בענף הסלולר נמשכת, אבל התחרות הזאת היא מלאכותית ואינה מאוזנת. רפורמת הסלולר אמורה הייתה לייצר תחרות בריאה של 5 חברות עצמאיות בעלות תשתית לצד מפעילים וירטואליים, אך בסופו של דבר הניסיון להכניס שחקנים חדשים בעלי תשתית כשל. משרד התקשורת העניק הקלות לא הוגנות ולא פרופורציונלית לגולן טלקום והוט מובייל, שהובילו לכשל שוק וחוסר איזון בתחרות, ומכאן הסיכון חזרה לטריאופול קיים וממשי.

"הצרכנים בישראל נהנים כיום ממחירים מאד זולים, שבטווח הארוך לא בטוח שימשיכו להתקיים. אסור למשרד התקשורת לאשר את הסכם איחוד הרשתות, וצריך לחזק את המפעילים הווירטואליים כדי שנמשיך לראות בישראל שוק סלולרי תחרותי עם רמת שירות גבוהה.

"בדומה להצלחת מפעילים וירטואליים בעולם שמגיעים לנתחי שוק גבוהים, המפעילים הווירטואליים ימשיכו להיות שומרי-הסף של התחרות. בכל העולם הבינו את חשיבות מפעילים אלה לקיומה של תחרות לאורך זמן".

בדבריו התייחס שרייבר לשוק ה-MVNO בעולם, בו המפעילים הווירטואליים זוכים לשיעורי חדירה גבוהים ושומרים על התחרות - לדוגמה בגרמניה, שם המפעילים הווירטואליים הגיעו לנתח שוק של 19%, ובאנגליה - לנתח שוק של 13%. בעולם קיימים כ-120 מיליון מנויים בחברות הווירטואליות, עם תחזית צמיחה של מעל ל-300 מיליון מינויים בשנת 2017.

שרייבר הוסיף כי הוא צופה כי בדומה לשוק הסלולר, המודל הווירטואלי ייכנס לתחומים נוספים בעולם התקשורת בישראל, וכי לא מן שחברת YouPhone תיכנס גם לתחומים נוספים כמו האינטרנט הביתי והטלוויזיה.