הסכם שכר בלאומי: העלאת השכר האוטומטית תרד ל-3.5%

בשנים 2015-2016 יעלה שכר העובדים ב-4% מדי שנה ■ ההסכם צפוי להגדיל את ההון העצמי של לאומי בעד 700 מיליון ש' ■ שכר המינימום לכ-1,400 עובדים יעלה ל-5,000 שקל באופן מיידי, והעובדים יקבלו בונוס משכורת אחת

בנק לאומי הגיע להסכם שכר עם ועד העובדים שלו: לאחר כמה חודשים של מו"מ, וללא סכסוך עבודה, הגיע הבנק בניהולה של רקפת רוסק-עמינח והוועד בראשות מירי רובינו להסכם שכר לשנים 2015-2018.

מההסכם עולה כי רוסק-עמינח הצליחה להביא לירידה גם אם קטנה יחסית במנגנון הטייס האוטומטי שכלל עד כה תוספת שכר שנתית של 5%. מנגנון זה יירד ל-4% בשנים 2015-2016 ול-3.5% בשנים 2017-2018. בנוסף ישונה שיעור ההפרשות לעובדים הזכאים לפנסיה צוברת, כך שהפרשות הבנק לפנסיה, לעובדים הצעירים בעלי פנסיה צוברת, יוגדלו ב-50% - מ-5% ל-7.5%.

לפי הערכות בבנק לאומי , הסכם זה יקטין את ההתחייבויות לעובדים בסכום של 600-700 מיליון שקל, שיביאו לגידול בהון העצמי של הבנק בהיקף שכזה. בנוסף, ייתכן וההסכם ישפיע כבר על תוצאות הרבעון הרביעי, ויתרום לרווח לפני מס של כ-400 מיליון שקל.

ועד העובדים רשם מספר הישגים ביניהם מלבד הירידה המתונה בלבד במנגנון תוספות השכר והעלייה בהפרשות לפנסיה של העובדים הצעירים. הבנק ישלם לעובדים מענק חד פעמי בגובה משכורת, שכר המינימום לכ-1,400 עובדים בבנק יעלה ל-5,000 בפעימה אחת ובאופן מיידי (ולא בצורה מדורגת כפי שקבעה הממשלה לשאר המשק). כמו כן חלק מעובדי הקבלן ייקלטו כעובדי בנק במנגנון שייקבע בהמשך.

"אני מברכת על הסיכום המוצלח שאליו הגיעו הנהלת הבנק וארגון העובדים", מסרה רוסק-עמינח. "אין זה סוד שהפערים ההתחלתיים היו גדולים, אך לשמחתי, הוכחנו שוב כי בדיאלוג ישיר ופתוח, כששני הצדדים מתנהלים באחריות ומקיימים תהליך ענייני, ניתן להגיע להישגים הן לעובדים והן לבנק".

רובינו הוסיפה כי "ההסכם הזה הוא בשורה גדולה לעובדי הבנק, בדגש על עובדי הבנק הצעירים ועובדי שכר המינימום. אני שמחה שההנהלה קיבלה את רוב דרישותינו לשינויים בהסכם הנוכחי תוך הכרה בכך שעוצמתו של הבנק היא בעובדיו. כוועד אחראי, הצבנו קווים אדומים של שמירת זכויות הפנסיה ואי פיטורי עובדים ודאגנו לאוכלוסיית העובדים הצעירים ועובדי שכר המנימום. יחד עם זאת, הסכמנו לפשרה מסוימת בנושא העלאת השכר".

עיניים רבות היו נשואות אל עבר בנק לאומי. הסיבה לכך היא שהסכם השכר ישפיע לא רק על עובדי הבנק, אלא על המערכת הבנקאית כולה. ראשית, נזכיר כי מסיבות היסטוריות הסכמי השכר בבנק הבינלאומי, בבנק אגוד ואפילו במרכנתיל שמקבוצת דיסקונט צמודים לזה של לאומי. כך שהסכם השכר שיתגבש בלאומי יחול על כמחצית מעובדי המערכת הבנקאית בישראל. בשלושת הבנקים הצמודים ללאומי יחס היעילות אינו מזהיר במיוחד, ולכן הפחתת הטייס האוטומטי קריטית בעבורם. נוסף על כך, הסכם השכר בלאומי אמור להיות בנצ'מרק גם להסכם השכר שייחתם בבנק דיסקונט השנה.

הסכם השכר
 הסכם השכר