אצל ביבי אין בוגי, רק בוז'י

נתניהו הפך את עניין השמות לתעמולה. הביקורת שלו צריכה להיות עניינית

אני לא חסיד של שימוש בשמות פרטיים בחיים הציבוריים. במיוחד לא בפוליטיקה, ובוודאי לא שימוש בכינויים שאנשים קיבלו לרוב מהורים אוהבים. אני רואה בטלוויזיה מה קורה בעניין זה במדינות מפותחות, ושם הכל הולך עם אדון או גברת או תואר אקדמי. פחות חבר'מני, אבל הרבה יותר נקי, ללא ספק יותר מכובד. אבל מסתבר שנתניהו הפך את עניין השמות לכלי תעמולתי. כשהוא מדבר על האחריות לביטחון ישראל הוא מבקש להציג את לבני והרצוג כזאטוטים חסרי אחריות, ולצורך זה מתאימים לו הכינויים יותר מהשמות. ואני חושב שזה עובד. לשמות ילדותיים ומגוחכים יש דרכים לסלול נתיבות אל מוחותיהם של אנשים.

למה ביבי לא משתמש בכינויו של שר הביטחון? אין אצלו בוגי, רק בוז'י. יצחק הרצוג, מר נתניהו, הוא מנהיג של תנועה ותיקה וחשובה בישראל, אם יש לך ביקורת עליו, היא צריכה להיות עניינית. אתה ראש ממשלה, לא זאטוט של שטיקים ילדותיים.

הפלמ"ח כבר פורק

ומה עם הכינוי "ביבי", אתם שואלים? צריך להודות שהוא הצליח לא רע עם הכינוי הזה. אבל היו גם כמה פעמים שנכשל בזירה הציבורית. אני לא חושב שההתייחסות אליו כאל "ביבי" הוסיפה לו בריאות אלקטורלית. לכן, צריך להפסיק גם את זה. ובכלל, לעשות כבר סוף לתרבות הכינויים ושמות הפרטיים. הכנסת אינה השכונה, והממשלה אינה מועדון חברים והפלמ"ח כבר פורק. השמות החבר'מנים תורמים לתדמית הלא רצינית של האנשים העוסקים בנושאים רציניים מאוד. זה לא מתאים לעשות שימוש בשטיקים ילדותיים.

כשלעצמי, אפסיק לעשות שימוש במילה "ביבי", אבל רק לאחר שאראה שהוא מפסיק את קמפיין ה"ציפי ובוז'י".

דרעי מעניין, לפיד מגמגם

ברור לגמרי שאם לדרעי ולפיד תהיה ברירה, הם לא יישבו יחד. אבל יכול להיווצר מצב שלא תהיה להם ברירה. זו לא אפשרות דמיונית, אדרבא, על פי הסקרים האחרונים נראה שמדובר באפשרות שיכולה להיות ריאלית.

ההפתעה מההתבטאויות של השניים לאחרונה אינה מפתיעה מבחינת דרעי. אנחנו מכירים אותו, ושום דבר שיאמר או יעשה לא יגרום לנו ליפול מהכסא. הוא מוכן לעשות ולומר כמעט כל דבר כדי לקדם את מטרותיו. לא שאחרים אינם כאלה, אבל אצלו הגבולות הרבה יותר גמישים. תראו כמה זמן לקח לו להיזכר בסולחה שעשה עם לפיד ("עשינו סולחה לפני כמה חודשים")? למה חיכה דרעי כמה חודשים? לא יודע, אבל ברור שהוא יודע, שהייתה לו סיבה לחכות, כפי שהייתה לו סיבה להודיע על כך עכשיו. בדבר אחד הוא כבר הצליח: לגרום ללפיד לגמגם בתשובה לשאלה אם יסכים לשבת עם דרעי. בכל מקרה סביב דרעי תמיד מעניין.