לא עוד מינוי כושל

כמה לקחים שעולים מכהונתו הכושלת של לפיד כשר אוצר

יאיר לפיד / צילום: אגודת הסטודנטים המכללה למנהל
יאיר לפיד / צילום: אגודת הסטודנטים המכללה למנהל

שני לקחים בולטים עולים מתקופת כהונתו קצרת הימים ודלת ההישגים של יאיר לפיד כשר האוצר. האחד, ששר האוצר נדרש מיד עם כניסתו לתפקיד לגלות בקיאות מלאה ומקיפה בנושאים כלכליים. בתיק האוצר אין ימי חסד ואין אפשרות לתקופת למידה משמעותית. ההכרעות הנדרשות דורשות ידע וניסיון מוקדם, וכן החלטות וביצוע מהירים.

הלקח השני הוא ששר האוצר זקוק לגיבוי מלא ומוחלט של ראש הממשלה. שר האוצר הקודם ללפיד, ד"ר יובל שטייניץ, זכה לכך, לפיד - לא. בהיעדר גיבוי פוליטי של ראש הממשלה, כל תוכניותיו של שר האוצר נדונות לכישלון. יתר על כן, שר אוצר ממפלגה מתחרה, ובעיקר שר שרואה עצמו כמועמד לרשת את ראש הממשלה, הופך את היחסים בין שניהם לטעונים, מצב שלא מאפשר שיתוף-פעולה ראוי ביניהם.

תפקיד שר האוצר הוא השני או השלישי במעלה אחרי ראש הממשלה ושר הביטחון (תלוי מיהו שר הביטחון ועד כמה הוא דומיננטי). משרד האוצר הוא המשרד הכלכלי המרכזי של ממשלת ישראל, הגוף האמון על גיבוש המדיניות הכלכלית של הממשלה וביצועה. נוסף לכך שהוא פועל לשמירה על היעדים הפיסקאליים, לעידוד צמיחה בת-קיימא ולהבטחת היציבות הכלכלית של ישראל, הוא אחראי לוויסות כל הפעילות הכלכלית והעסקית במשק; ואין פעילות כלכלית או משקית, שמבצעים משרדים אחרים - תחבורה, אנרגיה, שיכון, תשתיות ועוד - שלא מאושרת, מפוקחת ומוכוונת על-ידי משרד האוצר.

חוד-החנית של משרד האוצר הוא אגף התקציבים, שלו סמכות עליונה לקביעת התקציב הלאומי. המסורת הפוליטית והשלטונית גרמו לביסוסו כמוסד הכלכלי וכמתכנן הראשי של משק המדינה. גם הקמתה של "המועצה המייעצת לכלכלה", שפועלת במשרד ראש הממשלה, וגם בנק ישראל שפורמלית הוא גם היועץ הכלכלי של הממשלה, לא כרסמו בעוצמת אגף התקציבים. עניין שמעצים את תפקיד שר האוצר.

על רקע עוצמתו וייחודו של תפקיד שר האוצר, ובשל הקשיים שהתגלו בתפקודו של השר לפיד, עולה השאלה - מי מתאים להיות שר האוצר הבא. מבחינת מאגר המועמדים למשרה הרמה עולה כי ישנם כמה סוגי מועמדים אפשריים: אישים בעלי עוצמה פוליטית באחת משתי המפלגות הגדולות, או לחלופין דמות מקצועית.

מומלץ כי מי שיהיה ראש הממשלה הבא יפעל למנות לתפקיד איש מקצוע נטול זיקה פוליטית ומפלגתית, אך אדם שייהנה מאמונו המלא. לשר אוצר מקצועי עשויים להיות יתרונות בולטים. הוא יהיה בקי בחומר ("בעל מלאכה", כפי שכינה זאת ראש הממשלה המנוח, מנחם בגין), ולא יזדקק לתקופת לימוד ארוכה ויקרה, ולעיתים עתירת טעויות. הוא יוכל גם ליזום רפורמות חשובות בלי להיחשד במוטיבציה פוליטית או סקטוריאלית. גישתו תהיה מקצועית לגמרי, וכך גם אם יתלוו גזירות מתבקשות לתוכניות, הן עשויות להיות מקובלות יותר על הציבור.

הבעיות והאתגרים הכלכליים שבפניהם תעמוד הממשלה הבאה מחייבים שר אוצר מקצועי ובלתי-מפלגתי, שיהנה מגיבוי מוחלט של ראש-הממשלה. פיזור הכנסת והקדמת הבחירות הותירו שורה ארוכה של רפורמות קריטיות בלתי ממומשות. כל זה קורה על רקע ירידה בצמיחה, האטה במשק וחשש לגלישה למיתון. חיוני מאוד לפעול בהקדם להקטנת הריכוזיות במשק, לצמצום כוח המונופולים הגדולים, להגדלת הפריון והיצוא, להטמעת חדשנות גם בענפי התעשייה המסורתית, תוך חיזוק ענפי הטכנולוגיה-העילית ועוד מהלכי צמיחה חשובים. כל אלה הן משימות כבדות ביותר, שדורשות במשרד האוצר אדם בקי, מנוסה ומגובה פוליטית.

אסור שמינוי כושל כמו זה של לפיד יחזור על עצמו. מעבר להיבט הביטחוני, ישראל תקום או תיפול על עוצמתה הכלכלית, וכדי לנווט את ספינת הכלכלה נדרש שר אוצר מקצועי, נטול אג'נדה פוליטית או אמביציה אישית, שכל מעייניו יהיו נתונים לקידום כלכלת ישראל.

הכותבת היא מ"מ וסגנית ראש מועצת עומר, חברת הוועד המנהל של אוניברסיטת ב"ג ויו"רית עמותת יחדיו