מיני מבחן: מיני קופר 5 דלתות - דברים טובים במנות קטנות

המכונית משמרת את הקסם החזותי והתדמיתי של המותג הנחשק ומוסיפה לו שימושיות משפחתית, שלא הייתה לדגם ה-3 דלתות

שוק הרכב הישראלי התפתח, והלקוחות החלו להיפתח לרעיונות חדשים כמו ג'יפונים קומפקטיים, מכוניות עירוניות ומנועי טורבו קטנים. אבל, נראה שעדיין נותרו בשוק מחסומים שיווקיים בלתי ניתנים לפיצוח כמו הרעיון של מכוניות מיני פרימיום, שמשלבות ממדים פיזיים קטנים עם איכויות ומחיר של מכוניות גדולות.

דוגמה טובה היא המיני קופר חמש דלתות החדשה, שמשמרת את הקסם החזותי והתדמיתי של המותג הנחשק ומוסיפה לו שימושיות משפחתית, שלא הייתה לדגם ה-3 דלתות. יש לה 14 סנטימטרים נוספים לאורך, בסיס גלגלים של מכונית סופר מיני טיפוסית (2.57 מ'), עוד שתי דלתות אחוריות, מושב אחורי עם מרחב סביר לשני מבוגרים פלוס ילד ואפילו תא מטען בנפח מקביל לזה של פולקסווגן פולו. כצפוי, המכונית מושכת הרבה סקרנות וחיבה ברחוב. אבל כשהמוני הסקרנים גילו שמחירה 175 אלף שקל, הם זעקו "כמה?!".

כשמתגברים על הזעזוע ועל מחסום השמרנות, מגלים מכונית שבנויה כמו מכונית פרימיום לכל דבר. הדלתות כבדות ומוצקות; איכות הייצור נטולת רבב עם שימוש בחומרי דיפון יקרים למראה ולמגע בכל פינה; מערך המתגים מרשים ויוצא דופן, הפעם ללא ליקויי הנדסת האנוש של הדור הראשון, ובידוד הרעשים לא יבייש שום ב.מ.וו. הנוסעים עדיין יושבים קרוב מאוד לכביש, אבל כבר אינם נדרשים לתמרונים אקרובטיים לצורך כניסה ויציאה.

למרות האורך הנוסף ותוספת המשקל, המיני חמש דלתות משמרת את התחושה הדינמית הייחודית של "מכונית גדולה שהתכווצה". היציבות במהירויות גבוהות אינה נופלת מזו של מכונית גרמניות גדולות; ההיגוי חד, כבד ומהיר; נטיית הגוף בפניות מזערית ולאחר נהיגה ראויה על כבישים מתאימים (מתפתלים וריקים יחסית) החיוך יישאר על פני הנהג עד סוף היום.

יחידת ההנעה יוצאת דופן: מנוע שלושה צילינדרים טורבו בנזין בנפח צנוע של 1.5 ליטר עם הספק לא מלהיב במיוחד של 136 כ"ס. המנוע הזה גם קצת רועד בהתנעת בוקר קרה ובמהירויות נמוכות משמיע את הטרטור האופייני למנועים כאלה. אבל למנוע הזה יש גם 22 קג"מ של מומנט שזמינים כבר מסיבובי סרק, מחשב מנוע עם אפשרות לתכנות אגרסיבי ותיבת הילוכים פנטסטית.

התוצאה תפתיע את כל מי שמנמיך ציפיות לאור המפרט הטכני: במצב "ספורט" המכונית טורפת ישורות ועליות כמו GTI עם 30 כ"ס ויותר, מאיצה מאפס ל-100 קמ"ש בכ-8 שניות ומעפילה למהירויות גבוהות בקצב מרשים. במצב הזה גם טרטור המנוע מתחלף בקונצ'רטו מרגש לשלושה צילינדרים, 12 שסתומים וטורבו. אפשר כמובן לבחור במצב חסכוני ולוותר על הריגושים לטובת צריכת דלק שנושקת ל-20 ק"מ לליטר בממוצע ולטובת נוחות נסיעה, שהיא הטובה ביותר שחווינו עד כה במשפחת המיני הענפה.

גם באירופה עולה המכונית הזו כמו גולף 1.4 ליטר אוטומטית מאובזרת, אלא שאצלנו נדמה שהקונספט "דברים טובים באים במידות קטנות" מנוגד לתפיסת עולמו הבסיסית של צרכן הישראלי. לפיכך, ולפחות עד להופעת גרסת ONE מוזלת, נראה שהשמרנות תדחק את המכונה המקסימה הזו לפינה.