רה-ארגון בתקציב אלקטרה: יתחלק בין אדלר, יהושע ו-JWT

זאת בניגוד להערכות מוקדמות כי אדלר יאבד את תקציב מחסני חשמל ואת רוב רכש המדיה ■ תקציב הפרסום הריאלי של אלקטרה עמד אשתקד על כ-63 מיליון שקל

זאב קלימי / צלם: דפנה גזית
זאב קלימי / צלם: דפנה גזית

קבוצת אלקטרה משלימה את הרה-ארגון במערך הפרסום שלה: ל"גלובס" נודע כי תקציב הפרסום של החברה יתחלק בין 3 משרדים: אדלר-חומסקי, יהושע TBWA ו-JWT.

יהושע TBWA יטפל בתקציבי המותגים רשת ACE, דובהל'ה ואוטו דיפו. אדלר-חומסקי יטפלו בתקציב המזגנים, מותג-העל אלקטרה ומחסני חשמל. JWT ישראל יטפל בתקציבי שקם אלקטריק, ווירלפול וסוני אריקסון.

משרד הפרסום GPS, שטיפל עד עתה בתקציבי ווירפול וסוני אריקסון, נפלט ממערך הפרסום של החברה.

עוד נודע כי תקציבי המדיה יתחלקו בין יהושע TBWA, שירכוש את המדיה למותגים שלו, ובין מדיה קום מקבוצת אדלר-חומסקי, שתרכוש מדיה עבור המותגים שבקריאייטיב שלהם מטפלים גם אדלר-חומסקי וגם JWT ישראל.

החלוקה המחודשת של התקציבים משקפת הצלחה גדולה של יהושע TBWA בגיוס תקציב גדול יחסית. המשרד, שלא היה עד עתה חלק ממערך הפרסום של אלקטרה, מקבל "כסף חדש" שהיה במשרד אחר - במקרה הזה ב-JWT ישראל.

JWT אמור היה לקבל נתח משמעותי יותר מהתקציב, שיפצה אותו על אובדן תקציב ACE. אל תקציב שקם אלקטריק שהוא קיבל מאדלר אמור היה להצטרף גם תקציב מחסני חשמל. אך נראה כי באדלר-חומסקי לא התכוונו לוותר בקלות על היקפי פרסום ללא קרב, ובסופו של דבר לא רק שהצליחו להשאיר אצלם את תקציב שקם אלקטריק, אלא גם קיבלו את תקציב המדיה של כל הקבוצה - למעט מה שמתנהל ביהושע.

אין זו הפעם הראשונה שבה ניסיונות לדחוק את אדלר-חומסקי מתוך מערך הפרסום של הקבוצה מסתיימים בהישרדות או בהתחזקות שלו. בשלהי 2012, בימים שבהם אלקטרה סחר נוהלה על-ידי יקי ודמני, נשלחה לאדלר-חומסקי הודעה על הפסקת ההתקשרות עמו. הכוונה הייתה להעביר את רוב התקציבים שהיו באדלר-חומסקי ל-JWT, וחלק קטן מהם למשרד GPS.

המהלך הפתיע את אדלר-חומסקי, לא רק בגלל אובדן תקציב כה גדול, אלא גם משום שכחלק מההסכמות במקור לגבי העברת התקציב לאדלר-חומסקי, העתיק המשרד את משכנו לבניין אלקטרה, שבו הוא משלם על-פי הערכות דמי שכירות גבוהים מאוד. הסכם השכירות של אדלר-חומסקי היה למשך 10 שנים, ובמשרד הניחו כנראה כי הטיפול בתקציב יימשך בהתאם. בנוסף, המשרד ויתר בזמנו על תקציב טורנדו, כך שהתדהמה הייתה גדולה.

נראה היה כי חלק מהסיבות להפסקת ההתקשרות הייתה מערכת יחסים לא פשוטה בין בעלי המשרד, איל חומסקי, למנכ"ל אלקטרה, יקי ודמני. חומסקי סבר כי ודמני לא משקיע די בפרסום באופן שעלול לפגוע בחברה, ואף דאג להעביר את דעתו לבעלי המניות. ודמני לא נשאר חייב ובסופו של דבר הביא לניסיון להיפרד מאדלר-חומסקי.

אולם נראה כי באלקטרה לא העריכו נכון את היקף הפגיעה באדלר-חומסקי, שסירב להרכין ראש ולוותר ללא קרב, ולאחר חודשים ספורים, בדרכים דיפלומטיות ובמכתבים משפטיים, נסללה הדרך לחזרתו לטיפול ברוב התקציב.

בהמשך התחלפו המנהלים בקבוצת אלקטרה, וזאב קלימי מונה למנכ"ל. שינוי נוסף היה רכישת ACE קנה ובנה והעברת תקציב הפרסום שלה ל-JWT ישראל, שהולך עם המשרד כבר שנים ארוכות, וגם כאשר לכאורה הקלפים בקבוצה לא היו לטובתו, הוא לא הפנה לה עורף, שמר על כבוד הבעלים ונשאר.

גם בסיבוב השינויים הזה אמור היה JWT לקטוף את פירות הנאמנות ולגדול, ואדלר-חומסקי אמורים היו להצטמצם מאוד. גם במהלך הרה-ארגון הנוכחי זה לא התממש.

ביהושע TBWA ובאדלר-חומסקי סירבו להתייחס לדברים. תגובות אלקטרה ו-JWT לא נמסרו עד לפרסום הידיעה.

אלקטרה
 אלקטרה