"מלך האופנה" של ישראל הופך לטייקון נדל"ן

בעל השליטה בקבוצת האופנה פוקס חודר בקצב מואץ גם לענף הנדל"ן ■ יש לו כבר דירות במגדל אסותא ובמגדל גינדי ת"א, אחרי שכבר מימש ברווח עצום את הדירה שקנה בשדרות רוטשילד ■ צפו בפרויקטים בהם מעורב ויזל

הראל ויזל / צילום: איל יצהר
הראל ויזל / צילום: איל יצהר

הראל ויזל, מנכ"ל ומבעלי השליטה בקבוצת פוקס, מוכר כבר שנים בציבוריות הישראלית כאחת הדמויות הבולטות בשוק האופנה המקומי. אבל מתברר כי לצד פעילותו הענפה בתחום האופנה - הכוללת בין השאר את פוקס, אמריקן איגל, ללין, בילבונג, מנגו ובקרוב גם את רשת חנויות נייקי בארץ - ויזל הופך למעצמת נדל"ן לא מבוטלת.

ל"גלובס" נודע כי ויזל, יחד עם ג'יי שוטנשטיין, מיליארדר יהודי ובעל חברת אמריקן איגל העולמית, רכשו לאחרונה קרקע בשטח 4.5 דונם ברח' סטרומה בהרצליה פיתוח, תמורת 50 מיליון שקל (בתוספת מע"מ). בפרויקט שותף גם רון זכאי, המחזיק באחוזים בודדים ואחראי לניהול המיזם הנדל"ני. הקרקע, שנרכשה ממשפחת עופר ונמצאת בצמוד למלון דן אכדיה, היתה חלק מקרקע גדולה יותר שנותרה בידי משפחת עופר ומיועדת לפרויקט נדל"ן נפרד תחת השם "פיתוח על הים" - פרויקט מגדלי יוקרה.

על הקרקע שנרכשה מתכננים ויזל ושוטנשטיין לבנות 14-16 בתים צמודי קרקע. כל בית ישב על שטח של כ-300 מטר והוא יכלול שטח בנוי של 300 מ"ר בשניים-שלושה מפלסים, עם בריכת שחייה בכל בית. מי שנשכרה לשמש כאדריכלית הפרויקט היא אורלי שרם. ההערכה היא כי העבודות בקרקע יחלו בעוד שנה, ויסתיימו שנתיים לאחר מכן. היקף ההשקעה הכולל טרם נקבע, אך הערכות הן שהבתים יוצעו למכירה במחיר של 13.5-15 מיליון שקל, כך שהיקף ההכנסות הכולל יעקוף את ה-200 מיליון שקל.

לויזל ולשוטנשטיין יחסים הדוקים, שהחלו כשויזל ביקש לקבל את הזיכיון להפעלת רשת אמריקן איגל בישראל, שהושקה בשנת 2012. לאחרונה החליטה אמריקן איגל העולמית לממש את זכותה לרכוש מחצית מפעילות המותג בארץ ולהרחיב את שיתוף הפעולה עם קבוצת פוקס למדינות סקנדינביה. הפעילות בסקנדינביה מתוכננת להיות משותפת לצדדים, כשויזל ישמש כמנהל הפעילות.

היחסים של השניים חורגים גם מהמסגרת העסקית. מי שמכיר את הדמויות מקרוב מספר על מפגשים משפחתיים ועל השתתפות שוטנשטיין בבר המצווה לבנו של ויזל.

אבל כאמור, המיזם הנוכחי אינו השקעת הנדל"ן הראשונה של ויזל, המחזיק באמתחתו רשימת השקעות שלא היתה מביישת נדל"ניסטים רבים.

דירה או שתיים

פרויקט נוסף שויזל מקדם ממש במקביל הוא מגדל דירות בדרום תל אביב. לפני עשור רכש ויזל עם שותף קרקע בשטח של כ-5 דונם בסמוך לנווה צדק והמושבה האמריקאית, קרוב למרכז סוזן דלל. אישורי הבנייה ותכנון המגרש התעכבו זמן רב, ורק כעת יכולים היזמים לברך על המוגמר בכל הקשור לתוכניות והיתרים.

על פי התוכנית, השניים מתכוונים לבנות על הקרקע מגדל שיכלול 70 דירות, בשטח של 70-80 מ"ר כל אחת. הכוונה היא לשווק את הדירות במחיר של כ-2 מיליון שקל לדירה.

בנוסף, לפני שבועות אחדים רכש ויזל יחד עם אחיו אסי דירה בשטח של 380 מ"ר בקומה ה-35 במגדלים החדשים שמשווקת כעת גינדי תל אביב, הנבנים על הקרקע שעליה ניצב בעבר השוק הסיטונאי, תמורת 15-17 מיליון שקל. מדובר בשטח הפונה לכיוון מערב, עם נוף מלא לים. האחים ויזל רכשו בפועל כמעט את כל הקומה, והם טרם החליטו אם תיבנה במקום דירה או שתיים.

כזכור, בדצמבר 2013 רכשו גינדי השקעות וקנדה ישראל (שפרשה מאוחר יותר) מחברת תנובה ועיריית ת"א את הזכויות להקמת מגדל בן 44 קומות תמורת 360 מיליון שקל. גינדי, שכבר בונים את המעטפת החיצונית במתחם (כ-800 דירות בבניינים נמוכים), מחזיקים אופציה לרכישת זכויות למגדל זהה ב-380 מיליון שקל.

וזה לא הכל: לפני כשנתיים ביצע ויזל שתי השקעות נוספות. הוא רכש דירה בשטח 250 מ"ר בקומה ה-20 בבניין הנבנה כיום במסגרת קבוצת הרכישה במתחם אסותא הישן בלב ת"א, תמורת 11 מיליון שקל. מלבד ויזל קנו דירות במגדל מנכ"לית בנק לאומי לשעבר גליה מאור וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק.

משרדים בת"א

במקביל, ויזל רכש תמורת 10 מיליון שקל קומת משרדים הנבנית ברמת החייל בתל אביב, משרדים שהוא מייעד להשכרה (נכס מניב). מדובר בבניין משרדים הנבנה כיום בקבוצת רכישה והשלמתו צפויה להסתיים בתוך כמה חודשים.

אבל ויזל לא רק קונה. לרשימת העסקאות אפשר להוסיף מימוש מוצלח על השקעה שביצע בשנים האחרונות בתל אביב. ויזל רכש לפני חמש שנים דירה בגודל 300 מ"ר בקומה ה-18 במגדל שהקימה חברת חבס ברחוב רוטשילד 1, תמורת כ-3 מיליון דולר. ויזל קנה את הדירה כשהחל שיווק הפרויקט, ומכר אותה לפני כשנתיים במקביל לאכלוס המגדל - תמורת 6 מיליון דולר.

עוד נודע ל"גלובס", כי לפני כשלושה שבועות השלים ויזל עוד סיבוב נדל"ני שכלל תשואה של יותר מ-100%. ויזל מכר מגרש באזור התעשייה בעיר לוד שבו החזיק בשותפות עם אחיו אסי ויפתח ועם שותפו בפוקס, אברהם פוקס. מדובר על 24 דונם, על כביש 40, שהארבעה רכשו לפני יותר מעשור מחברת אפריקה ישראל ב-15 מיליון שקל, ומכרו ב-33 מיליון שקל לחברה מענף הרכב המייעדת אותו ללוגיסטיקה ולמשרדים.

בכל מקרה, מדובר רק ברשימה חלקית. ההשקעות של ויזל - שהוא עצמו גר עם משפחתו ביישוב סביון - כוללות עוד כמה דירות באזורים מבוקשים, בין היתר בתל אביב.

השותף, ג'יי שוטנשטיין: נדל"ן, אופנה והרב פינטו

המיליארדר היהודי אמריקני ג'יי שוטנשטיין (60), שותפו של ויזל לעסקה בהרצליה פיתוח ויו"ר רשת אמריקן איגל, מבקר בקביעות בישראל ונוהג לבלות כאן את החגים יחד עם בני משפחתו. בעבר הוזכר שוטנשטיין כמי שעמד מאחורי מימון רכישת הווילה עבור הרב יאשיהו פינטו באשדוד. שמו עלה שוב לאחרונה לכותרות, כשפורסם שבני משפחת שוטנשטיין העבירו ארבע תרומות בסכום כולל של 157 אלף שקל לראש הממשלה, בנימין נתניהו, במסגרת ההתמודדות על תפקיד יו"ר הליכוד.

בתחילת 2012, חודש לפני שרשת אמריקן איגל "עשתה עלייה" לישראל (באמצעות רשת פוקס של ויזל), רכשו שוטשנטיין ארבע דירות במלון ולדורף אסטוריה בירושלים. הדירות, בשטח כולל של כ-1,400 מ"ר, נרכשו תמורת סכום של כ-110 מיליון שקל - 80 אלף שקל למ"ר.

שוטנשטיין רכש את דירת הפנטהאוז המפוארת ביותר הנמצאת בקומה ה-9 והאחרונה במגדל המגורים הסמוך למלון ומשתרעת על שטח של כ-500 מ"ר. בנוסף רכש שוטנשטיין - אב לשלושה בנים - עוד שלוש דירות פאר במגדל, בשטח של כ-300 מ"ר כל אחת. הפיקוח על הבנייה נוהל על ידי השותף המנהל בעסקה הנוכחית, זכאי, ו-ויזל סייע מאחורי הקלעים.

שוטנשטיין נחשב לאחד הנדבנים היהודים הגדולים בעולם. הוא מכהן בין היתר כיו"ר אמריקן איגל אאוטפיטרס, כיו"ר רשת החנויות שוטנשטיין (SSC) ויו"ר רשת הנעליים DSW. למרות עסקיו החובקים עולם, בפברואר 2013 נכנס שוטנשטיין להשקעה עסקית בישראל, כשרכש עם קבוצת משקיעים את השליטה ביקבי כרמל.

ככל הידוע, העסקה הנוכחית בהרצליה פיתוח היא מיזם הנדל"ן הראשון של שוטנשטיין בישראל והשותפות הנדל"נית הראשונה שלו עם ויזל.

הנדל
 הנדל