הרפתקאות הרב-קו, פרק ב': למה מחייבים כבר בכניסה?

ברכבת אומרים: נכון, אבל במקרים שהנוסע לא ביצע את הנסיעה הוא יכול לקבל זיכוי ■ הוא רק צריך לגשת למנהל התחנה, שילווה אותו אל הקופה, שם קופאי יבדוק את הכרטיס - ויזכה

רכבת ישראל/ צלם:בן יוסטר
רכבת ישראל/ צלם:בן יוסטר

לא מעט פניות זרמו בשבועיים האחרונים אל המערכת, מאז שפרסמנו כאן דוגמה לליקוי אחד משורה של בעיות בכרטיס הרב-קו, שכידוע, לאור רפורמת "קו רציף" המסנכרנת בין רכבת ישראל והאוטובוסים, הפך למשמעותי. באחת מהפניות אנחנו בוחרים לשתף את הקוראים, דווקא בגלל שהיא עוסקת בבעיה פשוטה למדי, שלא ברור מדוע ברכבת לא פועלים לפתרונה.

הבעיה הכללית הזו התגלתה באמצעות מקרה נדיר למדי, של תושב רחובות שאינו נוסע ברכבת, אלא רק עובר דרך התחנה, כדי להגיע מאזור מגוריו בעיר לאזור התעסוקה שמעבר למסילה. כדי לעשות את זה, הוא נדרש להעביר את כרטיס הרב-קו שלו בכניסה אחת ואז, אחרי כמה דקות, להעביר את הכרטיס שוב ביציאה מאותה תחנה. על המעבר הזה, הוא גילה, הכרטיס מחויב בנסיעה רגילה.

שאלנו את הרכבת לעניין זה ושם אכן אישרו, שברגע שהכרטיס עובר בכניסה לתחנה, הנסיעה מחויבת - גם אם, נניח, גיליתם שנכנסתם לתחנה לא נכונה, או התחרטתם ויצאתם אחרי חמש דקות. אנחנו אמנם לא טכנולוגים גדולים, אבל אנחנו מרשים לעצמנו להניח שאפשר לבנות מנגנון שיודע לרשום את הכניסה בתחנת המוצא, ורק ביציאה בתחנת היעד לגבות את הנסיעה. שאלנו ברכבת מדוע אין מנגנון כזה. לא קיבלנו תשובה.

אבל זה לא הכול. ברכבת הסבירו לנו שבמקרים שהנוסע לא ביצע את הנסיעה, הוא יכול לקבל זיכוי. כל מה שהוא צריך לעשות הוא לגשת למנהל התחנה, שילווה אותו אל הקופה, שם קופאי/ת יבדוק/תבדוק את הכרטיס - ורק אז הוא יזוכה על הנסיעה שלא ביצע (ותוך כדי כך ינטרל את אותה קופה לפרק זמן, ולפיכך יעכב את השירות לנוסעים).

והנה הדובדבן שבקצפת: נוסעים המעוניינים לבדוק את היסטוריית הנסיעה שלהם, יכולים לקבל נתונים רק על החודשיים האחרונים, כיוון שרק בנובמבר שודרגה המערכת. לפחות היא שודרגה.