יו"ר רמ"י לשעבר: תוכנית כחלון להוזלת הדירות מצחיקה

אבי דרכסלר, לשעבר מנהל רשות מקרקעי ישראל: "אנשים שומעים את כחלון ובטוחים שביום שתפורק רמ"י, כל משפחה תקבל דונם בחינם, וכולם יהיו מבסוטים"

אבי דרכסלר / צילום: תמר מצפי
אבי דרכסלר / צילום: תמר מצפי

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י, לשעבר מינהל מקרקעי ישראל) נמצאת בעין הסערה. מנהל הרשות בנצי ליברמן חשוד שפעל בניגוד עניינים ובעזרה למקורביו; הח"כ לשעבר משה כחלון רץ לכנסת עם ההכרזה שיפרק את הרשות; וקק"ל מאיימת כי תפרוש מהאמנה עם הרשות, שמנהלת עבורה כ-13% מקרקעות המדינה.

"אני שומע את משה כחלון מצהיר שיהיה קוסם ויפרק את רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ואני צוחק", אומר עו"ד אבי דרכסלר, לשעבר מנהל רשות מקרקעי ישראל. "אף אחד לא שואל מה יקרה דקה אחרי שהרשות תפורק. הרי כדי לפרק את רמ"י צריך למכור את קרקעות המדינה. ולמי בדיוק יהיה כסף לקנות אותן? לבעלי הון כמו משפחת עופר. אז רמ"י לא תוריד מחירים, ומשפחת עופר כן? אלה אמירות פופוליסטיות. אנשים שומעים את כחלון ובטוחים שביום שתפורק רמ"י, כל משפחה תקבל דונם בחינם וכולם יהיו מבסוטים. רמ"י והגז זה בערך אותו דבר - זה מונופול עם משאבים ששייכים לציבור, והשאלה איך לטפל בו. לדעתי כחלון לא שאל את עצמו את השאלה הזאת".

- במציאות, הקרקעות נמצאות אצל רמ"י, ומחירי הדירות לא ירדו.

"כל הזמן מדברים על מחסור בדירות, אבל על המדף יש זכויות בנייה ל-100 אלף יחידות דיור. הבעיה שלא מצליחים להפוך אותן לדירות, ואת זה הבין אריאל שרון בשנות ה-90. הוא ידע שגם אם ישווק קרקעות ל-100 אלף דירות, הוא לא יוכל לעולם לחייב קבלנים לבנות. ואז נולד במוחו הרעיון של התחייבות רכישה, שהיא כמו ערבות מדינה. כתוצאה מכך קבלנים קיבלו ליווי מהבנק ולא פחדו לבנות.

"היום לעומת זאת ישנן חברות שמחזיקות בקרקעות היסטוריות ולא בהכרח בונות עליהן. אזורים ושיכון ובינוי מחזיקות מאז שנות ה-60 בקרקעות בעיר ימים בנתניה שקנו בגרושים, אבל החלו לבנות עליהן רק בשנות ה-90. כשכחלון מדבר על פירוק רמ"י הוא לא חושב כנראה על מצב של הפרטה, ושקבוצה קטנה של עשירים תתעשר עוד יותר".

- מצד שני, המדינה לא יעילה כמו השוק הפרטי.

"אני מעדיף שקרקעות המדינה יהיו בידיים של מנהל מינהל שחלים עליו כללים, מאשר בידיים של יזמים פרטיים. יש לכך עוד השלכות. אפשר להתווכח על ההתנתקות מגוש קטיף, אבל שרון אמר דבר אחד נכון: שאם לא היתה למדינה שליטה על הקרקע, לא היו מגיעים להסדר מדיני.

"אם חושבים בעתיד על הסדר שנוגע ליהודה ושומרון למשל, חייבים להביא בחשבון שצריכה להיות קרקע בבעלות המדינה, שניתן יהיה לתת באמצעותה פתרון למפונים".

- אז מה הפתרון?

"לפרק את רמ"י לחמש חברות ממשלתיות על פי מחוזות, כתאגידים ממשלתיים שיתחרו ביניהם. לא ייתכן שהטיפול בעסקאות בחיפה זהה לעסקאות בתל אביב או בירוחם. מאותה סיבה, גם כל אלה שאומרים שאם קק"ל תשווק בעצמה קרקעות זה יהיה אסון, לא מבינים שזה הדבר הכי טוב שיכול לקרות למדינה. קק"ל תהיה פתאום מחויבת למכור קרקעות כמו שלא מכרה מעולם, כדי לעמוד בהוצאות שעד היום רמ"י נשאה בהם".

- ופתאום מנהל רמ"י חשוב בפלילים. הכוח משחית?

"נגד כל מנהלי המינהל שבאו מהמגזר הפרטי היו טענות שעברו על הסדר ניגוד עניינים, ותמיד הטענות הועברו לבדיקת מבקר המדינה. עד אחרי הבדיקה, אף אחד לא עצר אף אחד. משפילים בנאדם בדרך ברוטלית, למרות שנאמר במפורש שלא נטל כסף לכיסו ואין טענה של שחיתות אישית לגביו. אם הוא עבר על הסדר ניגוד עניינים יש איך לטפל בזה, אבל אין הצדקה למה שעשו במקרה הזה".