החברות הן הנכים האמיתיים

לא מעסיקים בעלי מוגבלויות? שלמו קנס - גם אם אתם חברה פרטית

נכה בכסא גלגלים / צילום: thinkstock
נכה בכסא גלגלים / צילום: thinkstock

אחיה קמארה הוא נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים. אחיה קמארה הוא גם כבד ראיה ושמיעה. וכשקאמרה, שהשתתף בסוף השבוע שעבר בכנס אילת ליחסי עבודה, אמר שם ש"כולם בעד נגישות והעסקת אנשים עם מוגבלויות, אבל בפועל, כשהולכים הביתה, לא עושים כלום, כי ללא אכיפה הדברים האלה לא יקרו", הוא מדבר מנסיון ומדם ליבו.

ולכן, ההסכם שנחתם בין יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ונציגי הארגונים הפרטיים בדבר העסקת בעלי מוגבליות, שהפך לצו הרחבה המחייב עסקים פרטיים של למעלה מ-100 עובדים, להעסיק 3% בעלי מוגבלויות מכלל עובדיהם, והחלטת הממשלה לקבל את צו ההרחבה ולחייב את המגזר הציבורי לציית לאותם כללים, הם כמו כוסות רוח למת. זאת אומרת - רצון טוב, ביצוע קלוקל.

ולמה קלוקל? כי אסור לסמוך על טוב ליבם של המעסיקים. אף מעסיק לא רוצה את כאב הראש הכרוך בהעסקת נכים ומוגבלים, הנגשת המתקנים וטיפול מיוחד בצרכיהם המיוחדים. אם לא תרחף מעליהם סנקציה של קנס מכובד או מאסר, דהיינו אם לא יחקק חוק שיחייב את המעסיקים להעסיק בעלי מוגבלויות, כולם יחבקו את צו ההרחבה בפומבי, יגידו כמה הוא ראוי וחשוב, אבל יצפצפו עליו כשיגיע אליהם נכה שיחפש עבודה והם ישלחו אותו לחפש אותה במקום אחר.

שמונה משרדי ממשלה עוסקים בשילוב מוגבלים, לא פחות. משרד הבריאות, החינוך, הבטחון, הרווחה, האוצר, הביטוח הלאומי, המשפטים והכלכלה, כשאף אחד לא מתואם עם השני, ואם זה לא מספיק, מולם עובדים כ-150 ארגוני נכים. מתכון לכאוס.

במדינת ישראל חיים כ-800 אלף בעלי מוגבלויות בגיל העבודה. כחצי מליון מהם אינם מקבלים קצבאות ואינם מועסקים. אם באוכלוסייה הכללית אחוז המועסקים הוא 73%, בקרב בעלי מוגבלויות כמעט מחציתם אינם עובדים. לפי "סיכוי שווה", קהילה הפועלת למען העסקת מוגבלים, אובדן ההכנסה של המשק כתוצאה מאבטלת נכים ומוגבלים עומד על חמישה מיליארד שקלים בשנה. הרבה כסף.

בגרמניה מחייבים על פי חוק כל מעסיק של מעל ל-25 עובדים להעסיק 5% בעלי מוגבלויות. בארה"ב נכנס בתחילת השנה לתוקפו חוק 503 ולפיו כל חברה שהיא ספקית של הממשל האמריקאי, או של גופים ממשלתיים בהיקף של 50,000 דולר ומעלה ויש בה מעל 100 עובדים, תהיה חייבת להעסיק 7% מוגבלים בכל קטגורית העסקה, עובדים פשוטים, מנהלים זוטרים ובכירים.

הצעת החוק לסיכוי שווה, המחייבת העסקה של 3% עובדים בכל גוף ממשלתי המעסיק מעל 25 עובדים, הונחה על שולחן הממשלה לפני פיזורה. סביר להניח שיעברו עוד חודשים רבים עד שמישהו יסתכל עליו שוב.

ואני מקווה שבכנסת הבאה ייקח על עצמו ח"כ חברתי באמת, לא מאלה שקוראים לעצמם חברתיים, ועוסקים רק בנושאים פופוליסטיים כמו טלפונים סלולאריים, יעבה את החוק הזה ויביא להעסקת 5% בעלי מוגבלויות בכל גופי הממשלה; לתיקון חובת המכרזים בהעדפת גופים פרטיים המעסיקים לפחות 5% מוגבלים במכרזים ממשלתיים; לחיוב חברות פרטיות המקבלות הטבות מהמדינה, בין אם בחוק לעידוד השקעות הון ובין אם בהקלות במיסוי (כמו טבע, אינטל וצ'ק פוינט) להעסיק 5% נכים ומוגבלים; ולחובת העסקה של אחראי על העסקתם בכל חברה. ושיהיה לחוק הזה שיניים. שיניים חדות עם מכה חזקה בכיס, שתכאיב למי שיפר אותו.