אז איפה הם ואיפה מכבי?

אם במכבי ת"א בוחנים את התקומה המחודשת של הפועל ת"א והפועל י-ם, הם יכולים להיות מוטרדים רק מכיוון אחד: ירושלים, שמתנהגת כמו סטארט-אפ טכנולוגי מבטיח

הפועל תל אביב כדורסל / צילום: עודד קרני - מינהלת הליגה
הפועל תל אביב כדורסל / צילום: עודד קרני - מינהלת הליגה

הליגה בכדורסל סידרה לנו השנה במהלך העונה הרגילה אפשרות נהדרת להשוות בין הפועל ת"א והפועל ירושלים. תחילה הן נפגשו במחזור הראשון של הסיבוב, ולאחר מכן הן משחקות שבוע אחר שבוע נגד הסטנדרט בתעשייה, מכבי ת"א.

בעבר ירושלים והפועל ת"א היו קבוצות דומות בשאיפות ובדרך הניהול שלהן. העבר כמובן מתייחס להפועל ת"א לפני הריסת אוסישקין. המדובר היה בקבוצות המופעלות על ידי גורם מרכזי אחד - דני קליין בירושלים, אברהם פלדה ולאחר מכן שאול אייזנברג בת"א. הן נסמכו על קהל אוהדים בולט אך לא גדול באופן מיוחד, וניסו לקרוא תיגר על האלופה.

כיום מדובר בקבוצות שונות לחלוטין, גם מהמקור הדהוי של עצמן, וגם במבנה הפנימי בהשוואה בין השתיים. ירושלים היא הסטארט-אפ הטכנולוגי המבטיח, זה שיש בו פוטנציאל ענק (הארנה בירושלים והגב הכלכלי האיתן לא פחות מזה של מכבי ת"א), אך גם זה שנמצא לאחר גיוס הסיד (הגיוס הראשוני של הכסף) ולפני סיבוב הגיוס השני. הטכנולוגיה עדין לא מוכחת, רק הוכחת ההיתכנות של הפוטנציאל נמצאת שם.

חברת סטארט-אפ בשלב זה חיה בין תקווה אדירה, רצון עז להוכיח שישנה התקדמות משלב הפוטנציאל. מנהלים של חברה בשלב זה עושים הרבה מאוד טעויות בדרך, מאחר והם מכוונים בראש ובראשונה לסיבוב הגיוס השני, זה שבו ניתן יהיה לגייס מספיק כסף כדי להקים חברה מסודרת עם מבנה יציב, ואורך נשימה של שנים.

כמעט תמיד השלב בין גיוס הסיד ובין סיבוב הגיוס השני, מאופין בתהפוכות רבות. החברה נדה ונעה בין התקוות שאנשי קרנות ההון שותלים בהם לאחר שהם רואים במו עיניהם את הפוטנציאל הגדול, ובין הכישלון בקרן הון מסוימת המטיל ספק בעצם האפשרות שהחברה תוסיף להתקיים.במקרה של ירושלים לא נראה שקיים איום קיומי אמיתי על המשך הפרויקט. נראה שהפוטנציאל הוכיח את עצמו, הארנה קמה, נמכרו מנויים רבים, האפשרות להצטרף למכבי כסטנדרט של התעשייה לא התרחקה, אולי להיפך בעקבות החלטות פנימיות של מכבי, האפשרות נראית עתה מבטיחה יותר מאשר בתחילת הפרויקט. מובילי הסטארט-אפ אומנם טרם בנו את המבנה היציב והמאורגן של הקבוצה, ולכן אנו רואים את התנודות החריפות בין שנה שעברה לבין עונה זו, וכמובן גם את התנודות העזות בתוך העונה, אך אותם מובילים הצליחו לייצר דרך שמבטיחה סיכוי הגיוני להגיע למטרה.

ההחלטה האסטרטגית של מובילי ירושלים היתה אחת: הם יקחו למכבי את היתרון הפנימי הגדול שהיה לה על כל החברות האחרות בתעשייה. ההחלטה היתה שירושלים תערער את המוסכמות בתעשייה, ותוכיח כי שחקן שמחשיב עצמו כבכיר בענף - וגם בענף מחשיבים אותו כבכיר - לא יראה לנגד עיניו אופציה אחת ויחידה להצטרף בכל מחיר למכבי, אפילו תמורת משכורת נמוכה יותר. זה קרה עם יותם הלפרין, אך זה כנראה לא היה רצוי במיוחד במכבי. זה קרה עם ליאור אליהו, למרות שבמקרה זה מכבי היא שדחתה תחילה. הקיץ זה קרה עם דונטה סמית', אומנם זר, אך שחקן המגיע מתוך הליגה הישראלית.

ההנחה של מובילי הסטארט-אפ הירושלמי היא שהחברה עמדה ביעדים שהציבה לעצמה כאשר גייסה את הכסף בשלב הסיד, וההוכחה החזקה ביותר תגיע כאשר גל מקל יצטרף לקבוצה, על חשבון הקבוצה הצהובה שהביעה את רצונה בשירותי השחקן בפומבי.

הפועל ת"א הנוכחית אינה חברה דומה כלל ועיקר. הפועל אינה רואה את עצמה כחברה בעלת פוטנציאל דומה, היא לא קוראת תיגר על הנהגת הענף, היא חברה המבקשת להתפתח בתוך הגבולות הגיוניים של עצמה, למצות את הפוטנציאל שקיים בה, תוך התעלמות מהסטנדרט. הפועל ת"א היא גם חברה ותיקה יותר, חברה בשלה אשר קנתה לעצמה מבנה יציב וחזק, כזה המסוגל להחליף את המנכ"ל (הכוונה למאמן; רמי כהן הוא היזם, ויו"ר החברה) ועדין להמשיך קדימה. החברה אינה תלויה כלל בדמות המנכ"ל, היא יציבה במידה כזו שהיא מסוגלת למצוא את המנכ"ל המתאים לה לשלב ההתפתחות הנוכחי שלה.

הפועל ת"א מתבשלת לאט ומתקדמת צעד אחר צעד, כאשר הצעד המשמעותי שנעשה השנה הוא הכניסה לאולם החדש, בזה היא אכן דומה להפועל ירושלים, אך ההבדלים באולמות הם גם ההבדלים בפוטנציאל. הפועל ת"א לא תהיה לעולם החברה שתונפק בנאסד"ק בשווי של מיליארדים, או שתגיע לאקזיט מרשים בכותרות מפוצצות, זו לא שאיפתה. הפועל מנסה לבנות חברה שתדע לעשות טוב את מה שהיא טובה בו, והמטרה העיקרית שלה היא לבנות חברה שתשאר כאן ללא תאריך תפוגה. נדמה שבכך הפועל ת"א עושה את כל הצעדים הנכונים, היעד נמצא בהישג יד.

כמובן שאין בכך כדי לטעון שהפועל ת"א לא תזכה באליפות ליגת העל, אליפות זו עשויה ליפול על הפועל כפי שנפלה על מכבי חיפה לפני שתי עונות. הפערים בין הסטנדרט של התעשייה ובין חברות טובות בתחום הצטמצמו מאוד, וכך הפועל ת"א מסוגלת לא רק לזכות באליפות אחת מקרית, אלא להיות בעלת סיכויים ריאליים אם כי נמוכים, לזכות באליפויות נוספות.

הפועל ירושלים שואפת למקום אחר, בהתאם לשלב הצעיר שבו הפרויקט נמצא - הסיכויים להצלחה עדין לא ברורים, אך התכנית העסקית שהוגשה למשקיעים אכן הוכחה כאפשרית, והגיוס בסיבוב השני נראה מובטח.