לא קשור לבחירות

מבחנו של נתניהו הוא לא לנצל את ההתנקשות לקמפיין

חסן נסראללה / צילום: רויטרס
חסן נסראללה / צילום: רויטרס

הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ ישן בסוף השבוע הזה בצפון הארץ. גנץ, שאף הביא את רעייתו רויטל למקום, ישן ביישוב הסמוך לצפת, שבה ממוקם פיקוד הצפון. לא סוף-שבוע רומנטי בגליל העליון, אלא שידור של מסרים כפולים: מצד אחד, בטוח ורצוי להגיע לצפון; אבל מצד שני, הצבא כולו מהחייל המפטרל על הגבול ועד לראש המטה-הכללי ערוכים, דרוכים, מכווצים.

מצד אחד, מפעילים דיפלומטית את מי שאפשר: הרוסים, האמריקנים, האו"ם. מצד שני, מתגברים כוחות, טיסות, גיחות.

גנץ ייצא לאזרחות בחודש הבא (עוד כשלושה שבועות, ב-15.2), כאשר שלושה ימים קודם לכן, ב-12.2, יציינו חיזבאללה והאיראנים את יום חיסולו השביעי של ראש הזרוע הצבאית של החיזבאללה, עימאד מורנייה בדמשק.

כאשר שוחרר רוצח בני משפחת הרן, סמיר קונטאר, מהכלא הישראלי, תמורת גופותיהם של חיילי המילואים אלדד רגב ואהוד גולדווסר, הייתה עיקר ההתנגדות לשחרורו במערכת הביטחון בישראל, בשל הסמל ובשל פשעיו השפלים. לא בשל הנימוק המהותי והקובע של פוטנציאל הנזק העתידי.

ההערכה הייתה, שראש ארגון חיזבאללה, חסן נסראללה השיעי, מעוניין בקונטאר הדרוזי כסמל. לא כמחבל שיכול לתרום משהו לחיזבאללה וללחימתו בישראל לאחר שחדירתו לנהרייה הייתה ב-1979.

כאשר שוחרר קונטאר ב-16.7.2008, הוא נחשב לפנסיונר לא רלבנטי מבחינת חיזבאללה, בגיל מתקדם מבחינת הטרור, 46. יום לאחר שחרורו, עלה קונטאר לקברו של עימאד מורנייה, מי שנחשב לרמטכ"ל חיזבאללה, שחוסל בפיצוץ מסתורי בדמשק כמה חודשים קודם לכן, בפברואר 2008. קונטאר נשבע להמשיך את דרכו של מורנייה.

הדרך הזו הובילה את קונטאר לצפון רמת הגולן. הוא הצטווה על-ידי נאסראללה להקים תא טרור בצפון רמת הגולן, וגייס דרוזים מהכפרים באזור לפיגועי רקטות ולפיגועי מטענים, החמור שבהם גרם לפציעה קשה של קצין בגדוד 202 של הצנחנים.

קונטאר, הפרויקטור של תא רמת הגולן, לא הצטיין בלשון המעטה בפעולותיו, מה שגרם לנסראללה ולפטרוניו האיראנים לשגר לחזית רמת הגולן את "נסיך החיזבאללה", את מורנייה-ג'וניור. בן 25 בסך-הכול, אבל עם כישרון ועתיד גדולים.

ג'יהאד מורנייה החל להקים מחדש תא טרור בצפון רמת הגולן, בשטח שעדיין לא נכבש על-ידי המורדים בגבול. הוא גייס אנשים והכשיר אותם יחד עם משמרות המהפכה האיראניים לפיגועי חדירה בגולן, לירי רקטות וטילים נגד טנקים, ולפיגועים נגד סיורי צה"ל על הגדר. סביר להניח שמי שביצע את החיסול ידע מי נמצא ב"שיירת המפקדים" שבאו לסיור מקדים בגבול לפני הוצאת פיגוע.

חיסולים של גנרלים איראנים אינם קורים. הם נגרמים. סביר להניח, שמי שביצע את החיסול ביום ראשון בשבוע שעבר ידע את מי הוא מחסל ומדוע. הזעזוע בישראל שנשמע מצד גורמים מסוימים באשר לעובדה שישראל הואשמה בחיסול "גנרל איראני" (אף שדרגתו מקבילה לדרגה פחותה מאלוף בצה"ל), הייתה נגועה בצביעות ובהדחקה. ישראל ואיראן מצויות עשרות שנים במלחמה. איראנים הורגים ישראלים וישראלים הורגים איראנים.

התדרוך שניתן לסוכנות "רויטרס" (יש כבר חשוד פוטנציאלי במערכת הביטחון), כאילו ישראל "חיסלה בטעות" את הבכיר האיראני, גרמה לנזקים גם למדיניות העמימות (שאפשר ורצוי לתהות על הרלבנטיות והעדכניות שלה), ובעיקר שידרה לאיראנים תחושת הצטדקות והתנצלות, במקום לדרוש מהם הסבר - מה עושה קצין איראני על הגבול הישראלי.

אם אכן ביצעה ישראל את החיסול, כמו שטוענים אויביה, סביר להניח שקדמו לפעולה דיונים רבים, שבהם הציג הצבא גם את מרכיבי הסיכון, האי-ודאות ופוטנציאל ההתדרדרות. סביר להניח גם, בתרבות ובמסורת הביטחונית הישראלית, שפעולת חיסול כזו אינה יכולה להתרחש כאשר הצבא והמודיעין עומדים על רגליהם האחוריות ומתנגדים בקול גדול, בפני הדרג המדיני הקובע.

בקבוצה הדעתנית, הזהירה והמפוכחת של הרמטכ"ל היוצא בני גנץ, הרמטכ"ל הנכנס גדי אייזנקוט, אלוף פיקוד צפון אביב כוכבי, מפקד חיל האוויר אמיר אשל, וראש אמ"ן הרצי הלוי, לא סביר ששיקולי קמפיין הליכוד היוו פקטור. גם ג'יהאד מורנייה שבא לגבול כדי לעבד תוכנית פיגוע, כנראה לא קיבל ריטיינר ממטה ההסברה של הליכוד.

ובכל זאת. אם ישראל ביצעה את החיסול, הרי שאת האישור הסופי נתנו מי שעומדים כעת לבחירה מחודשת. מבחנם יהיה כעת בלא לנצל את החיסול למטרות הקמפיין. גם לא במרומז.

ממש לא בטוח שהעלאת הסיכון לפרוץ מלחמת לבנון השלישית, היא מה שרשם הרופא בחורף 2015 כמרשם בטוח לבחירות.

הכותב הוא הכתב הצבאי של ערוץ 10