לא כל כך חכמים

למה המשקפיים של גוגל לא הצליחו להמריא?

גוגל גלאס / צלם: רויטרס
גוגל גלאס / צלם: רויטרס

פרויקט המשקפיים של גוגל נקבר באופן רשמי. ניתן היה לנחש זאת כבר בנובמבר כאשר סרגיי ברין, מייסד גוגל, שידוע בנאמנותו הפנאטית למוצרי החברה אותה ייסד, נצפה בנשף בעמק הסיליקון ללא המשקפיים אותן "שכח ברכב". מדוע? אולי כי גוגל נכשלו בהבנה הבסיסית של מהו מוצר מבוסס חוויית משתמש, ואולי מכיוון שמדובר במשימה בלתי אפשרית עבור גוגל לשווק בצורה עקבית גאדג'ט כל כך יקר וכל כך לא מהודק.

גוגל מבטיחה להמשיך "לפתח את המוצר בקונסטלציה שונה" ושולחת לאוויר עוד אמירות שונות ומשונות מלבד האמירה שכולם מצפים לה: הגינו, ניסינו, נכשלנו. אלופת העולם בשיווק הגתה ממוחה הקודח אב טיפוס ללא היתכנות שימוש אמיתית, נתנה אותו למספר ידוענים שהצטלמו איתו ויצרה באז בסדר גודל שרק האח הבכור גוגל יודע לייצר, מעט לפני שבלון הניסוי החל להתרסק בסחרור חסר שליטה.

האמת היא, שגרסת המשקפיים החכמים של גוגל אינה שמישה. בניגוד לחברות כמו אפסון, לומוס ואימג'ן, שמייצרות משקפיים בעלות ראיה סטריאוסקופית מלאה ומאפשרות למשתמש לקבל מידע שנראה כמוטבע על אובייקטים במרחב, גוגל בחרה לממש את החזון ע"י מסך קטן בזווית העין שמאלץ את המשתמש להתבונן דרכו, באופן מנותק מהמרחב, לצורך קבלת נתונים. מספר לא מבוטל מהמשתמשים שהתנסו ב"גוגל גלאס" התאכזבו וחלקם אף טענו שהמשקפיים גורמים להם לכאבי ראש וסחרחורות.

אלמנט נוסף אותו כנראה לא חזו בגוגל היה התנגדות של הציבור הרחב ל"חוקרים" שמסתובבים ברחובות עם מצלמה בשווי 1,500 דולר המצלמת ללא הרף. לא שחסרים טלפונים ברחובות, אך מסתבר שלהיכנס לפאב עם משקפי גוגל זה קצת אצבע בעין לאמריקאי הממוצע. עד מהרה, מקומות רבים ברחבי ארה"ב אסרו שימוש בגאדג'ט הפלא של גוגל שבעליהם קיבלו את המונח המעליב "גלאסהול" (GlassHole).

הסוף למשקפיים החכמים, האמנם?

ממש לא. אמנם, מסתמן כי לא נראה בשנים הקרובות אנשים מסתובבים ברחוב עם משקפיים חכמים, אך קיימים הרבה שימושים ספציפיים לפריטים לבישים - מחשבים לבישים באופן כללי ומשקפיים חכמים בפרט. שימוש אחר עליו מדברים בתעשייה הוא אפליקציות לאנשי המקצוע, ה"הנדי-מן", שזקוקים לידיהם פנויות. למשל, חברת "פילדביט" הישראלית מפתחת אפליקציות לאנשי תחזוקה שמתעלות בצורה טובה את יכולות המשקפיים החכמים של אפסון. שימוש נוסף שאנו עשויים לראות בשנים הקרובות הוא משקפיים לנהגים שמעוניינים לקבל אינפורמציה בלי להסיט את עיניהם מהכביש (הוראות ניווט, נתוני נסיעה, מהירות וכו'), בדומה לטייסים בחיל אויר.

כאמור, גוגל הודיעה כי תמשיך לפתח משקפיים חכמים, לא בהכרח לשוק הצרכני, ולאו דווקא עם אותה חומרה או אפילו אותה טכנולוגיה. אולי בסיבוב הבא היא תשכיל לתפור היטב את חוויית המשתמש ורק אז תפנה לפתח את הטכנולוגיה.

הכותב הוא מנכ"ל Zemingo Group, המתמחה בפיתוח מערכות מתקדמות לעולם המובייל