פרשת ישראל ביתנו: יועץ התקשורת רונן משה חשוד בשוחד

(עדכון) - משה, מנכ"ל חברת הייעוץ האסטרטגי TOGETHER מקבוצת אדלר-חומסקי, משמש כיום כיועץ תקשורת לקמפיין הבחירות של מפלגת "כולנו" של משה כחלון ■ בבחירות הקודמות שימש כיועץ לליכוד

התפתחות משמעותית בפרשת החשד לשחיתות בקרב בכירים בשירות הציבורי, המכונה פרשת "ישראל ביתנו": הודות לחומרים שאספה המשטרה במהלך החקירה הגלויה שהיא מנהלת בשבועות האחרונים, חשפה היום (ב') היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) חשדות למקרי שוחד נוספים ועיכבה לחקירה באזהרה 4 חשודים, בחשד לביצוע עבירות שוחד ועבירות נוספות. כמו כן, חוקרי המשטרה ערכו חיפושים בבתיהם ובמשרדיהם של החשודים.

אחר-הצהריים הותר לפרסום כי יועץ התקשורת שנעצר היום הוא רונן משה, מנכ"ל חברת הייעוץ האסטרטגי TOGETHER מקבוצת אדלר-חומסקי המתמחה בניהול משברים. כיום משמש משה כיועץ תקשורת לקמפיין הבחירות של מפלגת "כולנו" בראשות משה כחלון. מעצרו הוארך ב-3 ימים.

משה שימש עד לא מכבר כדירקטור בחברת החדשות של ערוץ 2 כנציגו של בעל השליטה בזכיינית ערוץ 2 רשת, אודי אנג'ל, והוא נחשב למקורבו ולבן ביתו. בבחירות הקודמות שימש משה כיועץ לליכוד, מפלגה שעמה כבר עבד במערכות בחירות קודמות, ובעבר נמנה עם הכוורת הצמודה לשר לשעבר בנימין בן-אליעזר וכן לאהוד ברק בזמן שזה שימש כשר הביטחון בממשלת אהוד אולמרט.

פרקליטו של רונן משה, עו"ד ירון לונדון ממשרד כהן, סטרשנוב, לונדון ושות', מסר: "כנותן שירותים וייעוץ, שמו של מרשי השתרבב לנושא. לנו יש אמון מלא ברשויות החוק, ואין לנו ספק שבתום החקירה הדברים יתבהרו, האמת תצא לאור, וכולם יידעו כי הוא נקי-כפיים, ולא נפל רבב בהתנהלותו".

בנוסף למשה - עוד חשודים שנחקרו במשך רוב שעות היום הם: בעל משרד לייעוץ אסטרטגי, שבעברו כיהן בתפקיד בכיר מאוד בשירות המדינה; וחשודה ששימשה כראש לשכה של שר בכיר לשעבר, החשוד אף הוא בפלילים בפרשה אחרת. החשודה נחקרה בעבר בקשר לפרשות פליליות נוספות; החשודה הרביעית שנעצרה היום שימשה בעבר כראש לשכה של מנכ"ל משרד ממשלתי, שאף הוא חשוד במסגרת פרשת "ישראל ביתנו" ונעצר בגל המעצרים הראשון.

שוחד תמורת תקציבים

ארבעת החשודים שנעצרו היום קשורים לכאורה לשתי פרשיות נפרדות: בכל הנוגע לבכיר במשרד הפרסום - חושדת המשטרה כי הוא העביר שוחד לגורמים בשירות הציבורי, בתמורה להעברת תקציבים למשרד הפרסום שלו ולבחירת המשרד לביצוע פרויקטים עבור משרדי ממשלה שונים.

במסגרת פרשה זו מייחסת המשטרה חשד לביצוע עבירות שוחד וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות לפרסומאי וכן לשתי החשודות שנשאו במשרות בשירות הציבורי.

השתיים, שעבדו במשרדי ממשלה, חשודות כי הן "גזרו קופון" מתקציבי הפרסום של המשרדים שניתנו למשרד הפרסום, בהתערבותן. לשתי החשודות מיוחס גם חשד לביצוע עבירה של מירמה והפרת אמונים, כיוון שמילאו, כאמור, תפקידים ציבוריים.

ל"גלובס" נודע כי אחד הנושאים שנבדקים על-ידי המשטרה בהקשר זה הוא הסכם שיווק שנערך בין ליגת העל בכדורסל לבין הלוטו.

הפרשייה השנייה הנחקרת היא בעניינו של בעל המשרד לייעוץ אסטרטגי. לפי החשד, הוא קיבל כספים מתוך תקציבים שהוקצו לפרויקט משותף של מספר עמותות, בתמורה להעסקת חברת יחסי ציבור ספציפית לטובת הפרויקט. זאת, מבלי שהעמותות מודעות ל"גזירת הקופון" על-ידו.

לבעל החברה מיוחס חשד לביצוע עבירות שוחד וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות. יצוין כי בעבר נחקר החשוד בקשר לפרשה פלילית אחרת, והתיק נגדו נסגר.

תקציבים תמורת מינויים

פרשת "ישראל ביתנו" נחקרה על-ידי המשטרה באופן סמוי במשך כשנה. הפרשה התפוצצה בקול גדול לפני כחודש, אז ביצעה המשטרה מעצרים של בכירים במפלגת "ישראל ביתנו", ובראשם סגנית שרת הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, ושר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב. בנוסף, נעצרו ראשי מועצות ועיריות וראשי עמותות.

לפי החשד המרכזי, קירשנבאום ובכירים נוספים בשירות הציבורי הקצו כספים לעמותות שאינן זכאיות למימון מהמדינה, בתמורה למתן טובות הנאה שונות לחשודים ולמקורביהם. בין היתר, עלה החשד כי ההטבות שניתנו היו בדמות מינויים לחשודים ולמקורביהם.

בין החשודים הנוספים בפרשה: רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות; יו"ר נת"ע, אלכס ויז'ניצר, שפרש מהתפקיד בעקבות החקירה נגדו; ראש המועצה האזורית תמר, מרדכי דהמן; ראש המועצה האזורית מגילות, דב ליטבינוף; גזבר המועצה אזורית מגילות, דוד בלאו; ראש סניף הליכוד בירושלים, ישראל יהושע; ויו"ר איגוד הכדורסל לשעבר, אבנר קופל.

גם בתה של קירשנבאום, רנית, נחקרה במסגרת הפרשה, בחשד שלקחה שוחד יחד עם אמה. קירשנבאום החליטה לשמור על זכות השתיקה בחקירתה, ובעקבות החלטתה היא פרשה מרשימת "ישראל ביתנו" לקראת הבחירות הקרובות.