עצומה: להוציא מכרז רדיו חדש להפעלת תחנה בשפה הערבית

אנשי ציבור ועיתונאים ערבים מבקשים מהרשות השנייה שלא להאריך את זיכיון הרדיו האזורי "א-שאמס"

אנשי ציבור ועיתונאים ערבים פנו לרשות השנייה בדרישה שלא להאריך את הזיכיון של תחנת הרדיו האזורית "רדיו א-שאמס" לתקופת זיכיון רביעית, מאז 2003.

בעצומה, שעליה חתומים 75 פונים, נדרשת הרשות לקיים לאלתר מכרז לרדיו האזורי בערבית, או לחילופין לקיים דיון מעמיק ומהיר בדבר הוספת עוד שני תדרי רדיו נוספים לפחות לטובת המאזינים בחברה הערבית.

"רדיו א-שאמס" הוא תחנת הרדיו האזורית היחידה המשדרת בשפה הערבית ואחת מתוך שתי תחנות רדיו יחידות בערבית, כשהשנייה היא רשת ד' של קול ישראל הציבורית.

"הזכיין נחשב למונופול בתחום שידורי הרדיו בערבית", נכתב בעצומה, "ולכן השפעתו מכרעת ובלתי מידתית על השיח התרבותי, פוליטי, כלכלי, בחברה הערבית. הזכיין בעל השפעה בלתי מידתית על שוק הפרסום ברדיו בערבית, לכן נוצר עיוות שוק קשה הדרוש פיקוח רגולטורי".

במאי 2008 נערכו מכרזים מחודשים לכלל תחנות הרדיו האזורי בעברית, אולם זיכיונו של "רדיו א-שאמס" הוארך פעמיים, בשנת 2007 ובשנת 2011. במהלך 2015 אמור הרדיו לעמוד בנקודת מבחן נוספת, לקראת הארכה עד לשנת 2019.

בחודשים האחרונים ערכו ברשות השנייה בדיקה של הקהל הערבי ומצאו שיש בקרבו אחוזי האזנה גבוהים במיוחד לתחנה, ועם זאת מצאו לנכון להקצות תדרים נוספים לתחנת רדיו בערבית. הצורך עלה הן מהפן החברתי והן מהפן המסחרי-תחרותי.

הרשות השנייה: "הפנייה תיבחן"

בין החותמים על העצומה גם עלי סלאם, ראש עיריית נצרת; מאזן גנאיים, ראש עיריית סכנין; העיתונאי ברנרד טנוס, לשעבר בכיר ב"רדיו א-שאמס"; ואיש הפרסום יזיד חדיד.

לדברי חדיד, בימים אלה מתגבשות כמה קבוצות שמביעות עניין בהתמודדות במכרז על תחנה בערבית. בין הגורמים שמעוניינים להתמודד במכרז כזה נמצאים גם דמויות בולטות במגזר הערבי דוגמת באסם ג'אבר ומוסא חסדייה.

"הרדיו לא נותן ביטוי על-פי חוק לכל פלחי האוכלוסייה הערבית בארץ, מוסלמים, דרוזים ונוצרים", אומר חדיד. "התחנה הזו הפכה להיות נוצרית".

מנכ"ל "רדיו א-שאמס", סוהיל כראם, מסר בתגובה כי "תדרי הרדיו האזוריים הם משאב ציבורי שיש להשתמש בו באופן מושכל, ולא לחלקו בחוסר אחריות. הבדיקות שנעשו בעבר על-ידי הרשות השנייה עצמה הראו כי אין כיום כל היתכנות כלכלית, ואין היגיון בהקמת תחנה ערבית נוספת המשדרת לתושבי הצפון.

"האזור המשווע לתחנת רדיו ערבית הוא אזור הדרום, שבו, ממש כמו באזור הצפון, יש ריכוז גבוה של דוברי ערבית, שלהם אין כלי תקשורת שידבר אליהם ובשמם. נתמוך בהחלטה של הרשות השנייה להקים באזור זה תחנת רדיו בשפה הערבית".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "הנהלת הרשות המליצה למועצה בהרכבה הקודם כבר בחודש מאי 2014 לפרסם מכרז להקמת תחנת רדיו נוספת בשפה הערבית, לאחר שמצאה בעקבות בדיקות כלכליות, דמוגרפיות וסוציולוגיות שערכה כי הצרכים הרדיופוניים של ציבור זה מצדיקים זאת. בנוסף, אכן התקבלה פנייה בנושא בימים האחרונים, היא נבחנת על-ידינו ותיענה בהקדם".