אושרה להפקדה תוכנית ענק לפינוי-בינוי בגבעתיים

התוכנית מתייחסת למתחם הממוקם בין דרך יצחק רבין בצפון, בסמוך לקניון גבעתיים, ועד לרחוב אלוף שדה בדרום, לאורך הרחובות ההסתדרות והמאבק על שטח כולל של כמאה דונם

פרויקט פינוי בינוי בגבעתיים / צילום: תמר מצפי
פרויקט פינוי בינוי בגבעתיים / צילום: תמר מצפי

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל-אביב אישרה אתמול (ב') להפקדה בתנאים תוכנית פינוי בינוי ענקית בעיר גבעתיים. מדובר בתוכנית המתייחסת למתחם ההסתדרות בעיר, תוכנית אותה החלו לקדם לראשונה לפני 20 שנה. התוכנית, שקידומה החל כבר בשנת 1995 ונתקל בבעיות שונות במהלך השנים, מוכיחה פעם נוספת כיצד הליכי התכנון והבירוקרטיה מושכת תוכניות של התחדשות עירונית על פני עשורים שלמים.

התוכנית מתייחסת למתחם הממוקם בין דרך יצחק רבין בצפון, בסמוך לקניון גבעתיים, ועד לרחוב אלוף שדה בדרום, לאורך הרחובות ההסתדרות והמאבק על שטח כולל של כמאה דונם. במסגרת התוכנית מוצע לבנות במקום 3108 יחידות דיור חדשות שיחליפו 914 יחידות דיור ישנות הקיימות היום במספר גדול של בניינים.

הבינוי המוצע במסגרת התוכנית שאושרה להפקדה כולל 15 מגדלי מגורים בגובה שבין 26 קומות ל-45 קומות, כאשר הבינוי הנמוך יותר ייעשה לכיוון דרך יצחק רבין והמגדלים הגבוהים ייבנו בחלקה הדרומי של התוכנית הפונה לאלוף שדה.

עוד במסגרת התוכנית, מתוכננים הבניינים החדשים שייבנו לאורך רחוב המאבק לכלול קומת מסחר ושטחי ציבור המיועדים בין היתר לגבי ילדים. בשטחה של התוכנית גם סומנו חמישה בנייני מגרים ישנים כמיועדים לשימור מחמיר, מדובר בבנייני מגורים קיימים שבמסגרת התוכנית ישומרו ויהפכו למבני ציבור.

מדובר ב-5 בניינים הממוקמים בין רחוב אידמית ורחוב ההסתדרות בחלקה הדרומי של התוכנית. יזם התוכנית היא עיריית גבעתיים וראש צוות התכנון הוא משרד האדריכלים בר-הרשקוביץ. גורמים הבקיאים בתוכנית מקווים כי התוכנית תוכל להגיע לאישור למתן תוקף לקראת סוף השנה הנוכחית. עם זאת, שלב ההתנגדויות של התוכנית עדיין טרם הגיע ומתחם כה גדול עשוי לגרור מספר לא קטן של מתנגדים מסיבות שונות, מה שעשוי לעכב את אישורה.

עוד נציין כי התוכנית שהופקדה כעת בתנאים היא תוכנית מתארית שמכוחה לא ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה. לאחר שתאושר התוכנית למתן תוקף בוועדה המחוזית תחולק התוכנית הגדולה ל-11 מתחמי משנה נפרדים כאשר בכל אחד מהם יקודם תכנון מפורט בסמכות הוועדה המקומית. המשמעות בפועל היא שכל אחד מהמתחמים שיכללו מספר שונה של בניינים ישנים ינהלו משא ומתן עם יזמים וקבלנים לביצוע פינוי בינוי נפרד בכל אחד מהמתחמים. נכון להיום כבר החלו מגעים בין ועדי הבניינים ליזמים בנוגע לקידום התוכניות.

בעיריית גבעתיים הביעו היום שביעות רצון מהחלטת הוועדה המחוזית ומסרו כי לאחר 20 שנה בה התוכנית מקודמת הגיע הזמן שתבשיל ותצא אל הפועל. עוד נמסר מהעירייה כי: "כבר לפני 15 שנים הומלץ על הפקדת התוכנית למחוזית אבל רק עכשיו זה קרה. בשנה האחרונה החליט ראש העיר רן קוניק על מתן עדיפות עליונה לפרויקט".