הצעה: חלוקה שווה בזכויות התוכן בין גופי השידור למפיקים

מסקנות הדוח של ועדת אייל, שבדקה את הפקות המקור, עשויות להיות בעלות השלכות משמעותיות על הטלוויזיה המסחרית

דוקטור עדי אייל/ צילום: יונתן בלום
דוקטור עדי אייל/ צילום: יונתן בלום

ועדת אייל סיימה את עבודתה והגישה בשבוע שעבר את הדוח שלה למשרד התקשורת. ל"גלובס" נודע כי הוועדה, שבחנה את יישום החוק בנושא הפקות המקור בערוצים המסחריים, סיימה את עבודתה אולם עד כה הדבר לא דווח לציבור או לבעלי העניין הרלוונטיים. למרות שנראה כי דוח הביניים, שביקר בתקיפות את התנהלות זכייניות הטלוויזיה המסחרית, מותן, עדיין יש בו המלצות דרמטיות לשוק ההפקה.

עוד נודע כי הדוח הסופי שהוגש ממליץ על תיקוני חקיקה משמעותיים בכל הנוגע לחלוקת הזכויות בין גופי השידור למפיקים. בין היתר ממליצה הוועדה, בראשותו של ד"ר עדי אייל, לעגן בחקיקה חלוקה שווה של 50% על זכויות יצירת התוכן בין הגוף המשדר ובין המפיק. מדובר בזכויות המסחור וההפצה של התוכניות. כמו כן, הומלץ על כך שגוף שידור יחזיק בבלעדיות על יצירה שהופקה עבורו למשך שלוש שנים בלבד. אחר-כך יוכל המפיק להעביר את ההפקה לגוף שידור אחר. המלצה אחרת שקיימת בדוח היא פרסום באופן שקוף לציבור של דרכי מימונה של כל הפקה.

תלונות של מפיקים

הוועדה הוקמה על-ידי שר התקשורת הקודם גלעד ארדן, לאחר שהגיעו אליו תלונות של מפיקים ומפיצי תוכן על כך שגופי השידור, ובעיקר זכיינית ערוץ 2, מחזיקים את עיקר הזכויות על קניינם, לכאורה. המפיקים טענו, כי נושא "ההפקה החיצונית" המעוגן בחוק למעשה לא קיים בשל מעורבות גבוהה מדי, לכאורה, של הזכיינים. הוועדה החלה את עבודתה לפני שארדן עבר להחזיק את תיק משרד הפנים והוחלט לצאת לבחירות. "בשנים האחרונות חלה הידרדרות משמעותית ביחס להפקות מקור, ובפועל רובן אינן מתנהלות כהפקות עצמאיות אלא הופכות להפקה מנוהלת על-ידי גוף השידור", כך על פי דוח הביניים שהוגש בספטמבר 2014 ועליו חתומים חבריה - ד"ר אייל, ד"ר יובל קרניאל, יו"רית מועצת הרשות השנייה אוה מדז'יבוז' ונציגי משרד התקשורת ומשרד המשפטים. הדוח כלל בעיקר ממצאים, ונכתב בו בין היתר, כי "ההבדל בין הפקות חיצוניות לבין הפקות עצמיות כמעט ונעלם, ומעורבות גוף השידור בהפקה החיצונית הפכה מאסיבית ומפורטת, עד כדי מידור המפיק העצמאי וביטול יכולתו להשפיע על תוכן ההפקה".

כעת נודע, כי הדוח הוגש לממונה על משרד התקשורת מטעם ראש הממשלה, איתן צפריר, ואמור להיות מועבר לעיונו של נתניהו, המחזיק בתיק התקשורת בפועל. מדובר בדוח המורכב ממסקנות שעשויות להיות דרמטיות לגופי השידור, ולאור העובדה שאלה ימי בחירות, יתכן כי הדוח ייגנז או יגולגל לפתחה של הממשלה הבאה.

ממשרד התקשורת לא נמסרה תגובה.