בעלי עסקים בלוד: "אפליה בארנונה ב-450 אלף ש' בשנה"

בעיריית לוד טוענים כי האחראי לכך הוא משרד הפנים, אך במשרד הפנים מבהירים כי העירייה כבר שנתיים לא פנתה בבקשה לשינוי התעריפים בין אזורי תעשייה שונים

אזור תעשייה בלוד / צילום: אמיר מאירי
אזור תעשייה בלוד / צילום: אמיר מאירי

מדוע עסקים שמעונם בעיר לוד משלמים ארנונה לפי תעריף שונה בשני אזורי תעשייה שונים, למרות שמדובר באותו סיווג של תעשייה? בעיריית לוד טוענים כי האחראי לכך הוא משרד הפנים שלא מאשר הורדת תעריפי הארנונה, אך במשרד הפנים מבהירים כי העירייה כבר שנתיים לא פנתה בבקשה לשינוי התעריפים.

במכתב ששיגרה חברת יו.אנ.איי סופיטיקייטד אלקטרוניק אסמבלינג בע"מ, באמצעות עו"ד יוסי ויור ממשרד ויור ליברובסקי, לראש עיריית לוד יאיר רביבו, טוענת החברה כי באזור התעשייה בלוד יש שני אזורי תעשייה - אחד במרכז העיר ואחר בצפונה. "משום מה בצו הארנונה נקבעו תעריפים שונים לכל אחד מאזורי התעשייה כאשר האזור הצפוני מופלה לטובה באופן בלתי סביר לעומת אזור התעשיה המרכזי", טוענת החברה במכתב, "כך למשל מבנה תעשייה עד 10,000 מ"ר ישלם באזור מרכז 156.35 שקל למ"ר לשנה, בעוד שאותו מפעל באזור התעשייה הצפוני ישלם רק 145.07 שקל למ"ר לשנה".

לטענת החברה היא מחזיקה בנכס המשתרע על פני 3,050 מ"ר, כך שמדובר לטענתה בגביית יתר של 34.4 אלף שקל לשנה, רק במקרה שלה. המתחם כולו כולל 40 אלף מ"ר שטחי תעשייה מבונים המחויבים בתעריף התעשייה הגבוה, כך שלטענת החברה, מדובר בגבייה מפלה בסכום המגיע ל-450 אלף שקל לשנה: "מדובר בגבייה חסרת הצדקה והיגיון שאין כל סיבה שמחזיקי המתחם ישלמו, תוך אפליה ברורה לעומת מחזיקי המתחם החדש".

לפי החברה, בנוסף לגביית היתר, השירותים העירוניים המסופקים למתחם המרכזי נחותים משמעותית מהשירותים הניתנים על ידי העירייה למחזיקי המתחם הצפוני, וזאת בנוסף לקשיים תחבורתיים שמהם סובלים דיירי המתחם המרכזי. עו"ד ויור דורש במכתבו לקבל הסבר מדוע קיים השוני בין אזור א' לאזור ב' באופן המצדיק לדעת העירייה את האפליה בין המפעל שיימצא באזור א' לבין המפעל שיימצא באזור ב'.

בעיריית לוד טוענים כי משרד הפנים הוא שלא אישר בעבר את הבקשה להשוות את תעריפי הארנונה לתעשייה בשני האזורים השונים. "צו היטל המסים של עיריית לוד מבדיל בין אזור תעשייה א' ל-ב'. אזור התעשייה המערבי מוגדר אזור א' ואזור התעשייה הצפוני מוגדר אזור ב', "מסרו בעירייה, "בהתאם לצו המסים, תעריפי אזור א' גבוהים מתעריפי אזור ב'.

גם לו רצתה העירייה להפחית בתעריפי התעשייה באזור א' ולהשוותם לתעריפי אזור ב', היה נדרש לכך אישור משרד הפנים, שנוהג באופן עקבי לא לאשר הפחתת תעריפים. עיריית לוד פנתה בעבר למשרד הפנים בבקשה להשוות את תעריפי התעשייה לשני האזורים וקיבלה תשובה שלילית".

ממשרד הפנים נמסר כי "בקשות לשינויים בצו הארנונה נדונות על ידי משרדי הפנים והאוצר בהתאם לקווים המנחים. בהתאם לנתונים שבידינו, עיריית לוד לא הגישה בקשה להפחתת תעריפים בשנתיים האחרונות. באפשרות העירייה להגיש בקשה לשינוי התעריפים והיא תדון בהתאם לנהלים".