לדנינו מגיעה מילה טובה

ומה נתניהו רוצה? שלא יינתן פתחון פה לאנשים שנפגעו בבית רה"מ?

יוחנן דנינו בכנס לשכת המבקרים הפנימיים / צילום: ליאת מנדל
יוחנן דנינו בכנס לשכת המבקרים הפנימיים / צילום: ליאת מנדל

אני קורא ביקורות על המפכ"ל יוחנן דנינו. קרייני טלוויזיה ורדיו מציינים, חזור וציין, כי ששת הניצבים התפטרו ב"תקופתו". זו כמובן עובדה, אלא שהדברים נאמרים בטון של ביקורת שלחלוטין אינה במקום. המעשים שבגללם התפטרו הניצבים נעשו במשך שנים רבות, גם לפני שדנינו נכנס לתפקיד המפכ"ל.

מה שכן ראוי אולי לביקורת זה שהדברים לא התגלו קודם לכן. דנינו מעודד תלונות על עבירות מין, מתייחס אליהן בכל הרצינות ובלי קריצה, כפי שעשו אחרים. על כך מגיעה לו מילה טובה, ולא ביקורת של כל מיני ניצבים לשעבר שבתקופתם לא עשו דבר נגד התופעה.

אי-אפשר להתעלם ממעשי שרה

מה זאת אומרת "תעזבו את משפחתי", נתניהו? ראשית, המשפט הזה הוא עוד הוכחה לחוסר יכולתך להימנע מתחמון אפילו בתוך מילים בודדות. מה פירוש "משפחתך"? אני לא רואה שיש עיסוק בילדים שלך משני נישואיך. מדובר בשרה, אז תגיד כך, ואל תנסה ליצור רושם שכל משפחתך נתונה תחת מתקפה תקשורתית. זה פשוט לא נכון. כמו שלא נכון שאתה נוסע לניו יורק מתוך דאגה לגרעין האיראני, ולא מתוך חשש מגרעין הבחירות.

שנית, בוא תגיד לנו איך אתה מצפה שהתקשורת תנהג? אם אנשים העובדים בביתך, שהוא גם מקום עבודתך, מגישים תביעות, אתה רוצה שהתקשורת לא תדווח על כך? שלא יינתן פתחון פה לאנשים שרואים עצמם נפגעים בבית ראש הממשלה (שאינו ביתך הפרטי, לא לשכוח)? במקום לקרוא לתקשורת להניח לאשתך, אולי תקרא לאשתך להניח לעובדים?

לא הרעיה הראשונה

הרי אשתך שרה אינה "רעיית ראש הממשלה" הראשונה, נכון? אתה שמעת על תביעות שהוגשו נגד קודמותיה? היו נשות ראש ממשלה יותר נעימות, והיו פחות, אבל אתה מכיר טענות של צעקות וגידופים והתנהגויות מוזרות ולא נורמטיביות? אתה לא שואל את עצמך איך זה שרק אשתך, רק הרעיה שרה, רק לה זה קורה? אינך תמה, בינך לבין עצמך, שאיך זה שכל-כך הרבה עובדים מתלוננים על התנהלותה? שאולי זה קצת נכון? אולי הרבה? שאולי זה לא שמישהו נטפל אליה, אלא שהיא זו שנטפלת לאנשים הנתונים למרותה?

גם לך, נתניהו, יש אחריות. אתה הפכת את שרה לדמות ציבורית בכך שאתה גורר אותה לכל ביקור ממלכתי. ב"ישראל היום", העיתון שלך, מפרסמים עליה ידיעות בלי סוף, כולן מחמיאות, בצירוף תמונות. כלומר, האשה שלך רוצה להיות "על המפה" התקשורתית, אבל היא מצפה (וכנראה גם אתה) שכל אמצעי התקשורת יתייחסו אליה כמו "ישראל היום"? בשביל זה אתה תצטרך לשכנע את אדלסון לרכוש את כל אמצעי התקשורת. קטן עליו.