המאבק בישראל נפל על נובל אנרג'י בעיתוי מושלם

ממשלת ישראל הייתה יכולה לפרק את מונופול הגז בקלות אם לא הייתה מגרשת מכאן לפני חצי שנה את חברת וודסייד

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

ממשלת ישראל הייתה יכולה לפרק את מונופול הגז בקלות אם לא הייתה מגרשת מכאן לפני חצי שנה את חברת וודסייד. הסתלקותה של החברה האוסטרלית הותירה את נובל אנרג'י, מפעילת מאגרי הגז "תמר" ו"לוויתן", בעמדת מיקוח מצוינת מול המדינה.

הביקורת המתלהמת שהביאה לטרפוד עסקת וודסייד שירתה בסופו של דבר את מונופול הגז. כעת, הסיכויים למציאת חברת קידוחים בינלאומית רצינית שתבוא במקום נובל שואפים לאפס ומותירים את הממשלה בדילמה קשה: האם להיכנס לעימות חזיתי מול נובל, שעלול לגרום נזק רב למשק הגז ולתדמית ישראל בעיני משקיעים זרים, או למצוא פשרה, שתאפשר לנובל להמשיך ולהחזיק בשני המאגרים, אך תעורר על הרגולטורים שוב את חמתם של טהרני הגז. בממשלה יש עדיין מי שתולה תקוות בכך שהירידות החדות במניות נובל ירככו במשהו את עמדתה, אך אנליסטים מומחים בתחום הגז סבורים שדווקא להיפך: לנובל יש היום אינטרס ברור למשוך זמן, עד כדי כך שאפשר לומר שהמאבק מגיע בעיתוי מושלם עבורה.

הנה תזכורת לטובת הזיכרון הציבורי הקצר. וודסייד האוסטרלית, הנחשבת לאחת החברות המובילות בעולם בתחום יצוא והנזלת גז, ביקשה להכנס כשותפה לנובל ולקבוצת דלק של יצחק תשובה במאגר הגז לוויתן. העסקה הוקפאה לשנה עד שממשלת ישראל סיימה להחליט על מדיניותה בנושא יצוא גז. בפברואר הסכימה וודסייד לשלם 2.7 מיליארד דולר תמורת נתח של 25% בלוויתן. ההסכם נראה סגור וחתום למעט סוגייה אחת שנותרה פתוחה - שאלת המיסוי. וודסייד ביקשה מהממשלה פחת מואץ, הטבת מס שמאפשרת לדחות את תשלום המס על רווחי הפרויקט במספר שנים.

חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ואבישי ברוורמן מהעבודה הרימו קול זעקה נגד העסקה המתגבשת. בצעד תמוה, שלא לומר אומלל, בחר מנהל רשות המסים משה אשר לעלות לשידור בתוכנית הרדיו של רינו צרור בגל"צ, ולהסביר את שיקוליו, שעות ספורות לפני שהודיע לוודסייד על החלטתו בבקשתה. צרור חבט באשר, ויחימוביץ' שעלתה לשידור לפניו אמרה "הרגולטורים בישראל הם השפוטים של חברות הגז". אשר החליט להוכיח לנו שהוא לא פראייר. שיחת טלפון סוערת בינו לבין מנכ"ל וודסייד, פיטר קולמן, שנערכה דקות לפני טקס החתימה על הסכם לוויתן, גרמה לקולמן לבטל ברגע האחרון את העסקה ולעזוב את י שראל כמה שבועות מאוחר יותר בטריקת דלת.

בשבועות האחרונים בדקו גורמים ישראלים בדחילו ורחימו את האפשרות שוודסייד תסכים לחזור לכאן. החברה שומרת אמנם על קשר עם שותפיה בישראל, אבל את הכסף שתיכננה להוציא לרכישת הזכויות ללוויתן הוציאה וודסייד מאז בשתי עסקאות לרכישת פרויקטים בקנדה ובאוסטרליה. ומה באשר לנובל? זו נוקטת במדיניות של "אף שעל", מתעקשת לשמור על שליטתה הן בלוויתן והן בתמר, ונערכת למאבק משפטי ממושך.

מצבה של נובל היום שונה מהותית ממצבה בקיץ: קריסת מחיר הנפט חתכה את מניית החברה ב-40%. הנפגעים העיקריים הם מיזמי הפקת הנפט והגז מפצלים של נובל בארה"ב - פרויקטים שנחשבו לבוננזה בקיץ וכיום מגרדים בקושי את סף הכדאיות הכלכלית. גורמים ממשלתיים בישראל העריכו בימים האחרונים שההתפתחויות האלה מחזקות את התלות של נובל בישראל והופכות אותה לפגיעה יותר. קשקוש. פאדל גייט מאופנהיימר, הנחשב לבכיר האנליסטים בתחום הנפט בעולם, הסביר בשבוע שעבר במהלך ביקור בישראל כי חברות הגז האמריקאיות רואות בנפילת המחירים תופעה זמנית, מחזורית. האסטרטגיה של החברות להתמודד עם הנפילה היא לחתוך בחדות בהוצאות ולשמור ככל הניתן על הדיבידנדים. במלים אחרות: בנובל היו שוברים היום את הראש בחיפוש תירוצ ים כדי לעכב את פיתוח מאגר לוויתן (בהשקעה של 8 מיליארד דולר) - אילו המדינה לא הייתה עושה בשביל נובל את העבודה ומכריזה עליה מלחמה. אילו היינו חסידי תיאוריות קונספירציה היינו קוראים לבדוק האם נובל מופיעה ברשימת התורמים למפלגת העבודה.

נובל אנרג'י מאבדת גובה
 נובל אנרג'י מאבדת גובה