אחרי 9 שנים: מנכ"ל זאפ, ניר למפרט, עוזב את הקבוצה

ייתכן כי העזיבה היא על רקע הסחבת במכירת קבוצת זאפ ■ על הפרק עומדת אפשרות למכירה לקבוצת המו"ל הגרמנית אקסל שפרינגר

ניר למפרט, אגודת ידידי אוניברסיטת תל אביב / צילום: תמר מצפי
ניר למפרט, אגודת ידידי אוניברסיטת תל אביב / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל קבוצת זאפ, ניר למפרט, הודיע היום (ד') כי החליט לעזוב את התפקיד לאחר 9 שנים.

במהלך השנים הוביל למפרט שני שינויים מרכזיים בקבוצה: הראשון הוא שינוי אסטרטגי ומותגי של הקבוצה, שהפכה לקבוצת זאפ במקום דפי זהב, במסגרתו שונו המותגים המובילים בקבוצה, בהם דפי זהב, מתחתנים ואתר המסעדות rest, לפורמט שמזכיר את מנוע ההשוואות zap.

במקביל הוביל למפרט את החברה להישענות על נכסיה הדיגיטליים, כשבשנה שעברה החליט לסגור סופית את המהדורות המודפסות של דפי זהב, שהיוו חלק מהותי מהכנסות החברה בעבר.

למפרט כתב הבוקר לעובדים כי "לאחר למעלה מ-9 שנים מאתגרות מאוד, שבהן נחלצה החברה מהתמוטטות פיננסית שנגרמה על-ידי חדלות הפירעון של הבעלים האוסטרלי, יחד עם קריסת שוק מוצרי הפרינט, אני חש כי המלאכה הושלמה, ובהצלחה".

למפרט הוסיף כי "קבוצת זאפ נמצאת היום על פסים יציבים ודרכה קדימה סלולה לשנים רבות".

באשר לסיבת עזיבתו הוא הסתפק בכך שאמר שהגיע הזמן להמשיך לאתגרים חדשים, אך מאחורי הקלעים נמצאת זאפ במצב לא פשוט, כשתקופה ארוכה היא נמצאת על המדף, ללא עתיד ברור מה יהיה מצב החברה ומי יחזיק בבעלות עליה.

בעלי המניות הגדולים בדפי זהב, שמוחזקת במלואה על-ידי המוסדיים, הם מנורה מבטחים (20%), פסגות (11%), כלל ביטוח (10%) וכן מיטב דש ואקסלנס (7% כל אחד). את השליטה בחברה קיבלו המוסדיים כאמור ב-2009, לאחר שהחברה הודיעה כי לא תוכל לעמוד בהתחייבויות של כחצי מיליארד שקל.

על הפרק עומדת בעיקר הצעה של המו"ל הגרמני אקסל שפרינגר, שרכש אשתקד את אתר הלוחות יד2 בכ-800 מיליון שקל. נציגי אקסל שפרינגר ביקרו בשבועות האחרונים בישראל, כדי לקדם את העסקה שלפיה הם מוכנים לשלם 220 מיליון שקל עבור זאפ, כולל חובות החברה הנאמדים ב-90 מיליון שקל.

המועד האחרון להגשת הצעות לרכישת זאפ הסתיים בשבוע שעבר, אך כפי שקרה בעבר, המועד שוב הוארך וזאת ככל הנראה לאור רצון אקסל שפרינגר להגיע להבנות מול הממונה על ההגבלים העסקיים בישראל, שמערים קשיים על החברה להחזיק בבעלותה שתי קבוצות אינטרנט דומיננטיות בנוף המקומי.

ערפל סביב יחסי העבודה בחברה

לפני שבועיים נחשף ב"גלובס" כי למפרט ניסה להוביל מהלך שלפיו אם נושא מכירת הקבוצה לא יצלח, תנסה החברה לקדם מהלך להנפקת מניותיה בבורסה בתל-אביב.

למפרט ניסה במשך תקופה לשמור על החברה עצמאית, ומספר גורמים המקורבים לחברה טענו כי האפשרות הפחות מועדפת עליו היא מכירה למו"ל הגרמני, אפשרות שהולכת ומסתמנת כריאלית ביותר.

לא מן הנמנע כי אחת הסיבות לעזיבתו קשורה הן לסחבת בתהליך מכירת החברה, והן לאפשרות שהחברה תימכר לאקסל שפרינגר.

לא רק שלמפרט עוזב בתקופה בעייתית מבחינת החברה, כשהיא מועמדת למכירה זמן רב, אלא הוא גם ישאיר את החברה תחת ערפל סביב יחסי העבודה התקינים בחברה.

באחרונה הכריזו עובדי החברה על סכסוך עבודה, כשהם טוענים להקמת ועד יציג בתוך קבוצת זאפ, מגובים בהסתדרות העובדים הלאומית. זאת, על אף שההנהלה מסרבת להכיר בהתאגדות העובדים כוועד יציג.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2014 הכנסות קבוצת זאפ הסתכמו ב-149 מיליון שקל - עלייה של 6% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2013.

ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) בחודשים ינואר-ספטמבר 2014 הגיע לרמה של 35 מיליון שקל - עלייה של כ-30% ביחס לתקופה המקבילה.

בשורה התחתונה, זאפ רשמה רווח נקי של 10.5 מיליון שקל - עלייה של כמעט פי 4 בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2013. בסוף הרבעון השלישי צמצמה הקבוצה את היקף החוב שלה ל-92 מיליון שקל, לעומת כ-100 מיליון שקל רבעון קודם לכן.

זאפ
 זאפ