היצירה "דמויות, ציפור וכוכב" של חואן מירו נמכרה ב-437 אלף דולר

עונת החורף של המכירות הפומביות בישראל נפתחה אמש במכירת החורף של בית המכירות מצארט בירושלים, שהסתכמה ב-2.7 מיליון דולר ■ בסך-הכול נמכרו 96 יצירות - כמחצית מאלה שהוצעו למכירה

עונת החורף של המכירות הפומביות בישראל נפתחה אמש (ג') במכירת החורף של בית המכירות מצארט בירושלים, שהסתכמה ב-2.7 מיליון דולר. בסך-הכול נמכרו 96 יצירות - כמחצית מאלה שהוצעו למכירה.

גולת הכותרת של המכירה הייתה יצירתו של חואן מירו "דמויות, ציפור וכוכב" שנמכרה ב-437 אלף דולר ללקוח בחו"ל. עבודות של האמן ההונגרי-צרפתי ויקטור ואסארלי זכו לביקוש ער ונמכרו בטווח של 80-94 אלף דולר, כפול מההערכות המוקדמות. מקבץ עבודות של שאגאל נמכר ב-125 אלף דולר.

בהמשך השבוע תיערך מכירת צהרי-שישי הראשונה של השנה בבית המכירות מונטיפיורי, ובמוצאי שבת הקרובים תיפתח שנת המכירות של בית המכירות תירוש בהרצליה.

במכירת האמנות של תירוש, שתימשך גם במוצ"ש הבא (7.2) יוצעו בין היתר יצירות המגיעות מאוספים פרטיים ותאגידיים. אלה מושכות תשומת לב יתרה של אספנים ומשקיעים, כיוון שיש להן מעין "אילן יוחסין" של הערכה, אם על-ידי אספנים רציניים ואם על-ידי בעלי הון. תירוש ממשיך לייצג במכירות את אוסף האמנות הישראלית המפואר של גבי ועמי בראון - שחלק ממנו נתרם למוזיאון בעין חרוד וחלקים אחרים ממנו יוצאים למכירה בהדרגה. עוד מוצעות במכירה עבודות מעיזבון המשורר הפלמ"חניק חיים חפר וגל שני של עבודות מאוסף אי.די.בי, שהגיעו לבית המכירות כחלק מהניסיון להשיב לנושים חלק מהחוב, באמצעות מכירות נכסי החברה.

בדומה למגמה השלטת בעולם, גם במכירה של תירוש בולט תחום האמנות העכשווית, ולצד עבודות הנחשבות לנכסי צאן ברזל של האמנות הישראלית - של דור האמנים של אמצע המאה, כמו יוסף זריצקי, אביבה אורי ואורי ריזמן; ודור ההמשך, של רפי לביא, יאיר גרבוז, וממשיכיהם, כמיכל נאמן וציבי גבע - מככבות יצירות של אמנים צעירים בולטים: הציור "מאו" של זויה צ'רקסקי מציג את דמותו של יו"ר הרפובליקה העממית של סין, בטייק אוף על הדיוקנאות המחייכים של האמן הסיני הבולט יו מינג'ון. צ'רקסקי, במהלך ציני, מציגה את אבי מהפכת התרבות כמי שטובל בשלל מותגים קפיטליסטים, שכבשו מחדש את ארצו. כך היא מתמצתת את משבר הזהות הסיני ובהשלכה - גם הגלובלי.

ציור מסדרת הילדים של ניר הוד, שמצטט באירוניה את תמונת "הילד הבוכה" - מציורי הקיטש של שנות ה-60-70, או ציוריו של ערן רשף, היוצר דימוי מושלם של "טבע דומם" בציור קלאסי, אך מנציח פריטים עלובים ויומיומיים, כמו בקבוקי שמפו וחומרי ניקוי, אשכול בננות מרקיב או כפפת גומי ורדרדה.

בגלריה של תירוש הסמוכה לבית המכירות בהרצליה מוצגת בימים אלה תערוכת ציורים אקספרסיביים וגדולי מידות של יעל רייך.

גם במכירת יום שישי שמקיים בית המכירות מונטיפיורי יש דגש על אמנות עכשווית צעירה, עם עבודות טבע דומם חי מאוד של מאיה זר ועוד. בניגוד למכירות העונתיות הגדולות, מכירות שישי מתקיימות בצהריים בגלריה של בית המכירות ברחוב גורדון 36 בתל-אביב.

במקביל מוצגת במקום תערוכתו של ליאוניד אובולסקי "ונציה" - ציור קלאסי על נושא קלאסי, בעיניים עכשוויות.