נתן אשל ניצח את מקורות ייזום: יקבל 850 אלף שקל

אשל, מקורבו של ראש הממשלה, תבע את מקורות ייזום בגין שירותי תיווך שהעניק, לטענתו, לצורך קידום עסקה בין החברה לבין חברה ממשלתית מקסיקנית ■ מקורות בחרה שלא להגיש בקשת רשות להתגונן

נתן אשל / צלם: אוריה תדמור
נתן אשל / צלם: אוריה תדמור

תביעתו של נתן אשל, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ומנהל לשכתו לשעבר, נגד חברת מקורות ייזום מקבוצת מקורות, בטענה כי היא חייבת לו עמלת תיווך בגובה של כ-850 אלף שקל, התקבלה אמש (ד') במלואה על-ידי בית משפט השלום בתל-אביב. זאת, לאחר שמקורות לא הגישה בקשת רשות להתגונן נגד התביעה שהוגשה בסדר דין מקוצר.

אשל תבע את מקורות ייזום בגין שירותי תיווך שהעניק, לטענתו, לצורך קידום עסקה בין החברה לבין חברה ממשלתית מקסיקנית לביצוע פרויקט במקסיקו.

העובדה שמקורות ייזום, החברה-הבת של מקורות, הנתבעת בתיק, בחרה מחד שלא לשלם לאשל את דמי התיווך שדרש, אך מנגד לא להתגונן מפני התביעה, מעלה תהיות באשר להתנהלות החברה.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת ההתנהלות מול אשל עלו חששות בקרב בכירי החברה שמא התשלום לאשל עלול לעורר בעיות משפטיות, בין היתר סביב תפקידיו הקודמים בלשכת ראש הממשלה.

עוד נודע ל"גלובס" כי מקורות ייזום הזמינה חוות-דעת ממשרד "מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל ושות'", במסגרתה נבחנה שאלת ההתקשרות עם אשל.

הזמנת חוות-הדעת מעידה כי במקורות לא התייחסו בשאננות לנושא התשלום לאשל, וכי הסיבה לאי-הגשת בקשת הרשות להתגונן מצד מקורות ייזום ככל הנראה איננה נובעת מהזנחת הטיפול בנושא, אלא מקושי אחר שככל הנראה התעורר בקשר לתשלום.

מקורות, החברה-האם של מקורות ייזום, היא חברת המים הלאומית של ישראל, והיא חברה ממשלתית.

אשל פרש מתפקידו בלשכת ראש הממשלה במארס 2012, בעקבות הסדר הטיעון ב"פרשת החצאית", במסגרתו הורשע בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה, "בפגיעה בעובדת הכפופה לו ובצנעת הפרט שלה, בדרך של כניסה למחשבה ובדרך של צילומים לא מקובלים, שלא ברשותה ומסירת מידע אישי ופרטי הנוגע לה, לגורמים שונים בלשכת ראש הממשלה".

במסגרת ההסדר התחייב אשל שלא לשוב לשירות המדינה. אך בהמשך, בהתאם לחוות-דעת שקיבל לטענתו, גילה אשל כי אין כל מניעה שיתנהל מול חברה בבעלות המדינה כמתווך.

במסגרת פעילותו העסקית, חיפש אשל חברה שתיתן שירותים לחברה ממשלתית מקסיקנית בשם "אוקיאניה", לאחר ש"מקסיקו ביקשה מאשל עזרה", כפי שטען אשל במכתב ששלח לבכירי מקורות ייזום ושצורף לתביעתו.

בתביעתו טען אשל כי בזכות מאמציו נקשרה מקורות ייזום בהסכם עם "אוקיאניה" לביצוע פרויקט בהיקף של 4 מיליון דולר, מתוכם שולמו למקורות ייזום כ-3.8 מיליון דולר. ואולם, היקף הפרויקט עשוי לגדול משמעותית בעתיד, וכך גם דרישותיו העתידיות של אשל.

הרשם דורון יעקבי קיבל את התביעה במלואה ופסק כי על מקורות לשלם לאשל את מלוא התביעה בסך 850 אלף שקל, בתוספת שכר-טרחת עורכי דין והוצאות משפט בסך של כ-51 אלף שקל.

את אשל ייצג בתיק עו"ד ד"ר יוסי כהן, הנחשב למקורב ביותר למשפחת נתניהו ובפרט לרעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו.

מבול של גרסאות

במסגרת הידיעה על הגשת התביעה ב"גלובס" בנובמבר האחרון דווח על מייל שצורף לתביעה, שנשלח בספטמבר אשתקד, במסגרתו ציין אשל בפני בכירים במקורות כי "רציתי רק להוסיף הערה שגם לדעת נציב שירות המדינה לשעבר, אברהם נתן, וגם לדעת היועצת המשפטית הנוכחית של משרד ראש הממשלה, שלומית ברנע, מדובר בהפרה ברגל גסה של: החוזה שנחתם, הדברים שנאמרו, המיילים שנכתבו והעבודה בשטח".

למחרת פרסום הידיעה קיבל "גלובס" פנייה מאברהם נתן, במסגרתה הכחיש נתן נמרצות כי העניק ייעוץ כלשהו לאשל. נתן סיפר: "אשל פגש אותי באופן ארעי, סיפר לי סיפור, ואני אמרתי לו 'אז תתבע', בזה התמצה העניין. לא מדובר בייעוץ משפטי, אלא בשיחה מקרית. לא ראיתי מסמכים ולא קיבלתי פרטים. אני לא מכיר אותו, לא שותף שלו ולא יועץ משפטי שלו, הוא איננו מצלצל אליי ואין לי איתו שום קשר משום סוג שהוא".

גם במשרד ראש הממשלה הכחישו את טענותיו של אשל לגבי ייעוץ שקיבל לכאורה מיועמ"ש המשרד, בנוגע להפרה הנטענת של החוזה בינו לבין מקורות ייזום. מלשכת ראש הממשלה נמסר בשעתו: "עם פרסום הידיעה בנושא (הידיעה שפורסמה ב'גלובס' בנובמבר - ג'מ'), שלחה היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, ובו נכתב: 'אבהיר כי אשל מעולם לא התייעץ איתי באשר להסכם בינו לבין חברת מקורות, לא ראיתי הסכם כזה ולא נתתי ייעוץ לגביו. אשל פנה אליי על מנת לברר האם המגבלות שהוחלו עליו עם פרישתו משירות המדינה מונעות ממנו התקשרות עם חברה ממשלתית - הא ותו לא'".

נוכח תגובותיהם של נתן וברנע-פרגו, ביקש "גלובס" את תגובתו של אשל לפשר הדברים, וזכה בשלל גרסאות. בין היתר טען אשל כי בניגוד לגרסת נתן, הוא התייעץ עם שניהם בנוגע לשאלה האם חלה עליו הגבלה האוסרת עליו לעשות את העסקה.

כשנשאל אשל כיצד מסתדרים דבריו עם תוכן האי-מייל שצירף לתביעתו, שלפיו השניים מסרו לו לכאורה יעוץ בנוגע להפרת החוזה לכאורה - מסר אשל כי "זה לא כתוב, ואני לא נכנס לזה כרגע".

ממקורות נמסר בתגובה: "מקורות פיתוח וייזום מכבדת את פסק דינו של בית המשפט ותפעל בהתאם".