פנייה לממשלה: "מנו מפכ"ל חדש למרות התנגדות היועמ"ש"

בחודש שעבר דחה היועמ"ש את בקשת השר לביטחון פנים לפתוח בהליכים למינוי מפכ"ל משטרה ונציב שב"ס חדשים ■ בתנועה למשילות ודמוקרטיה מאיימים לעתור לבג"ץ אם לא ימונה מפכ"ל חדש

רב ניצב מפכל יוחנן דנינו משטרה / צלם: יוסי כהן
רב ניצב מפכל יוחנן דנינו משטרה / צלם: יוסי כהן

על רקע המשבר במשטרת ישראל, התנועה למשילות ודמוקרטיה פנתה בקריאה זועמת לממשלה להתעלם מהנחיית היועמ"ש, שניתנה בחודש שעבר, המגבילה מינוי מפכ"ל חדש. "אם הממשלה לא תעשה כן, נעתור לבג"ץ", איימה התנועה.

בחודש שעבר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, דחה על הסף את בקשת השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', לפתוח בהליכים למינויים של מפכ"ל משטרה ונציב שב"ס חדשים. למעשה, וינשטיין שלל כל מינוי אחר בתקופה זו, ונימק את החלטתו בכך, שיש להימנע מצעדים כאלה בתקופת בחירות.

"בנסיבות העניין", ציין וינשטיין בהחלטתו הנוגעת למינוי המפכ"ל ונציב השב"ס, "נמצא כי הצורך בביצוע מינויים של קבע לתפקיד מפכ"ל המשטרה ונציב שירות בתי הסוהר בעת הזו, אינו גובר במשקלו על דרישת האיפוק שעל הממשלה לגזור על עצמה, המתחייבת מהיותה בגדר שלטון-מעבר".

לאור סירובו של וינשטיין לפסול באופן גורף מינויים בתקופה זו, מיהרה והגישה התנועה למשילות ודמוקרטיה עתירה לבג"ץ נגד החלטתו הגורפת. העתירה כוונה בעיקר למינוי מפכ"ל חדש, בייחוד נוכח הפרשיות החמורות הנחשפות לאחרונה, בהן מעורבת צמרת המשטרה.

לפני כיומיים התקבלה עמדתה של הנשיאה הטרייה של בית המשפט העליון, מרים נאור, בעתירה שהגישה התנועה, ובמסגרתה אומנם דחתה את העתירה, אך עם זאת מתחה ביקורת על היועמ"ש בדבר סירובו. "אי-אפשר לשתק מדינה, ואי-אפשר לשתק מערכות. בטח לא במצב שבו יש מפעם לפעם בחירות, לצערנו".

לכן, השופטת המליצה לתנועה למשילות שתגיש בקשה מחדש למינויים של אנשי ציבור מסוימים, כמו בבקשה למינויו של המפכ"ל.

משכך, לאור המלצת נאור, פנתה התנועה למשילות לקריאת עזרה מהממשלה, שתחל בהליכי איתור ומינוי מפכ"ל חדש חרף הנחיית היועמ"ש.

בפנייתה לשרי הממשלה טענה התנועה כי אין למדינה להסתפק בתפקיד ממלא-מקום לתפקיד זה. "אין ספק שמינוי מפכ"ל הינו צו השעה ואיוש התפקיד הינו חיוני", מציינים דוברי התנועה. "מינוי ממלא מקום למפכ"ל, כאשר צמרת המשטרה נמצאת בכאוס מוחלט בשל החקירות ופרישת מספר רב של ניצבים, רק יעכב את הזמן שייקח למשטרה להתאושש מהטלטלה העוברת עליה".

מנכ"ל התנועה למשילות ודמוקרטיה, יהודה עמרני, מסביר כי הפנייה לשרי הממשלה בבקשה למנות מפכ"ל שוגרה על רקע הטלטלה בצמרת הפיקוד של המשטרה. "הקפאת הליכי מינוי מפכ"ל בתקופה כה קשה עבור המשטרה היא מכה אנושה לארגון ופוגעת בתפקודו כממונה על שמירת החוק במדינה. זה פוגע בציבור באופן ישיר ומזיק מאד למשטרה, שמצויה גם כך בתקופה מהקשות בתולדותיה", אומר עמרני.

בא-כוחה של התנועה, עו"ד שמחה רוטמן, סבור כי ההגבלה על מינוי מפכ"ל מצד היועמ"ש "היא דוגמה מצוינת למקרה פרטני, בו הנחיית היועץ משתקת את המדינה. בית המשפט והנשיאה נאור אמרו בקול ברור שלא ניתן לשתק מדינה שלמה. טוב יעשה היועץ אם יבטל את הנחייתו, וטוב יעשו ראש הממשלה והשר לביטחון פנים אם יפעלו במלוא המרץ לאיוש משרת המפכ"ל, למרות הנחיית היועץ".

עו"ד רוטמן מציין כי הנחיות היועץ, שגוזרות שיתוק על הממשלה בתקופת בחירות, ניתנו בחוסר סמכות ובלי מקור בחוק.

הפנייה שנשלחה היום לשרים הופנתה גם לוינשטיין, שיידרש להחליט בימים הקרובים אם לחזור בו מהנחייתו הנוגעת למינוי מפכ"ל כדרישת התנועה או להתמודד עם ההנחיה בבג"ץ. ימים יגידו.