"חילול השם": פשיטה על אחת הישיבות היוקרתיות בעולם

כ-200 שוטרים השתתפו במבצע רחב-ההיקף ועצרו 30 תלמידים בישיבת פוניבז' בבני-ברק, שבה מתנהל מזה 10 שנים מאבק שליטה אלים בין שתי קבוצות יריבות ■ 26 שוחררו, וארבעה יובאו להארכת מעצר

ישיבת פוניבז' - בני ברק / צילום: רפי קוץ
ישיבת פוניבז' - בני ברק / צילום: רפי קוץ

המשטרה פשטה הלילה (ה') על ישיבת פוניבז' בבני-ברק, שנחשבת לספינת הדגל של הציבור החרדי-ליטאי ואחת היוקרתיות בעולם, ועצרה 25 מאנשיה בחשד למעורבות בתקריות אלימות בתקופה האחרונה.

כ-200 שוטרים השתתפו במבצע, שקיבל אישור מיוחד ממפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, וממפקד מחוז תל-אביב במשטרה, ניצב בנצי סאו.

המשטרה תשחרר 26 מהעצורים ותביא ארבעה מהם לבית משפט השלום בתל-אביב, שם תבקש להורות על הארכת מעצרם.

המעצרים יצאו אל הפועל בשל ריבוי תלונות שהתקבלו בתקופה האחרונה במרחב דן של המשטרה, שעיקרן נוגעות לתקריות אלימות בין אנשי הישיבה על רקע מאבק שליטה שנמשך יותר מ-10 שנים בין שתי קבוצות יריבות בישיבה.

במשטרה מדגישים כי הפעילות הלילה היא נקודתית נגד החשודים שכלפיהם הוגשו תלונות, ולא נגד כלל הישיבה והתלמידים.

לטענת המשטרה, הפעילות נעשתה לאחר אין-ספור בקשות ושיחות שבהן הובטח כי מעשי האלימות ייפסקו, אולם לא כך קרה, והתלונות המשיכו להצטבר. "לצערנו, המשיכו האירועים האלימים והקשים, והצטברו עשרות תלונות", סיפר מפקד מרחב דן במשטרה, ניצב-משנה שמעון לביא.

במגזר החרדי תקפו את מבצע המעצרים הלילי וכינו אותו, בין השאר, "מבצע חסר תקדים", "חילול השם על הגבעה" ו"לילה לבן".

ישראל כהן, כתב האתר החרדי "כיכר השבת", אמר כי המעצרים הלילה היו דבר "חריג במיוחד, כמו מבצע צבאי".

לדבריו, "המשטרה הגיעה בכוחות מתוגברים וגרמה להלם גדול. השוטרים חסמו את כל צירי האזור, עברו בחדרי הפנימייה עם רשימת שמות מסודרת ולכדו אחד אחרי השני".

כהן סבור כי המשטרה ביצעה את המעצרים כדי "לגרום להרתעה ממשית ואולי אפילו למגר או להוריד באופן דרמטי את רמת האלימות שהתחוללה בחודשים האחרונים בישיבה המפורסמת".

המאבק בישיבה החל לפני יותר מעשור, אז חדל נשיאה הקודם, הרב אברהם כהנמן, לתפקד. בנו, הרב אליעזר, וחתנו, הרב מרקוביץ', מנסים מאז לקבל לידיהם את הנהגת הישיבה, וכיום פועלות במקום הלכה למעשה שתי ישיבות. "המחבלים", כפי שמכונים נאמניו של מרקוביץ', ו"השונאים", כפי שמכונים נאמניו של כהנמן, לומדים באותו בית מדרש - כל תלמיד עם "חברותא" מהמחנה שלו, וגם חולקים פנימייה אחת באגפים נפרדים.

במשך השנים התפתחו בין שני המחנות, הכוללים בסך-הכול 1,300 תלמידים, סכסוכים קשים בעניינים שונים שלעתים גלשו לאלימות, אשר בגינה נאלצה המשטרה להתערב בנעשה. מעבר לכך, בין שתי הנהגות הישיבה מתנהל בבתי הדין והמשפט מאבק כספי על השליטה בישיבה ובנכסיה.