רביב דרוקר מפרסם את טיוטת דוח המבקר על "ביביטורס"

הטיוטה של מבקר המדינה בפרשת "ביביטורס" נחשפת בבלוג של רביב דרוקר הליכוד: "אין גבול לניסיונות להפיל את השלטון בראשות נתניהו כולל שימוש באמצעים פליליים"

בנימין ושרה נתניהו / צילום: לעמ
בנימין ושרה נתניהו / צילום: לעמ

העיתונאי רביב דרוקר פרסם היום (א') חלקים מהטיוטה הראשונית של דוח מבקר המדינה, יוסף שפירא, בעניין פרשת "ביבי טורס". מהפרסום עולה כי הדוח מאושש את הטענות שעלו בפרסום של דרוקר בערוץ 10, שהביא לפתיחה בבדיקה לפני כארבע שנים.

עוד עולה, כי בני משפחת נתניהו טסו לחו"ל ושהו במלונות יוקרה, כביכול על חשבון שורה של יהודים עשירים וארגונים יהודים, שעה שנתניהו כיהן כשר האוצר בממשלת שרון, מבלי שהדבר דווח כנדרש לפי החוק - כך לפי הטיוטה שפרסם דרוקר. משרד המבקר שוקד על הדוח זה ארבע שנים ואף העביר את הטיוטה למשפחת נתניהו לקבלת התייחסותה כמקובל. יש לציין שייתכן פער בין טיוטת הדוח לבין הדוח הסופי, לאור הסברים שמסרה, ככל שמסרה, משפחת נתניהו לדברים.

בספטמבר האחרון הודיע היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כי תיק הבדיקה בפרשה ייסגר מבלי לפתוח בחקירה. "בסופו של יום, במכלול החומר שנאסף לא נמצא שיש מקום לפתיחה בחקירה בחשד לביצוע עבירה פלילית מצידו של נתניהו. על כן החלטתי לסיים את הבדיקה בפרשות אלה", ציין וינשטיין בהודעתו.

מימון כפול?

לפי הפרסום, בטיוטת הדוח נכתב כי "ילדיו של נתניהו ממומנים (לכאורה - ג'מ') בחלק מהטיסות, על-ידי גורמים זרים. כן נמצאו מספר טיסות בהן נתניהו מומן (כביכול - ג'מ') על-ידי גורם זר אחד, כאשר במקביל רעייתו ועוזריו ממומנים על ידי גורם זר אחר (כך, לפי הטיוטה שפורסמה - ג'מ')". עוד נכתב, לפי הפרסום, כי "לדעת הביקורת, יש במימונים האלה שמסתכמים בעשרות אלפי דולרים משום קבלת מתנה אסורה ובחלק מהמקרים אף פגיעה בטוהר המידות".

חלק אחר בפרסום מתייחס למקרים שבהם טסו ילדיו של נתניהו להולנד על חשבון המדינה, לכאורה שלא כדין. "ארגון בשם EFR שייתכן וקשור לאוניברסיטת רוטרדם, הזמין את נתניהו. בחומר שהתקבל ממשרד האוצר יש חשבון שמשרד האוצר משלם על חדרי ילדים במלון", כך נכתב. "עוזרו של נתניהו, רן ישי, ליווה את ילדיו של נתניהו להולנד... לדעת משרד מבקר המדינה, מימון שהותם בחו"ל של ילדיו של נתניהו על חשבון קופת המדינה נעשה שלא כדין", צוין. דרוקר טוען כי משמעות דברי המבקר בקשר לכך שעוזרו של נתניהו, רון ישי - שהיה באותה השעה עובד מדינה - התלווה כביכול לנסיעה, היא שישי נסע כדי לשמש בייביסיטר לילדי רה"מ בזמן הנסיעה.

באירוע אחר מאותה תקופה, עולה, לפי הטיוטה שפורסמה, כי עוזרת אחרת של נתניהו, ציפי נבון, קיבלה, לכאורה, מימון כפול לנסיעה שלה מארגון הבונדס וממשרד האוצר, ושהעודף שנוצר מהמימון הכפול מימן, כביכול, את נסיעתה של שרה נתניהו, שלא כדין.

גורמים קשורים למשק הישראלי

לפי הפרסום, בסיכום טיוטת הדוח נכתב כי "מהנתונים עולה כי בתקופת היותו שר, נתניהו טס 15 פעמים במסגרת נסיעות בתפקיד, על-פי הדיווחים למזכירות הממשלה. רק 6.5 מהנסיעות במימון משרד האוצר והיתר - 57% - במימון גורם זר - לפי הפירוט הבא: 1.5 נסיעות במימון ממשלות זרות; 2 נסיעות (14%) במימון ארגונים יהודיים; 4 נסיעות במימון הבונדס, לא כולל נסיעות שהבונדס מימן את הוצאות השהייה; ונסיעה אחת במימון ארגון בינ"ל אחר...

"לדעת משרד מבקר המדינה, נוכח הגורמים השונים שמימנו את נסיעות נתניהו לחו"ל, הכוללים גופים שונים ואנשים פרטיים עם קשרים מסוגים שונים לשר האוצר דאז ו/או למשק הישראלי... היה על שר האוצר לנהוג במשנה זהירות ולבחון בחינה משפטית את אפשרות קיומן של הנסיעות במימון הזר טרם מימושן. קיים חשש שמימון נסיעות שר האוצר ומלוויו על-די הבונדס העמיד אותו במצב של ניגוד עניינים".

פרשת "ביביטורס" נחפשה בתוכנית המקור של ערוץ 10 לפני כארבע שנים. בתחקיר פורסמו עיקרי הדברים הנזכרים בטיוטת דוח המבקר, המתפרסמת היום. במערכת הפוליטית עלו מספר פעמים ההשערות כי המקור שהדליף למגיש המקור, רביב דרוקר, את הפרשה הוא לא אחר מאשר שר הכלכלה ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט. בנט כיהן בעבר כראש לשכתו של יו"ר האופוזיציה נתניהו בשנים 2006-2007, ועזב את הלשכה עקב סכסוך עם שרה נתניהו.

תגובת הליכוד: "שוב מתברר שאין גבול לניסיונות להפיל את שלטון הליכוד בראשות נתניהו כולל שימוש באמצעים פליליים. כפי שהדגיש היום מבקר המדינה, 'הדלפה של טיוטות, או מסמכים הנחזים להיות טיוטות, זוהי תופעה פסולה ולא ראויה, המהווה עבירה על החוק'. המבקר קורא ליועץ המשפטי לממשלה להפעיל את סמכותו כלפי אלה שעוברים על החוק בהקשר זה.

"המסמך שפורסם על ידי רביב דרוקר, אינו תואם את הטיוטה הראשונית שקיבל ראש הממשלה, והוא אינו כולל את התייחסותם של ראש הממשלה ושל אנשים נוספים. ראש הממשלה דחה מכול וכול את הטענות הכלולות במסמך ובכול מקרה רק הדוח הסופי של מבקר המדינה הוא הרלוונטי. לפיכך ברור כי רביב דרוקר, וכל מי שמצטט או מפרסם את דבריו, שותף לדבר עבירה פלילית שדינה מאסר", נמסר.