האוצר עוצר את פרויקט הרכבת הקלה ל"חשיבה מחדש"

זאת, על רקע התנגדות החשכ"לית לפטור ממכרז שניתן ל-PB שמייעצת לנת"ע בפרויקט ■ גורמים במשרד התחבורה: "השר לא ייתן לעצור את הפרויקט"

האוצר עוצר את פרויקט הרכבת הקלה בת"א ל"חשיבה מחדש", זאת על רקע הביקורת הגוברת על ההתקשרות של חברת נת"ע הממשלתית בהסכם בהיקף 800 מיליון שקל עם חברת הייעוץ PB ללא מכרז.

על רקע אי-הבהירות לגבי המשך הפרויקט, מעכב האוצר את אישור ההרשאות התקציביות למכרזי הביצוע של נת"ע ל-2015 בהיקף של מעל ל-4 מיליארד שקל. ההרשאות טרם הוגשו לאישור ועדת החריגים באוצר בראשותה של החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, הממונה על ביצוע תקציב המעבר (1 חלקי 12) עד לאישור תקציב המדינה החדש ל-2015.

במשרד התחבורה האשימו היום (ב') בתגובה את פקידי האוצר כי הם מנצלים את תקופת הבחירות, ואמרו כי "שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לא ייתן לפקידי האוצר לעצור את הפרויקט החשוב הזה".

ל"גלובס" נודע, כי רשות החברות תמנה בודק מיוחד שייבחן את הרקורד של PB ואת ההסכם שחתמה עם נת"ע למתן שירותי ניהול לפרויקט הקמת הקו האדום לתקופה של 10 שנים. הבודק ייבחן בין היתר את התאמתה של PB לניהול הפרויקט, את התנאים הנלווים להסכם ואת גובה המחיר שסוכם. עם זאת, באוצר העריכו היום כי לא יהיה מנוס מביטול ההסכם ופרסום מכרז למציאת חברת ניהול לפרויקט - זאת, על רקע התנגדותה של החשכ"לית למתן פטור להתקשרות כה גדולה, ארוכה ומורכבת.

כפי שנחשף ב"גלובס", PB תקבל לפי ההסכם דמי ניהול שנתיים של 80 מיליון שקל בסכום כולל שעשוי להגיע ל-800 מיליון שקל. לעומת זאת, הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, נמנע לפי שעה מלקרוא לביטול ההסכם עם PB, ורק דרש - במכתב ששלח אתמול למנכ"ל משרד התחבורה - לתקן אותו בדחיפות.

במכתבו קרא לוי למשרד התחבורה לעבור לדרך אחרת בקידום הפרויקט, תוך שהוא מצטט מתוך הספר "ימים נוראים" של ש"י עגנון. "בדרך שהלכנו עכשיו אין לנו ללכת", כתב לוי, "שבדרך זו אנו תועים. עכשיו נחפש דרך חדשה".

לפי הגישה הקונספטואלית שמקדם אגף התקציבים, המדינה תוציא לחברות פרטיות את האחריות על ביצוע עבודות ההקמה של הרכבת והמערכות הנלוות לה, ותשמור בידיה רק את האחריות לעבודות ההנדסה התת-קרקעיות. לפי הגישה החדשה, המכונה גם "גישת הביניים", תמשיך נת"ע לרכז את עבודות ההנדסה האזרחית התת-קרקעיות של הקו האדום, ובמסגרת זו תבצע את חפירת המנהרות עבור הרכבת הקלה, פינוי המים והקמת 11 התחנות התת-קרקעיות ("קופסאות"). יתר העבודות, ובמרכזן המכרזים לאספקת הרכבות, המערכות הנלוות וההפעלה והתחזוקה (O&M), יאוחדו למכרז אחד ויבוצעו על ידי זכיין פרטי שייבחר במסגרת מכרז בשיטת PPP.

הגישה הקונספטואלית החדשה הועלתה כבר ביוני על ידי רכז התחבורה באגף התקציבים, אודי אדירי, וסגן החשבת הכללית, יריב נחמה. מנכ"ל נת"ע, יהודה בראון, התנגד בזמנו להצעה. בראון ציין כי האוצר כבר אישר את הוצאת מכרז הקרונות וכי גם אם התפישה החדשה נכונה יותר ברקמה התאורטית - הרי ששינוי הקונספציה בשלב כה מאוחר יוביל לעיכוב גדול בלו"ז.

נציין, כי מועד הגשת ההצעות למכרז הרכבות בפרויקט נדחה כבר חמש פעמים. מועד הסיום המשוער לעבודות הקמת הקו האדום שעמד על שנת 2013, בעת זכייתה של חברת MTS במכרז ה-BOT להקמת הקו (2006), עומד כיום על שנת 2022.

גורמים במשרד התחבורה אמרו ל"גלובס" כי "בימים האחרונים מתנהלת מתקפה מתוזמנת של פקידים באוצר נגד המשך הפרויקט, וזאת בניגוד למדיניות הממשלה והחלטותיה. השר כ"ץ הוציא את הפרויקט לדרך אחרי שנים שהיה תקוע", הוסיפו. אותם גורמים קושרים בין תקופת הבחירות לבין הצהרות פקידי האוצר, אולם מבהירים כי לא ייתנו להם להשתלט ולהכתיב: "שר התחבורה לא ייתן להם בשום אופן לעצור את הפרויקט הזה".