לעולם לא תוכלו להיות פוליטיקאים טובים בלי התכונות האלה

הפרופיל התקשורתי של המנהיגים העכשווים מורכב מ-4 אינטליגנציות - מערכתית, פרקטית-יישומית, רגשית ויצירתית ■ מישל שטיין טיר, מומחית לרטוריקה, נותנת בהם סימנים ■ מיוחד ל"ליידי גלובס"

מישל  טייר / צילום: איל יצהר
מישל טייר / צילום: איל יצהר

אם לנסות להגדיר את המנהיגים הישראלים, אפשר לומר שאנחנו בעשור השלישי של הפרסונליזציה של הפוליטיקה - שבו דמותו של המנהיג חשובה יותר מדמותה של המפלגה. מצד אחד, הוא נמצא במרכז תשומת-הלב של המצביעים, אך במקביל - המפתח לבחירה פוליטית מתמקד בתכונות האישיות של הבוחר האינדיבידואל.

תנאי הכרחי לאדם שרוצה להנהיג הוא לרכוש כישורי רטוריקה יעילים, אך התנאי הזה איננו מספיק. על מנת להגיע ללב הבוחרים, המנהיג העכשווי צריך להשתמש באינטליגנציות מרובות. ייתכן כי רוב ראשי המדינות בעולם היו מקבלים ציון גבוה יחסית במבחני IQ קלאסיים, אך כדי להגיע לקהלים גדולים ולשרוד בזירה התקשורתית, הם זקוקים לאינטליגנציות מגוונות שמאפשרות להם למשוך תשומת-לב, ולעורר ביטחון, השראה ותחושת קרבה בקרב הבוחרים.

כשחוקרים פסיכולוגים נשאלים 'עד כמה ה-IQ המסורתי מסביר הצלחה בחיים?', התשובה היא כ-20%. החלק הארי, 80%, קשור לשלושה ממדים נוספים: אינטליגנציה רגשית - היכולת לשלוט ברגשות ולהשתמש בהם כדי למשוך אנשים אחרים; הכישרון ליצור חזון - לצייר תמונת מציאות עתידית שמשכנעת אחרים ללכת אחריך; והיכולת לתקשר את החזון.