לוח שידורי ערוץ 10 המלא ב-2015 והמו"מ להשקעה

עם השקעה של כ-200 מיליון שקל בלוח שידורים חדש, תחזיות רייטינג צנועות של 8% ומגעים על אש קטנה עם תיא תקשורת, בערוץ 10 נצמדים לתוכנית עסקית קשיחה, אך מדגישים כי הם לא פרשו מהתחרות, הם פשוט מנהלים אותה אחרת

גב האומה  / צילום: ערוץ 10
גב האומה / צילום: ערוץ 10

מחר (ג') תעלה בערוץ 10 "גב האומה", גרסת הערוץ ל"מצב האומה" העורקת של זכיינת ערוץ 2 רשת. צוות התוכנית, בראשות ליאור שליין, נהנה בימיו ברשת, על-פי פרסומים, מתמורה של כ-350 אלף שקל לתוכנית. כעת תנוע ההשקעה של ערוץ 10 בכל שידור סביב 200 אלף שקל.

ממוצע הצפייה של "מצב האומה" ברשת עמד על 21.3% בפריים השני, אך שליין וחבריו לא יגיעו לזה בערוץ 10 למרות ששובצו בפריים הראשון, מיד לאחר מהדורת החדשות המרכזית עם תמר איש שלום.

בערוץ לא בונים בימים אלה על נתוני הצפייה שאליהם שאפו בעבר, אפילו לא למספר דו-ספרתי. על-פי התחשיב שהגיע לידי "גלובס", האסטרטגיה של ערוץ 10 היא יעד שנתי של 8%-8.5% בנתוני צפייה, כאשר די גם בממוצע של 7.5% על מנת לשמור על רווחיות הערוץ.

בימים האחרונים הורה מנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי על יציאה ל-16 הפקות חדשות, שבראשן "גב האומה". המודל הוא שונה לחלוטין - התוכניות יהיו ברובן תוכניות דוקומנטריות בנות שעה לפחות, עם שני ברייקים שיחזירו את ההשקעה, כשבלוח כולו הושקעו בין 200 ל-215 מיליון שקל, ובכלל זה ההשקעה בשידורי חברת החדשות.

בערוץ מניחים לערוץ 2 להמשיך בתוכניות הריאליטי והכישרונות עתירות הרייטינג ומסתפקים בנתח צפייה של 25% על מנת להבטיח הכנסה שנתית שנעה על 280 מיליון שקל הכנסות. לאחר כיסוי לוח השידורים, יוותרו כ-80 מיליון שקל שאמורים להספיק לכיסוי תקורות הערוץ ובהן תשלום החובות. כך יוכל הערוץ להמשיך ולהחזיק את עצמו יציב, קבוע ולא יומרני.

אי הבנות בין בעלי המניות

צריך לזכור את המצב הרגולטורי בו מצוי הערוץ. זיכיון לחצי שנה בלבד (חמישה חודשים נותרו), ובתנאי רישיון. ועדיין, בעל מניות אחד בלבד, יוסי מימן, שגם הוא לא מזרים כסף לערוץ. בערוץ הדגישו שוב ושוב בפני הרשות השנייה ומשרד התקשורת כי מבנה הבעלויות השברירי, לא מונע את המשך קיומו היציב של ערוץ 10. אחרי קיצוץ דרמטי (נוסף) של 20% בכוח האדם בשלהי השנה שעברה וקיצוץ רוחבי נוסף בשכר, לא קל היום לעבוד בערוץ 10. אך ורשבסקי מתחייב כי לעובדי הערוץ יש אופק תעסוקתי גם אחרי יוני 2015, וכי לא יגרע עוד שקל מהכנסתם המתדלדלת. עליו מוטלת האחריות לעמוד מאחורי מילתו.

אתמול, נודע ל"גלובס", נערכה פגישה נוספת בין מנכ"ל תיא, יואב פרץ, לנציגתו של מימן, בעל השליטה בערוץ, אירית אילוז. קצב המו"מ בין המשקיע הפוטנציאלי לערוץ השתנה לחלוטין משהוסר, זמנית, האקדח מרקתו של גוף השידור. לפי שעה עדיין לא החל הליך בדיקת הנאותות מצדה של תיא של עמי גניגר, והצדדים עדיין זקוקים למסמכים מתאימים על מנת לקחת את התהליך לשלב הבא. בתיא מגלים אט אט כי לערוץ 10 יש עדיין אי הבנות בין 2 בעלי המניות הנותרים, יוסי מימן וארנון מילצ'ן, באשר לרמת ההשקעה לאורך השנים והחלק ששייך לכל אחד. אי ההסכמות האלה, שצצות בין משבר למשבר, עשויות להקשות על התהליך.

מן הצד השני ממתינים עדיין לאיתות מהרגולטורים - הרשות השנייה, האוצר, ומשרד התקשורת - שיסבירו באילו תנאים נכנס משקיע לשוק הזה, האם יעבור הערוץ לשיטת רישיונות, או שמא יישאר בזיכיון לעד. לכל תרחיש יש העלויות שלו. עם עצירתו של הליך פיצול ערוץ 2 על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, וערב הבחירות שעשויות להחליף את השלטון, מתרבים הקולות בשוק התקשורת שמדברים על עצירה מוחלטת של המעבר לרישיונות.

דוקו, דרמה וסאטירה

מערך התוכן של ערוץ 10, בראשות הסמנכ"לית זיוית דוידוביץ', שינה לחלוטין את פניו. המנכ"ל אינו מאפשר ולו חריגה קלה בתקציבי ההפקות והדרישה היא להיצמד לתוכנית העסקית מחמירה. כך למשל, תוכנית כמו "שי בשישי" קוצצה משמעותית, והעבודה עם חברות ההפקה עברה לשיטת "אשכולות" כאשר סוגרים עם כל מפיק מחיר קבוע לכ-3 הפקות יחד. כך, גם שיטת התשלום לחברת ההפקה מתפרס לאורך זמן ומקל על נזילות הערוץ.

כל לוח השידורים מותאם גם לרגעי משבר שמוכרים בישראל. אין פה תוכניות בהמשכים - אולי פרט לדרמה "בני ערובה" שעונה שנייה שלה הוזמנה ותעלה בקרוב - אשר קטיעתן עשויה להביא לנזק כלכלי משמעותי, כדוגמת מקרה "דה ווייס" ברשת. גם הדרמות יהיו בעיקר ברות שידור חוזר אינטנסיבי כמו "בנות הזהב" שיוצאת לצילומים בקרוב, ו"חברות". סדרות נוספות שצפויות יהיו "להתבגר" של גלילה רון פדר, ו"משפחת גרנות", דרמה משפחתית ישראלית.

בתחום הדוקו, תשוב למסך "בייבי בום" בהמשך השנה והיא תצטרף ל"המתנחל" שתעלה בימים הקרובים, פרויקט דוקומנטרי חדש על שכונת מאה שערים בירושלים, סדרה תיעודית על חייהם של גיבורים ישראלים מצילי חייהם, סדרת מסעות שורשים מרגשת עם ידוענים ישראלים, ובסך הכל 15 פרויקטים של סדרות דרמה.

בתחום התחקיר יצאו להפקה "פנים אמיתיות" של אמנון לוי ו"המקור" עם רביב דרוקר ורזי ברקאי. גם עונה נוספת של "לעוף על המיליון" של חברת ההפקה יולי-אוגוסט תופק בקרוב. במצגות שנעשות בימים אלו למפרסמים, אומרים בערוץ כי המטרה היא להפוך את לוח השידורים לדוקומנטרי בעל דגש רגשי (הכוונה הפונה לקהל הנשי) ולתוכניות תחקיר וסאטירה.

בערוץ נחושים להדגיש כי 10 לא פרש מהתחרות, הוא פשוט מנהל אותה אחרת. הוא מציב אלטרנטיבה מובהקת יותר שלא תלויה באופן דומה לזה שהיה נהוג, במתרחש אצל הערוץ המשמעותי מעבר לממיר. גם העלייה האחרונה בנתונים, הוכיחה כי הרייטינג הממוצע נשמר לאורך השבוע כולו ולא תלוי רק בקשת או ברשת. כך, אומרים שם, אפשר להיערך ביתר יעילות, גם ליום שבו אולי יהיו שני מתחרים מבוססי ריאליטי ולא רק אחד.