תביעה: "ענבל אור שכנעה אותי לרכוש דירה במחיר מופקע"

דן גרבש, קברניט באל-על, טוען כי ענבל אור ושותפה רביב מנשה שכנעו אותו באמצעות מצגים כוזבים להצטרף לקבוצת רכישה לבניית "מגדל הטייסים" ברמת-גן

ענבל אור / צילום: אמיר מאירי
ענבל אור / צילום: אמיר מאירי

"ענבל אור, ושותפה, רביב מנשה, יצרו כלפיי מקסם-שווא ושכנעו אותי להצטרף לקבוצת הרכישה לבניית 'מגדל הטייסים' ברמת-גן ולרכוש מהם דירה בסכום מופקע ומופרך, כאשר במועד הרכישה ידוע היה להם שוויו האמיתי של הממכר.. יתר על כן, שכרם של אור ומנשה בסכום מופרך של 27 מיליון שקל הוסתר והוכמן מהתובע..." - כך טוען דן גרבש, טייס קרב בחיל האוויר בעברו שעובד כיום כקברניט באל-על, בתביעה בסך 3.5 מיליון שקל שהגיש היום (ב') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד אור, מנשה וחברת "גריני סיטי" שבבעלות אור.

לטענת גרבש, אור גילמה בהסתר את שכרה במחיר הקרקע שהוא נדרש לשלם במסגרת ההשתתפות בפרויקט. "מחיר הקרקע שהוצג לתובע לא הכיל רק את רכיב הקרקע, ולמעלה ממחצית ממנו(!) כוללת תמורת כספים ששולשלה לכיסם של אור ומנשה", טוען גרבש. באמצעות עוה"ד נדב זרזנין ורמי קסלר, מוסיף וטוען גרבש בתביעתו כי לו הוא היה יודע את שווי השוק האמיתי של הדירה כגמורה, הוא כלל לא היה שוקל לרכוש אותה, "לא כל שכן בתמורה לסכומים ששילם בפועל".

סטנדרט גבוה ויוקרתי

תחילת הפרשה ב-2006, אז התוודע גרבש לאור באמצעות מנשה, שבדומה לגרבש גם הוא טייס מילואים בחיל האוויר ושירת כטייס אל-על בעברו. לפי התביעה, אור הציגה עצמה בפני גרבש כמומחית נדל"ן העוסקת בארגון קבוצות רכישה ובתחילה עניינה אותו בפרויקט שארגנה ברחוב הסנה 14 ברמת-גן. בהמשך לפגישה, באוקטובר 2006, חתם גרבש על הסכם שיתוף ועל הסכם לשיווק דירה בפרויקט הסנה בעבורו, כאשר גם אביו רכש דירה אחרת בפרויקט. כעבור כשנה החל גרבש להתעניים בפרויקט מגדל הטייסים בר"ג, כיוון ששווקו בו דירות רבות בו לטייסי אל-על וחיל האוויר.

לדברי גרבש, בדצמבר 2007 הוא נפגש עם אור, שהציגה לו את פרויקט מגדל הטייסים ה"איכותי" והמושקע - מגדל בן 27 קומות הכולל 104 דירות. "במהלך הפגישה הוצגה לתובע פרזנטציה מרשימה שכללה הצגה של המגדל המפואר שבנייתו תסתיים בתוך כשלוש שנים, הוצגו תמונות מרהיבות ותוכניות של הדירות שייבנו", טוען גרבש. "כן הוצג הסטנדרט הגבוה והיוקרתי בו תוכנן המגדל, כאשר לתובע נאמר כי דירתו תכלול ריצוף שיש, מטבח יוקרתי, אלומיניום ברמה גבוהה, זיגוג כפול, תריסים חשמליים בכל החלונות, כלים סניטריים יוקרתיים, מערכות 'בית חכם' ועוד".

בהמשך, נדרש גרבש לטענתו להעמיד הון עצמי של מיליון שקל, והוא החליט לרכוש את דירת הפנטהאוז המערבי בפרויקט, כאשר, לדבריו, אור אמרה לו שהדירה תישא רווח של 140% על ההון העצמי לכל הפחות, וכי שוויה של דירה שכזו, נכון לאותו מועד, עומד על 6.4 מיליון שקל ואף למעלה מכך.

לטענת גרבש, בהמשך נמסר לו שהפנטהאוז המערבי בפרויקט "נחטף" על-ידי תושב חו"ל, והוא שוכנע לרכוש את הפנטהאוז המזרחי. "מחיר הדירה שהוצע לתובע צוין על גבי טבלת אקסל ועמד על 1.07 מיליון דולר. מחיר שזה גילם בתוכו את מחיר הקרקע שעמד, לטענת אור, על כ-637 אלף דולר", נטען בתביעה.

"התעשרות בלתי צודקת"

לפי התביעה, בדיעבד ולאחרונה התגלה לגרבש כי "מחיר הקרקע שהוצג לו אינו מכיל רק את רכיב הקרקע, ולמעלה ממחצית ממנו! כולל תמורת כספים ששולשלה לכיסם של אור ומנשה, על אף שבהסכם השיווק שנחתם עמם עמלת השיווק נקבעה בסעיף נפרד".

לדברי גרבש, "אם נפשט את הדברים - המתווה של 'קבוצת רכישה' הוא עניין טכני בלבד שלא היה אלא 'אחיזת עיניים'. אור, יזמית נדל"ן מנוסה וממולחת גילמה בהסתר את שכרה במחיר הקרקע, כך שסכום השכר ששולם לה מתוך רכיב הקרקע היה אף גדול ממחיר הקרקע עצמו בכ-120% בקירוב, תוף שמנשה עושה עמה יד אחת בכדי להונות את התובע".

את תביעתו פותח גרבש במלים הללו: "עניינה של תביעה זו פשוט בתכלית ומתמצה ביצירת מצגי-שווא רשלניים, ולמצער כוזבים, הטעיית התובע והתעשרות בלתי צודקת של הנתבעים על גבו. כך, נוכח מצגי ומקסמי-שווא, פרי מדרשם של הנתבעים, שהוצגו בחוסר תום לב משווע, שלא לומר תוך הסתרת עובדות מהותיות שהיו כל העת בידיעתם של הנתבעים, עלה בידיהם לגרוף ממון רב מכיסו ועל חשבונו של התובע ושל אחרים. אל לבית המשפט הנכבד לתת ידו לכך". וגרבש מסכם: "בבסיסה של התביעה, עומד פועלה של ענבל אור כיזמית נדל"ן 'משופשפת', הפועלת בכחש, במרמה ובתחבולה תוך עשיית שימוש ציני במכשיר 'קבוצות הרכישה' לצורך יצירת פאסדה, כך ממש".

תגובה: "שווי הנכס של התובע עלה בעשרות אחוזים; אין בטענותיו דבר וחצי דבר"

מחברת "גריני סיטי" של ענבל אור נמסר: "התביעה טרם התקבלה במשרדי החברה. הטענות המופרכות מצאו את דרכן ל'גלובס' כסוג של ניסיון סחיטה, לאחר שהרוכש באמצעות שליחיו הבהיר: 'תנו לי את דרישותיי גם אם הן אינן חלק מהחוזה, ולא - אפנה לתקשורת'. כמובן שאיומים אלה לא צלחו, ובכוונת החברה לקיים את החוזה ככתבו וכלשונו.

"התובע 'שכח' לציין כי שתי הדירות שרכש יחד עם אביו ואוכלסו בפרויקט ברחוב הסנה, הניבו תשואה של מיליוני שקלים. משכך פנה לרכישת דירה במגדל הטייסים - מגדל מגורים מפואר הכולל 104 דירות שנמסרו ואוכלסו לשביעות רצון המשקיעים. הרוכש בחר לרכוש דירת פנטהאוז בגודל של 350 מטר בקומה 26, במחיר של כמיליון דולר בלבד. השווי הוצג על בסיס דוח שמאי מוכר וידוע של הבנק המלווה. שווי הנכס כיום עלה בעשרות אחוזים, ולכן אין בטענותיו דבר וחצי דבר. יותר מכך החברה תשמח לרכוש את הנכס מידיו בתוספת של 20% מסכום הרכישה".