סילבן שלום: "לא רואים חברות גז זרות שמגיעות לכאן"

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים: "ישראל היא מדינה קטנה, ושוק הגז פה קטן. בעולם אוטופי ותיאורטי חברות היו מגיעות, אבל לא כך בעולם המעשי"

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

"למרבה הצער העסקים שלנו בישראל לא צלחו, אך הקשרים שלנו עם נובל דווקא התהדקו" כך טען היום רוג'ר מרטין (Roger Martin) סמנכ"ל קשרי הממשל של חברת וודסייד בכנס שארגן משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים וארגון מעלה.

החברה שהתכוננה לרכוש 25% מהזכויות במאגר "לוויתן" תמורת 2.7 מיליארד דולר, חזרה בה ברגע האחרון ועזבה את ישראל. "יחד עם נובל אנו פועלים באפריקה, ובאוקטובר חתמנו על הסכם נוסף בנינו לחיפושי גז ונפט מול חופי קמרון", אמר.

בכנס שעסק באחריות תאגידית במשק האנרגיה אי אפשר היה שלא להתייחס להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים לפרק את מונופול לוויתן - החלטה שיצרה סערה במשק הגז.

מנהל ארצי של נובל בישראל, ביני זומר, טען כי הוא מאוכזב מהתגובות להן זוכה נובל בישראל "הגאווה שלנו בתרומה שלנו לקהילה נענית בציניות. אומרים לנו בציניות 'זה מאד אמריקאי'" טען זומר והתרעם "מה זה מאד אמריקאי? אני לא מבין את זה. ממתי לעשות טוב נתפס כאמריקאי? מדוע חברות בישראל צריכות להתנצל על הצלחה? כמובן שנובל קיוותה להרוויח בישראל. אבל היא גם התכוונה לעשות לה טוב".

"אנחנו לא רואים חברות גז זרות שמגיעות לכאן" הודה שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים סילבן שלום. "לחברות זרות יש אינטרסים במדינות כמו סעודיה והמפרץ הכספי, ולהביא אותם לישראל זה לא פשוט. ישראל היא מדינה קטנה, ושוק הגז פה קטן. בעולם אוטופי ותיאורטי חברות היו מגיעות, אבל לא כך בעולם המעשי".

אלכסנדר ורשבסקי, מנהל רשות הגז והממונה על ענייני הנפט טען כי מדינת ישראל צפויה להפסיד כל שנה החל מ-2018, 3 מיליארד שקל בשנה לאור העיכוב בפיתוח לוויתן. "מעבר לזה מדובר בפגיעה באמינות ישראל וביתירות הגז במדינה" טען.

משתתפי הכנס דיברו על התועלות שיש לגז הטבעי, אשר מאפשר את הוזלת מחירי החשמל והמים, כמו גם את הוזלת עלויות האנרגיה לתעשייה "אם רוצים לדבר על אחריות, האחריות של ישראל היא להביא את הגז למפעלים. יש מפעלים בפריפריה שנסגרו בגלל עלויות האנרגיה שלהם. במפעלים כמו פיניציה ושניב זה היה עניין של להמשיך להתקיים או לחדול. היום הם מחוברים לגז טבעי ונהנים מחיסכון. זה הדבר החשוב ביותר".

גדעון תדמור, יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר הצטרף לזומר וטען כי הכנסות המדינה מהשלב הראשון של פיתוח לוויתן צפויות להיות 250 מיליארד שקל. עוד הוא הוסיף כי "הכנסה זו לא לוקחת בחשבון את החיסכון המיידי שנגרם כתוצאה מצריכת אנרגיה זולה. צריך להסתכל על המפעלים שניצלו כתוצאה מהגז הטבעי. מפעלים אלו מגדילים את כושר התחרותיות שלהם. זאת הירידה ביוקר המחייה".