מהפכת הטכנולוגיה בחינוך?

לא אבולוציה. רבולוציה. ביקור באקסלרטור "מיינדסט"

סטארט-אפ / צילום: שאטרסטוק
סטארט-אפ / צילום: שאטרסטוק

אומת הסטארט-אפ כבר הוכיחה את יכולותיה בייצור חברות שהן מובילות עולמיות בתחומן. ההיי-טק הישראלי הוא מעצמה בינלאומית בתחום אבטחת המידע (בזכות חברות כמו צ'קפוינט, טרסטייר ואימברפה), בתחום האפליקציות (בזכות וויז, וייבר וחברות נוספות), בתחום התקשורת (קבוצת רד), בתחום המוליכים למחצה (מלאנוקס, פריימסנס ועוד) ובתחומים נוספים.

אבל, יש תחום אחד שבו עוד לא נפרצה תקרת הזכוכית, ליתר דיוק עדיין לא נחרטו בה אפילו הסדקים הראשונים, לפחות לא ככל שהדבר נוגע להיי-טק המקומי. זהו תחום הטכנולוגיות החינוכיות, הידוע בכינויו Ed-Tech. זאת, בעוד שבארצות הברית ראינו בשנים האחרונות פריחה, הן בהשקעות משמעותיות על ידי קרנות הון סיכון והן בצמיחתן של חברות משמעותיות. התיאוריה היא פשוטה: יש ברחבי העולם מאות מליוני תלמידים וסטודנטים, יש להם עשרות מליוני מורים ומרצים, מאות מליארדי דולרים מושקעים כל שנה בתחומי החינוך השונים. מכאן, שגודל השוק התיאורטי עבור מוצרים ושירותים שנועדו לעולם החינוך, הוא בין המשמעותיים ביותר הקיימים כיום. נוסיף לכך את העובדה שעולם החינוך עובר שינויים משמעותיים, יש האומרים מהפיכות רבות עצמה, ומכאן שהקרקע עבור חברות סטארט-אפ חדשניות בתחום היא פוריה ואטרקטיבית ביותר.

אבל, תיאוריה לחוד ומציאות לחוד. צרכני החינוך הם פעמים רבות מוסדות ביורוקרטיים וארכאיים. מי שאחראים על תקציבים, לא רק בארץ, אלא גם במדינות רבות מחוצה לה, הם בהרבה מקרים משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, בתי ספר ואוניברסיטאות. כל אלה הם גופים הנוטים להתנהל בזהירות ובאיטיות שעלולה להרוג כל סטארט-אפ, גם אם יש לו טכנולוגיה פורצת גבולות ובשורה טכנו-פדגוגית מבטיחה ביותר, גם אם יש בו הסיכוי לחולל מהפכה אמיתית בסביבית הלימוד של המאה ה-21.

בשבוע שעבר הוזמנתי לבקר ב"מיינדסט", אחד מהגופים החדשניים הבודדים שקמו בשנים האחרונות בישראל על מנת לעודד יזמות וחדשנות בתחום הטכנולוגיה בחינוך. "מיינדסט" הוקם בשנת 2012, הוא פועל בתל אביב ובירוחם, והוא מפעיל במקביל לאקסלרטור הסטארט-אפים, תוכנית מיוחדת למורים יזמים שרוצים לממש את הרעיונות שלהם לכלל מיזם עסקי. המיזמים השונים זוכים למשוב אמיתי מהשטח, באמצעות הקשרים של מט"ח במערכת החינוך הישראלית על כל מרכיביה וגם בתוכניות הדרכה שונות בצה"ל, בזכות הקירבה לעיר הבה"דים בנגב.

האקסלרטור מציע תכנית בת כשישה חודשים הכוללת תכנים טכנולוגיים, עסקיים, פדגוגיים ושיווקיים. בנוסף, היזמים מקבלים ליווי של מנטורים מקצועיים, מתוך כוונה להמשיך ללות אותם גם אחרי שבגרו מהתוכנית ויצאו להמשך דרכם היזמית. חלק מהחברות זוכות להשקעה מטעם האקסלרטור וההסדר כולל גם מתן אחוזי אחזקות מסוימים בסטארט-אפים ל"מיינדסט".

המחזור השלישי של האקסלרטור נמצא כרגע בעיצומו ובממוצע יש עשרה מיזמים בכל מחזור. פרופיל היזמים, כפי שתיאר לי אותו גלעד נס, מנהל השיווק והתוכן ב"מיינדסט": הגילאים נעים בין 27 ל-40, רוב היזמים הם בעלי משפחות (נשואים ולפחות עם ילד אחד), כ-20% מהמיזמים מובלים על ידי נשים או מכילים צוות מייסדים מעורב, רובם תושבי המרכז.

יש משהו סמלי במיקומו של "מיינדסט" בירוחם, בבניין ההייטק המודרני "ירוחם-טק", שעמד נטוש במשך שנים ארוכות עד שחברת מט"ח החליטה למקם בו את מרכז האקסלרטור הטכנולוגי-חינוכי שלה. האקסלרטור זוכה לשיתוף פעולה אמיץ עם ראש העיר וקהילת החינוך בירוחם ולמעשה העיר הדרומית הזו הפכה למעין אתר בטא לחלק מהמיזמים. היזמים מחויבים להגיע לאקסלרטור מספר פעמים בחודש, למרות שהם גם יכולים לעבוד במשרדי מט"ח בתל אביב. ביום שלישי שעבר הגעתי לירוחם בדיוק כשהגיע לשם אוטובוס ובו כל משתתפי האקסלרטור שירדו דרומה למרתון אינטנסיבי של מספר ימים. אחרי זמן קצר התכנסנו כולנו באולם של "מיינדסט" בבניין ירוחם-טק והיזמים הציגו בקצרה את המיזמים שלהם. הרעיונות היו חדשניים ומקוריים, ממשחקים לימודיים דרך טכנולוגיות נועזות ללימוד תכנים ופתרונות לבעיות שונות בתחום הפדגוגיה.

וכל המיזמים האלה ייתקלו בכשלי השוק של עולם החינוך - הקושי למכור, החסמים הביורוקטיים, חומת השמרנות המבוצרת היטב ברוב מערכות החינוך באשר הן. כשהתבקשתי להגיד כמה מילים הצעתי ליזמים לחשוב על דרכים חדשניות ומקוריות להפיץ את המוצרים שלהם ובכך לעקוף את המחסומים הרבים העומדים בפניהם. אפילו העזתי להציע להם דרך אחת מסויימת כדי לפרוץ אל השוק. אם מי מהם יאמצו את הדרך הזו ויצליחו בה, אשמח לדווח על כך יום אחד כאן, במקום הזה.

אבל עד שזה יקרה, כדאי לקרוא היטב ולהפנים את דבריו של אבי ורשבסקי, מנהל "מיינדסט": "אנחנו טוענים שלא מרגשת אותנו אבולוציה של טכנולוגיה בחינוך, למשל המעבר מספרים מודפסים לספרים דיגיטליים, או הכנסת אייפדים לכיתות במקום מחשבים. אנחנו מחפשים את הרבולוציה, כלים שישנו מהותית את הדרך בה לומדים (בבית הספר, בבית ובארגונים). למרות שטכנולוגיה בחינוך נמצאת סביבנו כבר ששה עשורים, היא לא חוללה מהפכה בחינוך. "מיינדסט" קם בנקודת זמן שעשויה להיות נקודת מפנה בהקשר הזה, ואנחנו חשים שיש לנו תפקיד ביצירה של תעשיה חדשה בארץ".

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל

ishay@canaan.com