דיירים מתנגדים למתקן נגישות לנכה - מחשש לערך הדירות

אריה ביטון, הסובל מ-100% נכות, גילה כי הדיירים בבניין שאליו הוא אמור לעבור מתנגדים להוספת רמפה: "איימו שאם אבנה ללא אישורם יהרסו לי את הרמפה" ■ אחד הדיירים בתגובה: "אנחנו פועלים עפ"י חוק"

אריה ביטון בכניסה לביתו / צילום מסך מתוך מאקו
אריה ביטון בכניסה לביתו / צילום מסך מתוך מאקו

אריה ביטון, 40, תושב תל אביב, נשוי ואב לילד וחולה במחלת טרשת נפוצה ממחייבת אותו להתנייד בכסא גלגלים, החליט לאחרונה לשכור דירה בצפון הישן של תל אביב. הוא חתם על חוזה שכירות, ובמקביל פנה לדיירים בבקשה לאפשר לו להקים רמפה קטנה ממתכת כדי שיוכל להיכנס לביתו, כיוון שאין במקום אמצעי הנגשה לנכים. למרות שאין צורך באישור רשמי מהדיירים להקמת רמפה כזאת, ארבעה מתושבי הבניין, שהם מחצית מדייריו, הביעו התנגדות להקמת הרמפה בטענה שהדבר יכער את חזית הבניין ויגרום לירידה בערך דירותיהם.

"לא חשבתי שזה דבר שיכול לקרות", אומר ביטון. "הכנתי תכניות, הרמפה כבר מוכנה והיא לא מפריעה לאיש או מכערת את הבניין. הדיירים למעשה מתנגדים שנכים יתגוררו בבניין שלהם. ניסיתי להסביר להם שהרמפה לא תפריע לאיש אבל חלקם אפילו איים להרוס אותה אם אבנה אותה ללא אישור".

על פי חוק המקרקעין, הוספת כבש (רמפה) היא מבין השינויים שאינם טעונים את הסכמת דיירי הבניין, והדבר היחיד לו זקוק ביטון על מנת להוסיף את הרמפה הוא אישור של מחלקת ההנדסה של עיריית תל אביב, אליה פנה בימים האחרונים עם תכנית הבנייה, אך טרם קיבל תגובה.

"יש לי תכנית של הרמפה שהוכנה על ידי מהנדס, והיא לא תגרום לשום ערך בירידת הדירות. זו סתם המצאה כדי שנכה לא יתגורר בבניין שלהם. מה הם רוצים? שאשאר בבית כל היום כמו בכלא?", אומר ביטון בכאב. לעזרתו נרתם גם יו"ר השדולה למען אנשים מוגבלים בכנסת, ח"כ אילן גילאון ממרצ, ששיגר מכתב בהול למחלקת ההנדסה בעיריית תל אביב כדי לסייע לו בזירוז בניית הרמפה לפנים משורת הדין, כדי שיוכל להיכנס לביתו החדש.

אחד הדיירים שמתנגדים להקמת הרמפה אמר בשיחה עם mako: "אני פועל על פי החוק, והחוק קובע שלפני שבונים רמפה או כל דבר שפוגע בחזית הבניין, העירייה צריכה להתריע בפני הדיירים 30 יום לפני החלטתה, וכך אני דורש". עוד טוען הדייר, כי הציע לביטון לבנות את הרמפה בצד הבניין, אולם האחרון אומר כי הדבר אינו מהווה פתרון אמיתי וימנע ממנו להיכנס לבניין. "אני רק מקווה שהדבר הזה לא יתקע שבועות בוועדות לתכנון ובנייה עד לאישור סופי" מוסיף ביטון, "ניסיתי ליצור כמה פעמים קשר עם מחלקת ההנדסה אבל לא הצלחתי לצערי".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "טרם התקבלה פנייה רשמית בנושא. ברגע שתתקבל העירייה תסייע ככל יכולתה לזרז את הטיפול בבקשה".

גורם בעירייה הוסיף, כי יש בכוונתם ליצור קשר עם ביטון כדי לקבל ממנו פרטים על בקשתו ולסייע לו בהליך קבלת ההיתר.