מועד סגירת מכרזי מחיר מטה יידחה - בגלל חוברות

פרסום חוברות מכרזי מחיר מטרה בראש-העין ובמודיעין-מכבים-רעות מתעכב, וללא פרסומן מודעת הפרסום חסרת משמעות

השכונה החדשה בראש העין / צילום: יוסי כהן
השכונה החדשה בראש העין / צילום: יוסי כהן

למעלה מחודש ימים לאחר שפורסמו באתר רשות מקרקעי ישראל ההודעות על מכרזי מחיר מטרה בראש-העין ובמודיעין-מכבים-רעות, טרם פורסמו חוברות המכרז בפועל.

מדובר במכרזים עליהם דובר רבות, שפורסמו לאחר קמפיין ציבורי רחב של משרד הבינוי אודות תוכנית מחיר מטרה, אך ללא פרסום חוברות המכרז מודעת הפרסום חסרת משמעות.

גורמים בענף מסבירים כי כל עוד לא פורסמה חוברת המכרז, לא ניתן לבחון את נתוני המכרז כמו גם את התנאים הכלכליים לקראת ההגשה כמו גם לבחון פרטים מהותיים הנוגעים למכרז, למגרש וכדומה. במקביל, ללא חוברת המכרז לא יוכלו להגיש יזמים או קבלנים הצעות. המשמעות של העיכוב בפרסום החוברות היא שלמשרד הבינוי ולרשות מקרקעי ישראל לא תהיה ברירה אלא לדחות את מועד סגירת המכרז - כלומר עוד עיכוב בתוכנית הדיור שמבטיחה דיור מוזל לזוגות צעירים.

כזכור, בראש-העין פרסמו משרד הבינוי ורמ"י שני מכרזים במסגרת מחיר מטרה הכוללים יחד אפשרות לבניית 2792 יחידות דיור מתוכן, 1695 יחידות דיור מוזלות. שני המכרזים פורסמו בסוף דצמבר, לפני למעלה מחודש, ולמרות זאת חוברות המכרז טרם פורסמו גם היום. על-פי הודעת המכרז באתר רמ"י, תאריך הסגירה של המכרזים שהוא התאריך האחרון להגשת הצעות על-ידי יזמים או קבלנים נקבע על 9 למארס הקרוב. כלומר עוד כחודש ימים מהיום. מכיוון שמדובר במכרזים חדשים, ייקח זמן לא מבוטל לקבלנים ויזמים שירצו לגשת אליהם להתכונן להגשת ההצעות כך שכל יום שעובר ללא פרסום החוברת מעכב אפשרות זו.

במקביל, גם במודיעין-מכבים-רעות המצב דומה. המכרז, שפורסם גם הוא בסוף דצמבר האחרון, מתייחס לבניית 524 יחידות דיור במחיר מופחת בעיר. על-פי הודעת הפרסום באתר רמ"י, מכרז זה צפוי להיסגר להגשת הצעות ב-23 למארס הקרוב.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר היום כי "העיכוב בפרסום חוברות המכרז נובע ממורכבות המכרזים שהם הראשונים שמתפרסמים כמחיר מטרה ודרשו יותר הכנות מהרגיל. החוברות יפורסמו תוך כשבועיים". במקביל אישרו ברמ"י כי בגלל העיכוב בפרסום המכרזים, המועד האחרון להגשת הצעות יידחה.

נזכיר שלאחר שתוכנית מע"מ אפס שקידם שר האוצר לשעבר יאיר לפיד בוטלה, נותרה תוכנית מחיר מטרה לבדה כתוכנית שאמורה להוזיל את מחירי הדירות הגבוהים ולהעניק פיתרון לזוגות הצעירים שאינם יכולים לרכוש דירה. נציין שבמשרד הבינוי כמו גם ברמ"י שקדו רבות על הכנת המכרזים ולכן לא ברורה הסיבה לעיכוב פרסום חוברות המכרז כעת. עוד נזכיר כי תוכנית מחיר מטרה קובעת התחייבות לפרסום למעלה מעשרת אלפים יחידות דיור במסגרת תוכנית מחיר מטרה מידי שנה.